Institutioner og skoler Kommune XX Den XX. JUNI 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Velkommen på Skibet Skole
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Teststrategi Engrosmodellen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Undervisning og introduktion november 2013
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sprogvurderinger af 3-årige
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Teststrategi Engrosmodellen
Velkommen til valgmøde
Velkommen til Skovshoved Skole.
Fælles forældremøde Thurø
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Eksempel på struktur på et Grundforløb
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A Jørgen Rendsvig afdelingsleder.
Biblioteket som læringscenter
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Målstyret læringsreform
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Hanne Middelhede Gitte Bejder
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Velkommen til temadagen om Trivselshjulet og SDQ
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Anvendelsen af FIP – et værktøj til måling af ledige flygtninge og indvandreres progression i arbejdsmarkedsparathed Vejledning til projektadministrator.
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Information om Aula til forældre
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Institutioner og skoler Kommune XX Den XX. JUNI 2013 RambøllSprog Institutioner og skoler Kommune XX Den XX. JUNI 2013

PROGRAM Velkommen Introduktion til Rambølls samlede koncept 10:00 – 10:10 Introduktion til Rambølls samlede koncept 10:10 – 10:20 Navigation i systemet 10:20 – 10:50 Sprogvurdering 10:50 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter 11:10 – 11:25 Tolkning af resultater 11:25 – 11:45 Frokost 11:45 – 12:15 Ofte stillede spørgsmål 12:15 – 12:25 Egne øvelser 12:25 – 12:55 Tak for denne gang 12:55 – 13:00

Hjernen&Hjertet - Visionen Barnets udvikling og trivsel 0 år 18 år Vuggestue/dagpleje Børnehave Grundskole Ungdomsuddannelse

Hjernen&Hjertet - Overblik Forældre/ børn Besvarelse SPROGVURDERING Rapporter Forældre Forvaltning Fagpersonale Samtale Pædagog/ pædagoger Besvarelse af spørgsmål Rambøll Hjernen& Hjertet Pædagogisk konsulent/ forvaltning Opfølgning, overblik og inddateringer Systemintegration Kommunale grunddata Reflektion Inst. leder/ adm. personale Inddateringer Sammenhængende beskrivelse af vores samlede tilgang til arbejdet med kvalitets

Hjernen&hjertet - Modellen BØRNEPROFIL/SPROG BRUGERTILFREDSHED DOKUMENTATION FORÆLDRE LEDERE FAGPERSONALE BØRN/ELEVER TILSYN/LÆREPLANER KORTLÆGNING TILFREDSHED KVALITETSRAPPORT • INSTITUTION/SKOLE • GRUPPE • OMRÅDE • FORVALTNING TRIVSEL KOMPETENCER SPROG KMD – INSTITUTION / UNI-C LOGIN LOKALE GRUNDDATA Mere grundig forklaring af hvad Hjernen&Hjertet indeholder FORVALTNING INSTITUTIONS- LEDELESE REFLEKTION

Metoden og IT-systemer Det officielle sprogvurderingsmateriale understøttes i dag af to it- systemer Socialministeriets IT-system Rambølls IT-system RAMBØLLSPROG Permanente IT-systemer Nyt Results.dk Results.dk blev udviklet som en midlertid understøttelse af sprogvurderingsmaterialet til brug i forbindelse med FKO-forløbet Midlertidigt IT-system Genbrug Rammesætning af hvor Rambøll Sprog befinder sig udviklingsmæssigt og hvor det er vi gerne vil bevæge sprogvurderingsværktøjet hen Metoden

Rambøll Sprog Sprogvurdering Nye funktioner Brugeroplevelse Sprogvurdering af 3-årige Sprogvurdering af 5-årige Sprogvurdering i børnehaveklasse Sprogvurdering Automatisk oprettelse af børn (KMD) Import af børn og institutioner via datafiler Træk af kommunale rapporter Træk af institutions-, skole- og klasserapporter Visning af resultater i dagtilbud for børnehaveklasse Opdeling af resultater på delscores for barnet Nye funktioner Intuitive brugerflader Ingen ventetid God support Sammenhæng Brugeroplevelse Identifikation af børn, som ikke er i institution Automatisk opretteslse af elever og login (UNI-LOGIN) Understøttelse af mobile enheder iPad m.m. Udviklingslog og handleplaner Sprogvurdering af 4-årige Sprogvurdering af børn 8-36 måneder Fremtidige muligheder Gennemgang af hvad Rambøll Sprog indeholder, nye funktioner, brugeroplevelser og fremtidige muliheder Udvikles og implementeres i systemet, i dialog med de kommuner, som vælger at arbejde i Rambøll Sprog

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Navigation I systemet Systemgennemgang – kapitel 1 Intro Materialer Oprette børn Oprette forældre og udsende e-mail med link til forældrenes del af sprogvurderingen Rediger oplysninger Udføre den fagprofessionelle del af sprogvurderingen Udfyld forældreskema, hvis forældrene ikke er i stand til selv at udføre en sprogvurdering på dansk Gennemse eller redigere den udfyldte test Status Trække barnets resultatrapport og bilagsrapport, træk institutionesrapport.

www.rambollsprog.dk

Forside Tid: Selve gennemførelsen af sprogvurderingen tager 20-30 minutter, afhængigt af aldersgruppen for de individuelle sprogvurderinger, og ca. 50-60 minutter for en klassetest i børnehaveklassen. Forældreskemaet tager ca. 10-15 minutter at udfylde. THJ:Teknisk bilag (hvad står der deri??). Er det vigtigt at fortælle om?

Forside – Hvis du er dagtilbuds- eller skoleleder Aftal hvem der gør hvad. Indhent baggrundsoplysninger på forældre. Opret forældre. Gennemfør sprogvurdering. Inddater resultater i RambøllSprog. Hent rapporter. Hvis der er spørgsmål.

Her finder du tekst- og videovejledninger til sprogvurderingsredskabet, forældrebrev, registreringsskemaer og billedmateriale. Materialer

Administrer - Opret børn Husk bindestreg! Note: Hvis man ikke udfylder Cpr -nr, kommer der ingen score i resultatrapporten!

KMD integration (Vejle)

Administrer – opret forældre Bliver der til dagligt talt et andet sprog end dansk i hjemmet? Ja= Nej= Er den ene eller begge forældre i stand til at vurdere, hvilke ord barnet kan sige på dansk? Nej= Vurdering skal gennemføres af personalet

Markeres der i Ja, sendes der en sprogvurderingstest + ordforrådstest på modersmål, med mindre der markers i Nej i spørgsmål to. Markeres der i Nej, sendes der en sprogvurderingstest til forældrene, med mindre der markeres i Nej i spørgsmål to. Uanset hvor man krydeser af, vil forældrene modtage en mail med link. Krydserne afgøre hvad linket viser.

Administrer Note: Hvis man ikke udfylder Cpr -nr, så kommer der ingen score I resultatrapporten!

Administrer – Det enkelte barn Asger er fra institutionen Ramblomsten. Her kan du redigere Asgers CPR-nummer. Rediger Asgers navn Palle er Asgers far. Palles e-mail er dall@ramboll.com. Under egenskaber kan du redigere forældre navn og e-mail. Her kan du hente resultat- og bilagsrapporten for Asger. Asgers fars e-mail adresse, samt tidspunkt for seneste sendte mail (i dag kl.12.47). Efter et døgn vil der stå en dato. Her kan du ændre i oplysningerne omkring forældrenes sproglige baggrund. Her kan du se forældrenes besvarelse på sprogvurderingen Forældreskemaet skal udfyldes af fagpersoner, på vegne af forældre, hvis forældre ikke selv er i stand til at udfylde det. Inddatering af sprogvurderingsresultater

Status Farvekoderne giver et hurtigt statusoverblik. Grøn = afsluttet Gul = påbegyndt Rød = ej påbegyndt Katrine er Anders’ mor. Hun har endnu ikke besvaret hendes del. Sprogvurderingen skal udfyldes af fagpersoner. Forældreskemaet skal udfyldes af fagpersoner, på vegne af forældre, hvis forældre ikke selv er i stand til at udfylde det.

Rapporter Her kan du vælge hvilken periode du vil se rapporter fra. Her kan du ses hvor mange rapporter der er ved at printe. Bilagsrapporten viser den samlede score og resultater på de test scoren er bergnet ud fra. Det samme gælde den samlede score for de fire dimensioner. Resultatrapporten viser barnets samlede score ift. normtallet og score delt ud på de fire sproglige dimensioner ift. normtallet

Institutioner Systemgennemgang – kapitel 2 Intro Materialer Oprette børn Oprette forældre og udsende e-mail med link til forældrenes del af sprogvurderingen Rediger oplysninger Udføre den fagprofessionelle del af sprogvurderingen Udfyld forældreskema, hvis forældrene ikke er I stand til selv at udføre en sprogvurdering på dansk Gennemse eller redigere den udfyldte test Status Trække barnets resultatrapport og bilagsrapport, træk institutionesrapport.

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Sprogvurdering Systemgennemgang - kapitel 3 Sprogvurderingens materialer Sprogvurdering ved 3 år Sprogvurdering inden skolestart Individuel sprogvurdering i børnehaveklassen Gruppetest i børnehaveklassen Elektronisk gruppetest i børnehaveklassen Arbejdet med barnets sproglige udvikling

Hent registrerinsskema og billedmateriale. Materialer

Administrer - Opret børn Note: Hvis man ikke udfylder Cpr -nr, kommer der ingen score i resultatrapporten!

Brug de forskellige vejledningsmaterialer

Videovejledning Videovejledning

Videovejledning Gruppetest – børnehaveklassen: Vejledningvideo - Rim

Elektronisk gruppetest Sådan fungerer den elektroniske gruppetest

det enkelte barns udvikling Skole: Rambøll skole Børnehaveklasseleders besvarelse Når sprogtesten er gennemført kan man oprette en log og handleplan for barnet Barnets sproglog Forældre afvisning Sprogvurd. ikke mulig Dato Seneste resultat 2011-06-18 45 2012-02-14 78

Seneste sprogvurdering Navn Seneste sprogvurdering Næste sprogtest Barnets sproglog Vurderings-person Resultaer Notater Sprogvurderingsperson: Barnets sproglog Emilie Hansen – 4år 3 mdr Thomas Hagen Holten Barnets score Produktivt talesprog Receptivt talesprog Lydlige kompetencer Kommunikative kompetencer Iagtagelser: (Strategier, samspil, relationer, opmærksomhed og koncentration) Victoria reagerer hurtigt på spørgsmålene. Hun er målrettet og viser, at hun overvejer, hvilken strategi hun skal bruge. Eksempelvis finder hun de rigtige ord ved hjælp af udelukkelsesmetoden. Fokuspunkter: (De fire dimensioner, sprogligt samspil) Handleringer: (Forældre, Pæd. Personale og evt. andrel) Ingen Tegn: (Hvordan ser vi den ønskede forandring) Ingen Evaluering: (Hvornår og hvordan følges op på sprogvurderingen) Ingen

Sprogvurdering Systemgennemgang - kapitel 3 Sprogvurderingens materialer Sprogvurdering ved 3 år Sprogvurdering inden skolestart Individuel sprogvurdering i børnehaveklassen Gruppetest i børnehaveklassen Elektronisk gruppetest i børnehaveklassen Arbejdet med barnets sproglige udvikling

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

ResultatRapporter Systemgennemgang – kapitel 4 Barnets resultatrapport Barnets bilagsrapport Institutionsrapporter Klasserapporter Skolerapporter Kommunerapporter Jeg tænker vi åbner de enkelte rapporter og gennemgår dem enkeltvis

ResultatRapporter Vis rapporter Jeg tænker vi åbner de enkelte rapporter og gennemgår dem enkeltvis

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Resultater som percentilscorer og de tre indsatsgrupper Det tekniske bilag Beregning af score for en test Beregning af samlet score og for dimensionsscore Manglende svar / afbrudte tests Dansk som andetsprog Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Resultater som percentilscorer og de tre indsatsgrupper Score: Andel med samme alder og køn med samme eller mindre godt resultat Særlig indsats: 5% lavest scorende børn Fokuseret indsats: De næste 10% af børnene Generel indsats: De resterende 85% af børnene Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Beregning af score for en test Alle svar værdisættes: 0/1 eller fx 1-4 Værdierne summes Denne sum samt barnets alder og køn forholdes til normstudiet Resultatet er en percentilscore fra 0 til 100 Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Beregning af samlet score og for dimensionsscore Der beregnes scorer for de enkelte tests Der beregnes et vægtet gennemsnit, hvor tests <16 vægter tungere Gennemsnittet, barnets alder og køn forholdes til normstudiet Resultatet er en percentilscore fra 0 til 100 Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Manglende svar / afbrudte tests generelt Mangler grundet “spørgeskema mangler kryds” udgår fra beregningen 5 forkerte svar i træk giver “afbrudt test” Ved “afbrudt test” tæller alt efterfølgende som forkert Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Krav til beregning af resultat Testscore beregnes hvis der ikke er “for mange” spørgsmål, der udgår fra beregningen. Krav til samlet score og dimensionsscore: 3-årig samt gruppetest: Maksimalt 2 tests uden resultat Inden skolestart samt børnehaveklassens individtest: Maks 3 tests uden resultat Dette er Christians slide

Tolkning af resultater Systemgennemgang – kapitel 5 Dansk som andetsprog Forældretesten af ordforråd tester også ordforråd på modersmål Nyt testresultat: Konceptuelt ordforråd Hvis barnet kan ordet på enten dansk eller modersmål giver det 1 point – ellers 0. Resten af beregningen udføres på samme måde som øvrige tests Dette er Christians slide

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Ofte stillede spørgsmål Systemgennemgang – kapitel 7 1) Jeg kan ikke logge på systemet med det tilsendte brugernavn og adgangskode. Hvad skyldes det? Måske har du lavet indtastningsfejl. Prøv i stedet at kopiere brugernavnet og adgangskoden fra mailen over i de angivne felter på results.dk. Hvis det stadig ikke virker, kan administrator i kommunen sende dig et nyt log-in 2) Nogle forældre siger, at de ikke har modtaget mailen, selvom de er blevet oprettet i systemet. Bliver mailen ikke sendt ud automatisk? Når forældre bliver oprettet i it-systemet, bliver der straks sendt en mail ud automatisk. Har forældrene alligevel ikke modtaget deres mail, skyldes det sandsynligvis, at deres mail-adresse er skrevet forkert, eller at mailen er gået i deres spam-filter.  Tjek først, at mail-adressen er indtastet korrekt og prøv evt. at sende mailen igen. Hvis forældrene stadig ikke modtager mailen, så bed dem kigge i mappen med spampost. Nogle mailtjenester behandler pr. definition systemudsendte mails som spam. 3) Rapporten indeholder en score, men den viser ikke delscoren på en eller flere af de fire sproglige dimensioner. Hvorfor ikke? For at delscoren på hver af de fire sprogdimensioner kan beregnes, kræves det, at ingen af testene har en manglende score. Hvis fx ”Papirskema mangler kryds” er benyttet, kan dette i nogle tilfælde være forklaringen på, at en delscore ikke kan beregnes. 4)Forældrene har modtaget en mail vedr. sprogvurdering af deres barn, men linket i mailen viser ikke frem til spørgeskemaet. Hvad er årsagen? Når forældrene oprettes i systemet, skal det angives, om forældrene til barnet forstår dansk. Hvis der her svares nej, betyder det at personalet i dagtilbuddet/skolen skal udfylde ordforrådstesten i stedet for forældrene. Derfor vil forældrene møde denne tekst, når de klikker på linket: Ordforrådstesten gennemføres af personalet i dit barns institution. Hvis du har spørgsmål, kan du rette dem til personalet i institutionen. Hvis en dansksproget forælder får denne besked, når han/hun klikker på linket i mailen, er der sket en fejl under oprettelsen. Fejlen rettes ved at gå ind under ”Rediger baggrundsoplysninger” ud for forælderens navn og svare ja til at en eller begge forældre forstår dansk. 5)Hvordan kan jeg vide, om fx forældrene har udfyldt ordforrådstesten? Under fanebladet Status kan du se graden af færdiggørelse ud for det enkelte barn. Hvilke test, der bidrager til hver af de fire sprogdimensioner, og hvor mange ”items”, der er påkrævet, for at systemet kan udregne scoren, fremgår af det tekniske bilag, der kan hentes i Rambøll Sprog under punktet ”Faglige kvalitetsrapporteringer”. 6)Hvor kan jeg læse om, hvordan scoren er beregnet? På forsiden under menupunktet ”Faglige kvalitetsrapporteringer” er der linket til et teknisk bilag, der beskriver udregningen, der ligger bag scoren i sprogvurderingen. Heri kan man bl.a. se, hvilke testdele der indgår i beregningen af hver af de fire sproglige dimensioner. 7)Vi vil gerne gentage sprogvurderingen af et barn, der stadig ligger i samme aldersgruppe. Hvordan gør vi det? Hvis I ønsker at lave gentest på et barn efter et stykke tid, skal I blot oprette barnet på ny i it-systemet. I skal dog huske at kalde barnet noget andet end ved den første test, eksempelvis kan det være ”Lukas Nielsen - gentest”. Vi fortæller hvad der står.

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Kommunal administrator Institutionsbruger Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Øvelser til institutioner Lær at bruge Rambøll Sprog Log ind (du har fået tilsendt brugernavn og kodeord via mail) Find informationsbrev til forældre (Forældrebrev) Find vejledningsmateriale og billedmateriale til sprogvurdering af 3-årige Opret et barn og forældre (baggrundsoplysninger på forældre: danske forældre med mulighed for at gennemføre en sprogvurdering på dansk) Påbegynd/gennemfør en sprogvurdering af 3-årig (sæt tilfældige krydser) Træk resultatrapport og bilagsrapport Opret et nyt barn og nye forældre (baggrundsoplysninger på forældre: taler andet end dansk i hjemmet og er ikke i stand til at gennemføre en sprogvurdering på dansk) Påbegynd/udfyld Forældreskemaet Se status Træk en institutionsrapport Anne – se om du kan løse opgaven

Øvelser til Skoler Lær at bruge Rambøll Sprog Log ind (du har fået tilsendt brugernavn og kodeord via mail) Find informationsbrev til forældre (Forældrebrev) Find vejledningsmateriale til sprogvurdering af gruppetest i børnehaveklassen Opret klasse, elev og forældre (baggrundsoplysninger på forældre: danske forældre med mulighed for at gennemføre en sprogvurdering på dansk) Påbegynd/gennemfør en gruppetest (sæt tilfældige krydser) Træk en klasserapport Opret et nyt barn og forældre (baggrundsoplysninger på forældre: taler andet end dansk i hjemmet og er ikke i stand til at gennemføre en sprogvurdering på dansk) Påbegynd/gennemfør en individuel test Påbegynd/gennemfør Forældreskema Se status Træk en skolerapport Anne – se om du kan løse opgaven

PROGRAM Velkommen Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:00 – 10:05 Rambøll Sprog som en del af Hjernen&Hjertet 10:05 – 10:15 Institutionsbruger Kommunal administrator Sprogvurdering 10:00 – 11:00 Pause 11:00 – 11:10 Resultatrapporter Tolkning af resultater Ofte stillede spørgsmål 11:10 – 12:00 Frokost 12:00 – 13:00 Egne øvelser 13:00 – 13:30 Undervisening af institutioner og skoler 13:30 – 13:45 Tak for denne gang 13:45 – 14:00

Tak for i dag End slide. Kommunal kontakt skole XXXX Telefon: XXXX E-mail: XXXX Kommunal kontakt dagtilbud XXXX Telefon: XXXX E-mail: XXXX Endslide