Implementering af Arbejdsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Regulerende lovgivning 2
informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Nye regler om koordinering
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Teststrategi Engrosmodellen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon ∙ Bygherren og koordinatorerne Udviklingschef.
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Modul 1 - Processer.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
DUA seminar den 5. oktober 2010
Ændring af arbejdsmiljøloven
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Dataopsamling og GPS-styring
Teststrategi Engrosmodellen
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
© Copyright, Grontmij A/S 2011 Visualisering: BIG – Bjarke Ingels Group Udarbejdelse af journal ved projektering af bygge- og anlægsprojekter AMK - Sam.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Seminar 5 Sikkerhedsrundering
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Materielkonferencen om - Bæredygtighed Hvad forventer rådgiveren - krav og ønsker i udbudsmatrialet Danish Rental Association, 12. maj 2011 Niels Anker.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Det Nye Universitetshospital
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
7. Semester Bygningskonstruktør VIA University College Horsens
Grunde til at jeg elsker dig
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
29. april 2014, Albertslund Kommune
NATUR OG VEJ SERVICE Center for Byens Anvendelse Aarhus Kommune Instruktion til fremmede håndværkere hos NVS Version:
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Seminar Per Stig Jørgensen. Dansk Byggeri..
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Workshop Dansk Byggeris arbejdsmiljøkonference 16/3 2017
Planlægning og forberedelse
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Tilfredshed over hele linjen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Implementering af Arbejdsmiljø CAN Søren Eyrich Jensen Annemette Rasmussen Cathrine Tølbøll tived Title slide Title slide

dagsorden Formål med dagen Vision for arbejdsmiljø Dokumenter for projektering Dokumenter for udførelse Gruppearbejde Afslutning Content slide Content slide

Mål for dagen Genopfriske vision for arbejdsmiljø Præsentation af dokumenter om arbejdsmiljø under projektering og udførelse Gøre deltagerne i stand til aktivt at anvende dokumenterne på projekter Skabe fokus om arbejdsmiljø i CANs projekter Forhindre arbejdsulykker på CANs anlægspladser Content slide Content slide

Arbejdsmiljøvision for CAN Med udgangspunkt i gældende love og regler vil CAN skabe de rigtige rammer til effektivt at sikre indarbejdelse af arbejdsmiljøhensyn med respekt for anlægsopgavens karakter. Gennem planlægning, forebyggelse og opfølgning i alle faser vil CAN sikre et godt arbejdsmiljø under anlæg, drift og vedligeholdelse samt præge udviklingen på arbejdsmiljøområdet i positiv retning. Content slide Content slide

CAN vil arbejde for at: Medarbejderne har den nødvendige viden Medarbejderne videndeler Afsætte tid til planlægning og udførelse af projekter Planlægge anlægsprojekter så de kan udføres arbejdsmiljømæssigt korrekt Følge op på beslutninger Opstille kriterier for arbejdsmiljø til rådgivere og entreprenører Opstille mål for arbejdsmiljøområdet Forebygge ulykker og farlige situationer Arbejde med incitament for at sikre forhold på pladserne Foretage runderinger i anlægsperioden Deltage i sikkerhedsmøder på anlægspladserne Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 11,28 cm x 10,78 cm or 426 x 407 pixels

Regler Bygherre Projekterende Bkg. 1416, 2008 Bkg. 574, 2001 - Udpege koordinator - Bygbart - Koordinering (P) og (B) - Overholde AML under drift - PSS Farligt arbejde Forebyggelsesprincipper - Journal - Samarbejde - Anmelde til AT Ny Ydelsesbeskrivelse Content slide Content slide

Overblik Dokumentoversigt Projekthjul

Vigtige dokumenter for Projektering Udbudsdokumenter Logbog Journal PSS Dagsorden koordinatormøde Driftsmanual Evaluering 1 årsgennemgang Content slide Content slide

Vigtige dokumenter for Udførelse Dagsorden for koordinatormøde Dagsorden og referat til sikkerhedsmøde PSS Skema til mønsterrunder Tilsynsnotat Logbog Ulykker og nærvedulykker Ajourføring af journal Content slide Content slide

Logbog til registrering af relevante beslutninger for PSS og Journal Skemaet udfyldes løbende I projekteringsfasen og danner baggrund for udarbejdelse af PPS og Journal Karakter; (Rød, Gul , Grøn) Fase; (drift, udførelse) Objekt (belysning, kloak, udgravning mv Beskrivelse ( 0p til 5 meter) Risici (nedstyrtningsfare) Regelkrav (Bkg 1516 2010 §33) Løsningsmodel (rækværk mod terræn) Ansvarlig (OPJ) Light grey fact box Slide with light grey factbox

Fra Logbog til PSS/Journal Krav om udarbejdelse af journal, når arbejdsopgaver for drift eller vedligeholdelse kan medføre arbejdsmiljøproblemer Løbende dokument, som følger projektet fra projektering til drift Content slide Content slide

Plan for sikkerhed og Sundhed (PsS) PSS skal sikre alle et godt arbejdsmiljø og være et godt styringsredskab for byggeledelsen. Indhold i PSS Overordnede forhold; (Adresse, Byggepladsplan og Tidsplan) Sikkerhedsorganisation (oplysninger om Arbejdsmiljøkoordinator og Sikkerhedsgrupper) Ekstraordinære møder afholdes, hvis der indtræffer alvorlige ulykker eller tilløb hertil. Beredskab Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Plan for sikkerhed og Sundhed (PSS) Brug de rigtige sikkerhedsforanstaltninger og værnemidler. Sikkerhedsforhold på pladsen Personlige værnemidler Særlige sikkerhedsbestemmelser ved ; Bakkende lastbiler Arbejdsområder nær veje med stor trafikbelastning Kranløft Kemiske stoffer og materialer Forurenet jord. Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Plan for sikkerhed og Sundhed (PSS) Der skal udarbejdes specifikke arbejdsprocedure for særligt risikofyldte arbejder. Arbejdsprocedure for farligt Arbejde. Udgravninger Arbejde ved højspændingskabel Arbejde i eksisterende brønde Kemiske påvirkninger fra forurenet jord eller fra asfalt. Forekomst af PCB, bly og asbest Tunge elementer fx. skilte, kabelruller mv. Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Dagsorden til møde med koordinator P og B Aktørerne for projektet herunder arbejdsmiljøkoordinator P og –B mødes inden anlægspladsen åbner. Punkter om arbejdsmiljø til dagsorden;   Anmeldelse af byggepladsen til AT  Skurfaciliteter og placering  Parkerings- og adgangsforhold for pladsen Opdatering og udsendelse af PSS; Entreprenørliste Byggepladsplan Beredskabsplan Tidsplan Særlige krav til entreprenører og leverandører Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Dagsorden til møde med koordinator P og B Personer der deltager i mødet: koordinatorer P og B (Projektering og Byggeplads), projektlederen, byggelederen, hovedentreprenørens entrepriseleder og/eller pladsformand.   Kommer der flere entreprenører til senere? Fastlæggelse af opstartsmøde   Dato for første byggemøde.  Dato for første sikkerhedsmøde  Tidspunkt for mønsterrunder Gennemførte forundersøgelser; Asbest PCB Kabler Forurening i jord Stabilitet Orientering om vigtige beslutninger om arbejdsmiljø fra projekteringsfasen Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Dagsorden til møde med koordinator P og B Orientering om vigtige beslutninger om arbejdsmiljø fra projekteringsfasen Input til journal   Opdatering af tidsplan er den realistisk ?  APV og procedurer for farligt arbejde på pladsen  Afspærring af arbejdsområde og trafik  Støjende eller vibrerende arbejde  Varsling af områdets beboere Det videre samarbejde mellem arbejdsmiljøkoordinatorerne og byggeleder   Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

dagsorden for sikkerhedsmøder i PSS Huskepunkter ved særlige risici. 1. Bemærkninger til sidste møde 2. Bemanding 3. Orientering og planlægning af kommende aktiviteter; Tidsplan Byggepladsplan Beredskabsplan Særlige risici Huskepunkter vedr. Særlig risici: Nedstyrtningsfare Vand i udgravninger El-kabler Brønde Spildevand Tunge løft Forurenet jord Asbest, PCB og bly   Light grey fact box Slide with light grey factbox

dagsorden for sikkerhedsmøder i PSS Arbejdsfordeling på fællesområdet Huskepunkter vedr. Andre risici: Kemiske stoffer og materialer Maskiner og tekniske hjælpemidler Oprydning Personlige værnemidler Aktuelle trafikforhold og skilte Vinterforanstaltning Arbejdsfordeling ved fælles sikker-heds- og velfærdsforanstaltninger Nye procesbeskrivelser, byggeplads- APV’er, instruktioner og information Ajourføring af Plan for sikkerhed og sundhed (PSS). ] Light grey fact box Slide with light grey factbox

dagsorden for sikkerhedsmøder i PSS Kan det virkelig passe at der er 11 meter ned !! 4. Sikkerhedsrundering 5. Orientering om arbejdsulykker, nærved ulykker siden sidste møde 6. Påbud, forbud eller vejledninger fra Arbejdstilsynet   7. Eventuelt. ] Light grey fact box Slide with light grey factbox

Mønsterarbejdsplads rundering. "Mønsterarbejdspladsen" gør det muligt for ledelse og ansatte sammen at kontrollere i hvor høj grad, virksomheden lever op til sin egen sikkerhedsstandard. En kortlægning af arbejds- processer og fysiske forhold på pladsen En risikovurdering af de kortlagte arbejdsprocesser og aktiviteter Fastlæggelse af et begrænset antal målepunkter ud fra de bedømte risikoniveauer Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Mønsterarbejdsplads rundering. ”Mønsterarbejdspladsen” afslører afvigelser fra den vedtagne standard, dokumenterer afvigelserne, og viser om forholdene bliver rettet op igen, samt hvor hurtigt det går. Farlige forhold, skal rettes øjeblikkelig Regelmæssige målinger og registreringer af sikkerhedsstandarden Synliggørelse af registrerin-gerne ved hjælp af røde, gule og grønne markeringer. Dark grey fact box Slide with dark grey factbox

Tilsynsnotat Light grey fact box Tilsynsnotatet anvendes ved fx. tilsynsrunde. Der indhentes følgende oplysninger; Projekt (Nr og Navn) Entreprenør / tilstedeværende Sted /Adresse Udgravning/lokalitet Bemærkninger Aftaler/Aktion Behov for opfølgning Billeder Bilag(skitse, tegning, aftaleseddel mv) Light grey fact box Slide with light grey factbox

Registrering af nærved-uheld og ulykker på CANs anlægspladser Du kan være med til at forhindre, at folk kommer til skade under deres arbejde på byggepladsen Skemaet udfyldes ved; forhold, som kan blive årsag til, at du eller en kollega kan komme til skade (nærved – uheld) tilfælde hvor en mindre eller større ulykke allerede er sket. Skemaet afleveres til arbejdsmiljøkoordinator på pladsen. Light blue fact box Slide with light blue factbox

Anmeldelse af arbejdsulykker Arbejdsulykker skal snarest og inden 9 dage efter første fraværsdag anmeldes. Arbejdsgiveren skal straks anmelde dødsfald pga. ulykke til Arbejdstil- synet. Herefter skal ulykken også anmeldes elektronisk senest 9 dage efter, at ulykken er sket. Arbejdsulykker anmeldes digitalt via EASY, Arbejdsskadestyrelsens og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker.  Light blue fact box Slide with light blue factbox

Driftsmanual Light grey fact box Forsvarlige forhold under drift og vedligeholdelse; Oplysninger fra journal TMFs medarbejdere Trafik Nedstyrtning Brønde - luft Kloakarbejde El-ulykker Light grey fact box Slide with light grey factbox

Evaluering af Projekt Hvordan gik projektet Erfaring til kommende opgaver Content slide Content slide

Erfaringer efter 1 år Light grey fact box Udleveres af byggelederen til driftscentrene ifm 1 års eftersyn af anlægget. Udfyldes af medarbejder som står for eller deltager i områdedrift og vedligeholdelse. Projekt Initialer Hvem det sendes til. Drift og vedligeholdelse; Adgangsforhold Redskaber D & V (drifts og vedligehold) El og Vand Inventar Pladsforhold Andet Ulykker; Arbejdsulykker Nærvedulykker Trafikulykker Billeder Behov for opfølgning Light grey fact box Slide with light grey factbox

Gruppearbejde for Projektledere Opgave : Hvordan skal rådgiverudbuddet vurderes? Vurder og vælg mellem 5 CV´er fra rådgivere. Hvordan skal tilbud fra entreprenører vurderes? Vurder og vælg mellem CV´er fra entre-prenører. Grupperne arbejder om opgaven i 30 min. Grupperne fremlægger deres overvejelser i plenum (ca. 15. min) Light grey fact box Slide with light grey factbox

Gruppearbejde for byggeledere Opgave : Hvordan skal tilbud fra entreprenører vurderes? Vurder og vælg mellem CV´er fra entreprenører. Udfyld skemaet for Mønsterrunden ved hjælp af fotos. Grupperne arbejder om opgaven i 30 min. Grupperne fremlægger deres overvejelser i plenum (ca. 15. min) Light grey fact box Slide with light grey factbox

Spørgsmål ? Content slide Content slide

Senere spørgsmål CANs projektgruppe for Implementering af arbejdsmiljø: Martin Akselsen Marion Louw Nathalie Marstrand Projektguiden er opdateret med nye dokumenter Content slide Content slide