Roskilde Tekniske Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Hvad er EGU ? Egu er en 2-årig ungdomsuddannelse med stor vægt på praktik. Egu er for unge under 30 år.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og lektier
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Det gode klasserådsarbejde
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Osmohale Mannitoltest
Lidt om at flytte bjerge
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
KREDSEN I CENTRUM Forenkling. ENKELT OG OVERSKUELIGT Grundlæggende konflikt mellem tid til familie og tid til FDF Vi skal gøre FDF-hverdagen enkel og.
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
1 Socialrådgiver Rikke Holme Otterup Kommune Unge – Forældre – Skoler – Læge – Sygehus - Andre Opfølgning Fagligt beredskab Kontaktperson Handleplan Kommunalt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Morale og dannelse i uddannelse
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Fra anledning til udvikling
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Roskilde Tekniske Skole Garantiskolen UUV Køge Bugt Køge Gymnasium Klemmenstrupgård Køge Handelsskole EUC Sjælland VUC Køge/Roskilde Slagteriskolen Roskilde Tekniske Skole Køge Ungdomsskole SSP – Køge Køge Kommune

Idéen: www.garantiskole.dk Elever falder fra deres uddannelse af mange forskellige årsager… Kan vi indenfor nuværende rammer og med eksisterende midler gøre noget for at ændre dette frafald…? Kunne vi bruge hinanden på en anden måde – skolerne, vejledere og lærere imellem…? Vi kan ændre vores holdning til udfordringen… Så svaret er ja. www.garantiskole.dk

Et par gode forudsætninger vil være: At læreren – vil se sine elever få en uddannelse… At læreren – vil sine elever det bedste… At læreren – er indstillet på at yde lidt ekstra for en elev i en overskuelig periode… At læreren – vil interessere sig for hvordan han/hun kan bidrage bedst muligt til sine kollegaer på andre ungdomsuddannelser... www.garantiskole.dk

Skolens grundlæggende forudsætninger: Skolen ønsker at indgå helhjertet i samarbejdet… Bidrage til at skabe bedre kontakt mellem lærere og vejledere, internt og eksternt… Skolens ledelse skaber rum til denne ekstra indsats, mentalt og i praksis…. Skolen som helhed ser en pædagogisk udfordring i at bidrage med løsninger… Skolen vil italesætte og synliggøre projektet overfor alle samarbejdsflader, undervisere, administration, elever og forældre m. m. www.garantiskole.dk

Hvordan gør man så? Der er en elev, der begynder at vakle… Kontakt eleven – fortæl om Garantiskolen på det rigtige tidspunkt… Når maven reagerer, er tidspunktet det rigtige! Varsko studievejlederen NU om et muligt frafald… Nu overtager studievejlederen eleven – læreren kan hjælpe det, de vil og magter. Altid klare aftaler først, så vejlederen ved, hvad der bliver gjort… UU orienteres! Følg eleven – hvis det kan lade sig gøre… www.garantiskole.dk

Husk! Det er ok ikke at kunne magte alt og alle! Hvordan gør man så? Der kommer en elev fra en anden uddannelse… Der skabes kontakt og det gøres så mærkbart som muligt. Vigtigt, at vise at man vil eleven… Find ud af hvad problemet handler om… Ingen gode råd – vær praktisk… Eleven skal have opmærksomhed ved hjælp af særlige opgaver, praktisk arbejde og nærvær… Hvis det er usikkert om det går, kontaktes studievejlederen NU og der drøftes alternative løsninger… Husk! Det er ok ikke at kunne magte alt og alle! www.garantiskole.dk

Hvordan gør man så? Der kommer en elev fra en anden uddannelse… Giv eleven opmærksomhed ved hjælp af særlige opgaver og praktisk arbejde… Det går godt – eleven flytter sig… Send eleven videre, når der fornemmes interesse og stabilitet… Vejlederen orientere UU om forløbet Husk! Eleven må højst være i Garantiskolen i 3 måneder… www.garantiskole.dk

Hvordan gør man så? Der har været en elev fra en anden uddannelse… Antal timer eleven har været på anden uddannelse noteres… Timetallet gives til administrationen, der sørger for afregning… Forløbet vendes med læreren og skolens vejleder Hvis man vil, så skriv om forløbet, evt. overvejelser, små og store sejre og konklusioner. Skriv det på hjemmesiden, så andre kan drage nytte af den viden og erfaring, der er skabt… www.garantiskole.dk

Hvad sker der nu? www.garantiskole.dk Ingenting – men måske bliver elevens videre færd fulgt et stykke tid… Der bliver snakket kollegaer imellem om tilsvarende forløb og inspiration bliver skabt… Måske får læreren en ny elev igen – måske skal man sende én – hvem ved? Men nu er muligheden for at gøre det! Det her er hvad Garantiskolen går ud på. At beholde den unge i systemet uanset om vejen slingrer. Og at gøre det så nemt og så let som muligt. www.garantiskole.dk

Hvad sker der hos vejlederen? På skolen vil en eller flere vejledere jævnligt samles med de andre skolers vejledere. Her udveksles der erfaringer og udfordringer. Måske nogle ting kan gøres endnu mere simple og dermed lettere for alle. Vejlederens opgave, i samarbejde med UU, er at sørge for at ingen elever falder mellem to stole. Hele tiden være opmærksom på hvor eleven befinder sig og hvorfor. www.garantiskole.dk

Kan vi gøre mere? www.garantiskole.dk Alle ungdomsuddannelserne skal lære at se hinanden som kollegaer med vidt forskellige kompetencer – og ikke konkurrenter. Garantiskolens virke og grundidé lægger op til at skolerne imellem kan udnytte hinandens kompetencer. Du kan bidrage ved at fortælle om Garantiskolen. Forældremøder, elevrådsmøder, andre kollegamøder eller hvor som helst, du føler for det. www.garantiskole.dk

Den effektive G-elev skolerne imellem… VEJLEDER VEJLEDER LÆRER Retur Elevrute Skifter uddannelse