Udvikling af digital kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Hvad render vi rundt og laver?
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Æstetiske læreprocesser
- Hvad kan I forvente som forældre?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Digital dannelse i dagtilbuddet
Præsentationens transcript:

Udvikling af digital kultur

Digitalisering er et vilkår i dag ”Digitale medier er med til at definere virkeligheden omkring os og dermed er de med til at definere os” (Jostein Gripsrud 2005) Det er vigtigt at tage pædagogisk fat i samtiden og medvirke til børnenes dannelse – også på det digitale område På godt og ondt - Digitale medier bidrager med oplevelser, viden, information, kommunikation – og ikke mindst: Fremtidsdimension: At ruste børnene til fremtiden, til skole, til arbejdsliv – og til et digitaliseret samfund – en social dimension i at daginstitutionen sikrer, at alle får lige vilkår Daginstitutionerne kan noget særligt: Rammerne om leg, kreativitet – lægger grunden for hvilke tilgange vi har

På vej mod en Digital kultur Kultur er det traditionsbestemte mønster af myter, normer og rutiner som får bestemte typer af forklaringer og handlinger til at fremstå indlysende og naturlige! . Kultur er det vi gør og ikke i dét, vi siger vi gør!

Digitale videns- og læringsformer Digitale medier som kultur Kultur Digitale medier som udfordring Eksperimenter / kreativitet Digitale medier som integration Kompetencer Digitale medier supplement Kvalifikationer Et udviklingsperspektiv

DIGITALE TEKNOLOGIER OG PÆDAGOGISKE TEORIER Er digitale teknologier inkluderende ? Bent Madsen – Inklusion Er det en æstetisk læreproces ? Austring og Sørensen- Æstetiske læreprocesser Kan vi arbejde anerkendende digitalt ? Berit Bae - Anderkendende pædagogik Pointen pædagogisk teori og aktiviteter med digitale teknologier er to sider af samme sag !

Eksempel: Når det digitale understøtter naturpædagogik Naturen som rum for leg, sanseoplevelse, udfoldelse, nærvær nysgerrighed, fantasi, udvikling, læring Opmærksomhed gennem 3 faser: Oplevelse Undersøgelse Refleksion (jf. Fischer og Madsen: Se Her – om børns opmærksomhed og pædagogens rolle) Primære oplevelser, hvor sanserne bruges- nærsanserne

På tur i mosen Børnene har kameraerne Det at fotografere som en måde at fastholde opmærksomhed i naturen At dokumentere det der sker og som bindeled mellem de forskellige ture Print og opsætningning på stort billede i daginstitutionen: Forstørre – se tæt på – at arbejde med spor – at følge dyrenes vej – at få et forhold til nærområdet og de væsener, der bebor det – samtidig også læring om dyrene og anledning til at tale om dem Forstørring af billeder: at undre sig, glæde sig (Bænkebider ligner gormitsi) I øvrigt et eksempel på, at Ipads ikke er alt – man kan med ipads, men det lille kamera passer godt i hænderne på børnene – er håndterbart Teknologier bruges til undersøgelse, orientering og dokumentation.

De digitale redskaber understøtter her de pædagogiske intentioner: Understøtter opmærksomhed i situationen Befordrer at de dvæler/giver sig tid til at undersøge Fastholder et øjeblik, som kan give anledning til refleksion hjemme Giver mulighed for at man kan samle fotos og arbejde med både abstrakte sammenhænge og med naturfortælling over tid

Leg / Medieleg Rönnberg - Medieleg Huizinga - Det legende menneske Han ser legen som en af grundformerne for menneskelig virksomhed og eksistens i det hele taget. Al kultur udspringer af leg Legen har ikke noget formål i sig selv Al leg er frem for alt en frivillig handling, Rönnberg - Medieleg Rolleleg inspireret og påvirket af konsumerende mediebrug /Remix Medieleg – vores umiddelbare brug af begrebet Leg om og med medier Herunder leg med de nye digitale teknologier Voksne bør sammen med børnene indgå i digitale lege og lære processer S

Medieleg At eksperimentere, undersøge, fordybe sig udtrykke sig og skabe med digitale medier …og dette i en legende tilgang, altså baseret på frivillighed og hvor legen er målet i sig selv ”Medieleg handler også om ligeværd og demokrati. Børn hører ikke kun til i fremtiden. De hører til i nutiden. De har ret til at udtrykke sig i det samfund, de er en del af.” Klaus Thestrup Rønnberg – gammelt begreb – det at rolleleg baserede sig på film m.v. Leg er frivillig og har sit mål i sig selv. I leg lærer man for at kunne lege med.

Det eksperimenterende fællesskab Som deltager Ved ikke alt om det, fællesskabet er optaget af, men er interesseret i at komme til at vide det Som mester ved pædagogen mere end børnene har ansvar for at formidle sin mere viden Som guide ansvar at rammesætte forløbet sikre alle børn får mulighed for at deltage aktivt. Som aktør med til at udfolde fællesskabets kultur bidrager med sit engagement Deltager Mester Guide Aktør Frank

Digital dannelse tilegnelse af færdigheder viden om og kompetencer i anvendelsen af digitale medier Lotte Nyboe, Digital dannelse Alle børn lige muligheder – fremtidsperspektiv: skole, samfund, medborgere i et digitaliseret samfund Mange har faktisk flere umiddelbare færdigheder end voksne I kompetence ligger der også at finde på egne måder, at udtrykke sig selv – og også at kunne vælge dem til og fra

At blive producent fremfor konsument Digital dannelse handler også om at kunne bruge de digitale værktøjer og medier både kritisk og kreativt. Bl.a. til udtrykke sig gennem, til at kommunikere med andre gennem – til at udvikle indsigt i selv og sin omverden At blive producent fremfor konsument Vi er i en medialiseret hverdag, hvor børnene er i fare for at blive passive forbrugere af tegnefilm og spil – af ensidighed

Definition af æstetisk Æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af os selv og verden, og som kan kommunikerer fra , til og om følelser Austring og Sørensen Æstetik og læring

Kvantitativ tænkning Mængden af udstyr er ikke afgørende Man ændrer ikke nødvendigvis en institutions digitale kultur ved at købe nyt udstyr

Erfaringer fra tidligere projekter om medieleg Ramme om fællesskaber Digital leg foregår på gulvet Udstyret går sjældent i stykker Børnene undersøger eksperimenterer og får hurtigt (flere) digitale færdigheder Fællesskaber – helt centralt i forhold til institutioner

Pause, tilbagetrækning, at være fyldt, at ankomme • Sidst på dagen, tætpakket program, samarbejde • At mærke sig selv • At kunne give udtryk for behov • Det kan ikke altid lade sig gøre • At blive afleveret

Konkrete eksempler på digitale pædagogiske aktiviteter Centralt: Sammenhæng med det pædagogiske arbejde Det skal være meningsfuldt: være god leg, kunne være ramme for fællesskab være et godt redskab i det pædagogiske arbejde med … Normalt er foto: de voksne dokumenterer

Foto Barnets blik på verden Understøtte opmærksomhed Lege med virkelighed/billede Motivere Samarbejde ”Fotograf i børnehøjde”

Dokumentation af hverdagen i børnehøjde Dagens fotograf Dokumentation af hverdagen i børnehøjde http://iktsenteret.no/ressurser/dagens-fotograf

Leg med virkelighed og billede Bevidsthed om virkelighed/illusion. Præcision, planlægning, samarbejde Udover sjov trylle-leg kan man også arbejde med en billede-bevidsthed

Flere fotolege: Fange/gemmeleg med kamera Zoom Foto-puslespil/fotoskattejagt Skærpe sanser, analyse – fortælling om pigerne, der løb frem og tilbage med knagerækken – hvilke og hvor mange var med – går frem og tilbage

Tablets (iPad) i institutionen – skal tænkes pædagogisk Informationssøgning Foto/film App’s Kriterier for udvælgelse af app’s, f.eks.: - Kreativitet - God leg - Sanseoplevelse - Fællesskab - Fortælling/sprog - Læring om….

Digitale fortællinger Børn kan lave deres egne fortællinger med billeder, lyd, tale, musik og effekter. F.eks. som digitale billedbøger på iPad med app’en My story eller Show me eller på computeren via gratisprogrammet photostory3

Computerspil: En social aktivitet Børn sidder helst sammen når de leger med teknologierne. En af de ting børn lærer, når de spiller computerspil er turtagning, men også at hjælpe hinanden med at løse de stillede opgaver. Computerrum som andet end alene spillerum

Dukkefilm At filme sin leg med dukker/figurer – eller gøre det i stopmotion. Flyttefilm Dukkefilm Filmtricks Time-lapse De mindste: filme, de større stopmotion Understøtte det, at fortælle historier, lege med fantasi – bruge den, fabulere At udtrykke sig i et medie, der taler direkte til én – i en udtryksform, hvor man selv normalt er forbrugeren

Fortællinger som æstetisk udtryk At samarbejde om en egen fortælling eller gå i dialog med en eksisterende Musikvideo Genrefilm Dokumentar Digital bog Fotofortælling Lydfortælling Remix

Sende billeder og udvikle historier På tværs af børnehaver kan en gruppe børn tegne tegninger de ser som en historie, maile dem eller på lignende måde formidle dem elektronisk. Børnene i den anden børnehave digter så nye historier ud fra billedserierne. Historierne sendes tilbage til den oprindelige børnehave, hvor man så digter videre eller tegner nye billeder.

Projektorleg/shadows art En projektor kan bruges til andet end at vise film og billeder, den kan også bruges som en kraftig lommelygte, når man laver skyggedyr. Man kan også sætte en bærbar med webcam op og vise billedet på vægen ovenover, og så kan man se sig selv i et omvendt spejl.

Digital kultur i dagtilbuddene styrker børnenes evne til at reflektere, analysere og være kreative i deres omgang med medier. Det profiterer både børnene selv og uddannelsessystemet af, fordi børnene fx begynder i skolen med et højere digitalt niveau – og det forplanter sig hele vejen op gennem uddannelsesfødekæden. Frank?

Rib art

Billede i billede

Hvordan ser jeg ud bagfra

Leg med Krops dele

Leg med form og farve

Puzzle art

Fernisering