Metode i AT Religion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Almen studieforberedelse
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
AT - Viden i spil.
Konference om Almen Studieforberedelse
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
En kogebog Synopseprøven i dansk.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Sso SKRIV!.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
MUNDTLIG FREMSTILLING
Synopsen skal indeholde
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Metode i AT Religion

Hvad forventes i AT? tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf perspektivere sagen vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.

Hvad skal der stå i en synopsis? titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne konklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger en sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen. litteraturliste en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten

Hvad er en teori? Sammenhængende system af hypoteser og antagelser om et fænomen eller fænomeners sammenhæng. Udtrykker generalisering eller lovmæssigheder. Skal være empirisk eller logisk begrundet og må ikke være selvmodsigende. Den skal opfylde kravene til videnskabelige principper. En teori er ”de briller” som du ser og undersøger dine problemstillinger med.

Hvad betyder begrebet metode? En måde hvorpå man indsamler viden til en undersøgelse. En opskrift for hvordan man løser et problem. En systematisk fremgangsmåde (der kan ligge en teori bag en metode). Det er dine problemstillinger, der bestemmer hvilken metode du skal anvende.

Hvornår bruger jeg hermeneutisk (humanistisk) metode i religion? Når du vil undersøge hvad et religiøst fænomen er. Når man arbejder religionsfænomenologisk eller religionshistorisk og undersøger religiøse tekster, billeder, ritualer, genstande og bygninger for at få en forståelse af religionen Du arbejder kvalitativt og laver indholds- og begrebsanalyse, argumentations- og retorisk analyse, billedanalyse, ritualanalyse og strukturalistisk myteanalyse. Eksempler Hvad foregår der i et konfirmationsritual? Hvorfor afskaffer Luther konfirmationsritualet? Hvad mener Kierkegaard om dåb og konfirmation i værkerne ”Afsluttende uvidenskabeligt Efterskrift” og ”Øjeblikket nr. 7”?

Hvornår bruger jeg samfundsfaglig metode i religion? Når du undersøger hvad religionen gør for mennesket, gruppen eller samfundet. Når du arbejder religionssociologisk og undersøger religionens funktion som et socialt fænomen. Du kan arbejde både kvalitativt og kvantitativt. Du kan arbejde med statistisk materiale, interviews, deltagerobservation, og/eller sociologiske teorier, som du undersøger et fænomen med. Eksempler: Hvorfor bliver mange konfirmeret, selvom de ikke er troende? Hvilken betydning har konfirmationen i et senmoderne samfund?

Hvilke teorier om religion kan jeg bruge i dette projekt om konfirmation? Religions- fænomenologiske Teorier om ritualer Religionssociologiske Teorier om religion i det senmoderne samfund. Teorier om hvorfor mennesker er religiøse. Teorier om sekularisering. Teorier om civilreligion.

Hvad betyder hermeneutik? Er en teori om hvordan man læser, analyserer og fortolker tekster, billeder, film, handlinger osv. i de humanistiske fag. Helheden forstås ud fra enkeltdelene og enkeltdelene ud fra helheden. Man forstår teksten ud fra den forforståelse eller de fordomme man har. Man forstår teksten ud fra de spørgsmål, man stiller til den.

Hvad skal jeg skrive om teori og metode i synopsis? I din synopsis skal du kort beskrive, hvilke materialer du har valgt. Du skal kort skrive, hvilke teorier du har valgt. Du skal begrunde dit valg. Du skal kort beskrive, hvordan du har arbejdet med materialet. Hvad har du lagt vægt på i dine analyser og diskussion. Du skal ikke skrive noget generelt om fagenes metoder. Du skal skrive, hvad du har gjort i dette AT-projekt.

Den gode og den dårlige fremlæggelse Den gode fremlæggelse Bruger synopsen som udgangspunkt ved at uddybe relevante dele Er velstruktureret Nuancerer og problematiserer Drager klare konklusioner Definerer og bruger faglige begreber Er frigjort fra talepapiret og har en god kontakt med tilhørerne Evt. PowerPoint bliver brugt til at fremhæve hovedpointer Kan inddrage begge fag og er bevidst om hvornår og hvordan fagene belyser problemformuleringen Inddrager alle taksonomiske niveauer Er bevidst om hvilke metoder, der er brugt til belyse problemformuleringen Kan se metodernes muligheder og begrænsninger Den dårlige fremlæggelse Er en slavisk oplæsning af talepapiret uden kontakt med tilhørerne Mangler fokus på det væsentlige Er rodet og ustruktureret Skøjter henover emnet og problemstillingerne Mangler præcise konklusioner Mangler definitioner, begreber og er præget af ufagligt sprog Evt. PowerPoint bliver brugt til uvæsentlige detaljer Har ikke inddraget begge fag og er ikke bevidst om hvornår fagenes faglighed kan belyse problemformuleringen Forbliver på de lavere taksonomiske niveauer Er ikke bevidst om undersøgelsen metoder og kan derfor heller ikke se metodernes muligheder og begrænsninger

Hvad kan man blive spurgt om til en fremlæggelse i AT? Hvad er konklusionen på din problemformulering? Hvorfor har du valgt disse to fag? Kunne du have valgt andre fag? Hvis du havde valgt et andet fag, hvordan ville din faglige vinkel på sagen så være? Hvordan har du undersøgt din problemformulering? Hvorfor har du valgt den teori? Du siger, at du har analyseret tekster – hvordan gør du det? Du siger, at du har arbejdet kvalitativt – hvad mener du med det? Hvad er fordelene og ulemperne ved at arbejde kvalitativt? Du siger at du har arbejdet kvantitativt – hvad mener du med det? Hvad er fordelene ved at anvende statistisk materiale til at belyse din problemformulering? – Hvad er ulemperne? Hvorfor har du valgt dette materiale?