1 www.silkeborgkommune.dk Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen (S) Formand for Børne- og Ungeudvalget Silkeborg Kommune

Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse….. •Garantiskolen i Silkeborg Kommune er helt unik. •Vi gør rigtig mange ting godt, •….. men vi kan – og skal - gøre det endnu bedre. 2

3 95%-målsætningen….. •Silkeborg Kommune er karakteriseret ved nogle rigtig gode socio-økonomiske forhold. •Børne- og Ungeudvalget har i forbindelse med bl.a. kvalitetsrapporterne på skoleområdet drøftet vores ambitioner.

95%-målsætningen….. •....vi bør have højere ambitioner!!!! 4

Hvad har Byrådet gjort? •Budget 2013 indeholder fokus på udskolingen via en hensigtserklæring. •Der er politisk fokus på udskolingen. •Der er afsat midler specielt til flere lektioner i klasse i dette skoleår. 5

Pejlemærker i Silkeborg Kommune - folkeskolereformen fra næste skoleår •”Arbejdet med folkeskolereformen forankres i et fælles samarbejde mellem alle folkeskolens interessenter”. •”Lærere, pædagoger og ledere understøttes i at arbejde professionelt med opgaven at udvikle folkeskolen”. •”Udgangspunktet for arbejdet med udviklingen af folkeskolen tages i indholdet af skoledagen, og rammesætningen fastlægges således, at den understøtter indholdet”. 6

Tre overordnede indsatsområder i den landspolitiske aftale •”En længere om mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring”. •”Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere”. •”Få klare mål og regelforenklinger”. 7

…og endnu et væsentligt element fra aftalen…………… •”Via mere og bedre undervisning skal eleverne på sigt kunne det samme i 8. klasse, som de i dag kan i 9. klasse”. 8

9 Fokus på indhold, børn, forældre og medarbejdere •Når børnene møder i skole d. 11. august 2014, skal de glæde sig til det nye, de skal i gang med. •Når medarbejderne skal i gang med skoleåret, skal de kunne se en positiv værdi i den nye skolehverdag.

Hvordan sikrer vi de mest sårbare elever? Folkeskolereformen har fokus på en ændret skoledag og ændrede læringsformer, --- derfor skal vi også har blikket rettet mod en ny skole, som løfter alle! 10

Hvad virker for eleven? •”Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis”. •Visible Learning - Synlig læring: International forskning om virkning af undervisning. •Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen (SFI 2013). 11

Kvalitet på sigt – læringsperspektiv i elevhøjde •År 1: Kan blive turbulent. Implementering af mange nye tiltag. •År 2: Mere konsistent og flere erfaringer. Fokus på kompetenceudvikling. •År 3: Effekter i undervisningen - Hvad virker for eleven? 12

Hvad virker for eleven - i forhold til overgangen til en ungdomsuddannelse? •Skal vi gøre mere af det samme, når det handler om vejledning, brobygning mv.? 13

Merværdi…… •Hver gang professionelle medarbejdere mødes, tager initiativer, udvikler nye modeller….. •….. skal det mindst give den værdi, som er investeret!!! 14

Hvad virker? •Kan vi være mere kritiske og ”skrotte” indsatser, hvis de ikke virker??? 15

Endnu mere kvalitet på sigt – i elevhøjde •Kan vi trække på lærerkræfter fra ungdomsuddannelserne ude på de enkelte skoler? •Hvordan bruger vi aktivt den understøttende undervisning i folkeskolen til at kvalificere elevernes forståelse og valg af ungdomsuddannelse? • Hvad virker? 16

Vi kan være stolte af Garantiskolen, UU-indsatsen, kommunens ungdomsuddannelser og folkeskoler. … men den nye folkeskolereform giver også nogle nye muligheder, når vi samarbejder om det. 17