Udfordrende elever 22. januar 2014 kl.9-15 del 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mestring af ADHD som voksen.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Udfordrende elever 17.september 2014 kl.9-15 del 1
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
At motivere til forandring
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Udfordrende elever 22. januar 2014 kl.9-15 del 1 Kl. 9.00 - 10.15 Nærvær, kontakt og anerkendende relationer Kl. 10.15 - 10.30 Pause Kl. 10.30 - 11.45 Elevens følelsesmæssige udvikling Kl.11.45 - 12.15 Frokost Kl.12.15 - 13.30 Skyggesider i relationer Kl.13.30 - 13.45 Pause Kl.13.45 - 14.45 Værktøj og metoder Kl.14.45 - 15.00 Afslutning

Udfordrende elever 5.februar2014 kl. 9- 15 del 2 Kl. 9.00 - 10.15 Vitaliserende læringsmiljøer Kl. 10.15 - 10.30 Pause Kl. 10.30 - 11.45 Spejling som pædagogisk redskab i skolen Kl.11.45 - 12.15 Frokost Kl.12.15 - 13.30 Elev- og forældresamtaler Kl.13.30 - 13.45 Pause Kl.13.45 - 14.45 Spejlingsdialog i praksis Kl.14.45 - 15.00 Afslutning

Mål At I har fået et mere nuanceret syn på de udfordrende elever, deres forudsætninger for adfærd og deres forsvarsstrategier/selvbeskyttelsesstrategier At I har fået en større forståelse for, hvordan jeres selvindsigt og kontakt indadtil har betydning for jeres evne til at skabe anerkendende relationer At I har fået konkrete handlemuligheder i samspillet med de udfordrende elever

Inklusion af udfordrende elever Ændret perspektiv: - fra at eleven er et problem, til at eleven er i problemer Diagnosticering og analyser er ok: - når de bruges til at lave fremadrettede indsatser og/eller strategier. På den måde kan vi samarbejde med eleverne med de forudsætninger, de har Kognitive- , motoriske- og følelsesmæssige umodenheder giver vanskeligheder i skolen/SFO

Den gode lærer Underviseren november 2009 og Asterisk nr Den gode lærer Underviseren november 2009 og Asterisk nr. 41 juni-juli 2008 Didaktiske kompetence Ledelseskompetence Relationskompetence

Den følelsesmæssige udvikling iflg. neuroaffektiv udviklingspsykologi Alle mennesker har potentiale til at skabe følelsesmæssige forbindelser og relationer Den psykiske struktur udvikler sig i vekselvirkning mellem nervesystem og omsorgspersoner Selvregulering kommer af hensigtsmæssig følelsesmæssig interaktion

Blander selv og andre sammen Hjernens niveauer Tænke Skyld (ord) Skam Føle Sort/hvid Blander selv og andre sammen Sanse Tilknytningsmodus Fortrængning Forskydning Intellektualisering Den neomammale hjerne/ menneskehjernen Beskytter jeg`et Splitting Projektioner Modoverføring Benægtelse Idyllisering Primitiv projektion (andres skyld) Den Paleomammale Hjerne/pattedyrhjernen Beskytter relationer Reptilhjernen/krybdyrhjernen Beskytter overlevelse Kamp/flugt Freeze Note: Susan Hart

Hvordan kan vi i pædagogiske sammenhæng hjælpe følelsesmæssige umodne elever? Hvordan udvikler elever evnen til at mærke egne følelser? Arousalregulering (berolige, opmuntre, udtryk for vågenhed, parathed) Affektafstemning (at sætte sig ind i den følelse, der ligger til grund for barnets adfærd) Mentalisering (omtanke, evne til at se os selv udefra og andre indefra, prøve at forstå andre, hvorfor andre tænker og føler som de gør )

Fra ekstern regulering til selvorganisering Gentagne interaktioner med omsorgspersoner, der er i stand til at reflektere, rumme, lindre og give ro, styrker barnet evnerne til at tolerere negative oplevelser og øge deres tillid til at søge støtte udefra Vigtigt: Når et menneske bliver stresset, bliver bange, bliver presset, er træt osv. vil reaktioner og forsvar komme fra et mere primitivt stadie

Den voksne Det ydre styrede barn Det indre styrede barn

Forforståelse Traditioner Kultur Familieliv Interesser Moral Værdier Den voksne styrede Det indre styrede barn Forforståelse Traditioner Kultur Familieliv Interesser Moral Værdier

Forskellige traditioner Hygiejne Reaktions mønstre Vrede Voldsom Det ydre styrede barn Den voksne Forskellige traditioner Hygiejne Reaktions mønstre Vrede Voldsom Støjende Kuglestøber/medløber Værdier Moral

Afgrænsning og det asymmetriske forhold At afgrænse og være den styrende i det asymmetriske forhold skal ikke forveksles med rigtigt eller forkert eller hvem, der har ret eller ikke ret Afgrænsning er at kunne bevare den harmoniske sindstilstand og hjælpe barnet/eleven tilbage til den harmoniske tilstand Det asymmetriske forhold som i starten er af primært følelsesmæssig art erstattes senere af selvrefleksion Det asymmetriske forhold skal betragtes som et støttende og beskyttende stillads omkring eleven Strukturen omkring elever skal betragtes som det stillads, de kravler i, ikke det bur de spærres inde i vis:” I don`t like you mummy” http://www.youtube.com/watch?v=E8aprCNnecU

Afgrænsning Positiv/negativ Grænseafprøvning er en naturlig proces, og en vigtig dimension, når man udvikler sig Vi vil gerne have eleverne ind, men de mærker kun den negative afgrænsning Her er de elever vi kalder ind Når de afprøver grænser

Positiv afgrænsning Elever prøver af, om de kan få lidt mere eller gå lidt længere, være lidt frækkere..... Spejle deres følelser Sætte tydelige grænser Følge op på det vi siger Begrunde vores argumenter Gøre konteksten tydelig eks. Vi er i skole nu Vedligeholdelse og proaktiv

Negativ afgrænsning Elever prøver af, om de kan få lidt mere eller gå lidt længere, være lidt frækkere..... Straf Fordomme Vrede/konflikter taber - vinder Reaktiv Opretholdende faktorer Adfærd og personlighed smelter sammen

Relationel selvvurderingscirkel ”Mig og mine elever” Farezonen Risikozonen s Sikkerhedszonen Mig selv Ide Anne Linder

Hvordan kan vi så komme videre ? 1) Vise positive følelser- vis, du er glad for barnet 2) Juster dig efter barnet og følg dets udspil 3) Tal med barnet om ting, det er optaget af, og prøv at få følelserne med i samtalen 4) Giv ros og anerkendelse for det, barnet selv er i stand til at klare 5) Hjælp barnet med at rette opmærksomheden et sted hen, sådan I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne 6) Giv mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen med barnet 7) Uddyb og giv forklaring, når du oplever noget sammen med barnet 8) Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det, på en positiv måde – ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen (Note ICDP Krap side 28)

Mestring Den første betingelse er, at vi forstår adfærden som en mestring og ikke som en problemadfærd!

Mestring Evnen til at mestre modgang/udfordringer på forskellige måder Mestringsstrategier er centrale for forståelsen af et menneskes adfærd og evt. behov for støtte Mestring fagligt eller adfærdsmæssigt

Hvornår er mestring påkrævet? Ukendte situationer Belastede situationer Krav situationer Vanskelige sociale situationer Misforståelser i sociale sammenhæng Højrisiko-situationer

Mestringsstrategier At prøve at mestre modgang er en god ide og hvis ens mestring lykkedes, står man bedre end før

Nogle almindelige anvendte mestringsstrategier er: At skjule sine svagheder At ødelægge At flygte At spørge om hjælp At holde sig til det kendte At anklage andre + de voksne: det er din skyld At drukne sig i aktiviteter/samvær At trække sig tilbage til sit værelse At placere sig selv i fokus hele tiden Cigaretter, stoffer og alkohol

Anerkendelse af andres mestring Bliver man mødt med kritik og mangel på forståelse, får det straks betydning for, hvad man har lyst til at melde ud Mød andres mestring og mestringsstrategier med anerkendelse Gå i dialog omkring nye mestringsstrategier

Mestringsstrategier: Tre hovedgrupper 1. Problem fokuserende mestring 2. Emotionsfokuseret mestring 3. Undgåelsesfokuseret mestring

Problem fokuserende mestring Har til formål at løse problemer Udvide personens handlemuligheder Direkte handling og positiv tænkning

Emotionsfokuseret mestring Har til formål at beherske følelser og ubehag Når der ikke umiddelbart synes at være direkte, rationelle løsninger Søge trøst, forsøge at glemme det ubehagelige Alkohol, stoffer mm. Gøre skade på sig selv eller andre

Undgåelsesfokuseret mestring Helt undgå at udsætte sig selv for belastning Undgå andres selskab Lade arbejdet fylde meget ved problemer derhjemme Dagdrømme /flygte over i fantasien Pjække fra skole, job, aftaler osv. Overdrevet brug af tv/pc

Faktorer der påvirker valget af mestringsstrategier Udfordringens karakter! Hvilken tidligere erfaringer har man med lignende udfordringer Personens intellektuelle niveau, viden og indsigt Personens opfattelse af sig selv og andre Alder og modenhed Personens værdier Viljestyrke, graden af vedholdenhed

Vi bruger ofte flere af disse strategier, men hos enkelte er en strategi mere udpræget Øvelse: min egen mestringsstategi Problem Emotionelt Undgåelse En elev som er udfordrende: Problem Emotionelt Undgåelse

”Fra interaktion til relation” af Susan Hart og Rikke Schwartz ”Betydningen af samhørighed. Om neuroaffektiv udviklingspsykologi” af Susan Hart ”Anerkendende arbejde i skoler. At skabe fælles trivsel” E. Macadam og P. Lang. ”Relationsorienteret klasseledelse – en praktisk håndbog” I. Bergkastet, L. Dahl og A. Hansen. Dafolo. ”Skolen som vitaliseringsmiljø- for dannelse og fællesskab: J. Tønnesvang ”KRAP” L.. Metner og P. Storgård. Dafolo ”PUMA” Rene Kristensen ”Det eksplosive barn” af Ross W. Greene ”Fortabt i skolen” af Ross W. Greene ”Anerkendende pædagogik” af Bente Lynge ”Anerkendelse i børnehøjde” af Berit Hertz og Frank Iversen ”Mere anerkendelse i børnehøjde” af Berit Hertz og Frank Iversen ”Miljøterapi med børn” af Lars Rasborg ”Sunde børns problemer” af Lars Rasborg ”Nærvær i pædagogisk praksis. Mindfulness i skole og daginstitution” , Akademisk forlag ”Mindfulness i Pædagogikken” af Nikolaj Flor Rotne, Hans Reitzels Forla ”Bliv ven med dine skyggesider-og skab fredfyldte relationer” af Lone Lund Jørgensen