Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Hvilken forskel gør spørgsmål?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Kreativitet og innovation i ALT
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fagdidaktisk kursus i religion
Hold fast, hold ud eller hold igen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Inspiration til reformarbejdet
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Kodeks for offentlig topledelse
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Workshop Sund By Netværket
Hvis du ønsker at opnå fremragende
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Innovation.
Talentudvikling SOSU elever.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne? Kerneopgaven: Ikke det vi gør – men den forskel vi gør! Udvikling i det gode spænd mellem faglogik og brugerlogik

Mennesker og innovation Mennesker er ikke det eneste fokus i innovation – til gengæld er de det vigtigste… Kvalitet Økonomi Politiske kriterier M.fl. Disse kan også anvendes som mere snævre foki, men i sidste ende må værdiskabelsen af en given udvikling altid vurderes i relation til borgeren

Hvis innovation er svaret - hvad er så spørgsmålet?

Innovationsfokus: Mennesker 1. Mød mennesker Forbedre menneskers liv 3. Forstyr dig selv 2. Skab en spænding 4. Prøv!

1. Forbedre menneskers liv

1. Forbedre menneskers liv Vores berettigelse består i at kerneopgaven anerkendes som en værdifuld forskel i udvalgte menneskers liv Ikke det vi selv kan… men den effekt, som det får…

2. Mød mennesker MØD MENNESKER Forbedre menneskers liv

2. Mød mennesker For at finde ud af, hvad der rører sig i menneskers liv, må vi møde dem! Vælg en relevant gruppe: Mød dem med nysgerrighed: Hvad er de optagede af (ikke: Hvad er du er optaget af!...) Hvad er det gode liv for dem? (ikke: Hvor gode synes de, vi er…?) Mødesteder og –former er kun begrænsede af fantasien – ex.: Stil dig der, hvor de er, og start en nysgerrig samtale Stil det samme spørgsmål til alle borgere, du møder i de næste 14 dage – ex. ”Hvad tænker du på, når du hører begrebet Kvalitet i sundhed?” Placér et par mannequin-dukker i venteværelset med spørgsmålet: ”Gad vide, hvad mennesker, som venter her, de tænker på?” og en lille kasse til svarene, som hænges på dukkerne løbende… Osv.

3. Skab en spænding Mød mennesker Forbedre menneskers liv SKAB EN

Kreativt spæn-dings-felt 3. Skab en spænding Når du møder mennesker, så møder du uopfyldte drømme, aktuelle frustrationer, behov, frygt, problemer, engagement mm. Jo flere du møder, desto oftere vil du høre om de samme udfordringer. Håndtér dem: Beskriv frustrationen og dens konsekvenser: Ex. portører: ”I løbet af en døgnvagt bruger vi ca. 3 timer på at lede efter senge, der ikke findes…” Etablér en ambitiøs målsætning – jo mere ambitiøs desto bedre! Ex. ”Vi vil aldrig mere lede efter senge på vores sygehus!” Herved skabes et kreativt spændingsfelt – som inviterer til nytænkning i tydelige rammer Udfordring Kreativt spæn-dings-felt Beskriv: Frustration Ambition

4. Forstyr dig selv Mød mennesker Forbedre menneskers liv FORSTYR Skab en spænding

4. Forstyr dig selv Når ambitionen er klar – og spændingsfeltet er klarlagt, så er der rum til at søge efter løsninger, vi ikke har fundet tidligere Anvend kreative metoder – som findes i bøger, kurser, google mmm. Hvilke er ikke væsentligt, men at du giver slip og lader dig forstyrre er afgørende! Producér en række forskellige løsningsforslag til at opnå ambitionen – udvælg den/de mest attraktive (opstil selv vurderingskriterier ex.: ressourcer, realisme, idéhøjde, strategisk fit o.lign.)

5. Prøv! Mød mennesker Forbedre menneskers liv Forstyr dig selv Skab en spænding PRØV!

5. Prøv! Prøvehandlinger: Hvor lidt er nok…? Udvikling skal primært ske i hverdagen – og ikke kun i stort anlagte projekter. Een af måderne at gøre det på, er at spørge sig selv: Hvor lidt er nok – til at skabe afgørende nyt? Prøvehandlinger eksperimenterer med nye idéer samtidig med at man løser sine opgaver i dagligdagen.

5. Prøv! Prøvehandlinger er karakteriseret ved: Vi handler med det samme   Dvs.: Vi arbejder med et minimum af planlægning, så vi kan komme ud og prøve hurtigst muligt. Vi fejler hurtigt - og lærer hurtigt  Dvs.: Vi handler så hurtigt som muligt i processen - for at lære af fejl og virkelige erfaringer. Vi implementerer fra starten  Dvs.: Handlingen indgår i udgangspunktet i driften - omend måske en afgrænset del - helt fra starten Vi er de rigtige - ikke flere  Dvs.: Få mennesker med samme idé og fokus sikrer dynamik og handlekraft i afprøvningsfasen. Hellere flere forskellige prøvehandlinger med forskellige besætninger - end een stor gruppe, der holder sig selv i skak og kræver for mange  Se prøvehandlingsskabelon her: http://frapatienttilborger.wordpress.com/ressourcer/ – brug max. 15-20 minutter på at udfylde den…!

5. Prøv! Implementering: Efter første gennemprøvning evalueres: Var det en forbedring (Ja/Nej?) Hvad lærte vi? Hvad er næste skridt? (Go / No go / 2. prøvehandling el. implementering?) Succesfulde prøvehandlinger bør efter 2 iterationer med fordel kunne implementeres i driften