Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
Opdeling i delmarkeder Kap 26 Opdeling i delmarkeder Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet Når det er private forbru- gere, der køber varer hos virksomheder, bruger vi udtrykket konsument- markedet
Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Kap 26 Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Producentmarkedet kan opdeles i: Det industrielle marked Det offentlige marked Mellemhandlermarkedet
Typiske forhold ved producentmarkedet Kap 26 Typiske forhold ved producentmarkedet
Kap 26 Købsadfærd
Kap 26 Købstyper Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb
Kap 26 Købscenter
Købsbeslutningsprocessen Kap 26 Købsbeslutningsprocessen 1. problemerkendelse 2. produktspecifikation 3. søgning efter potenti- elle leverandører 4. indhentning af tilbud 6. ordrerutine 5. vurdering og forhandling samt valg af leverandør 7. levering og kontrol
Kap 26 Valgkriterier
Købsadfærd på konsumentmarkedet Kap 26 Købsadfærd på konsumentmarkedet Psykologiske og sociale købsmotiver Køber udviser ikke professionel adfærd Få beslutningstagere Enkel og kort beslutnings- og købsproces Risikovillighed Næsten aldrig behov for skriftlige tilbud Stiller ikke store krav om levering Samlet køb pr. kunde er begrænset
Købsadfærd på producentmarkedet Kap 26 Købsadfærd på producentmarkedet Rationelle og overvejede købemotiver Køber ofte professionel Teknisk ekspertise Mange beslutningstagere Kompliceret beslutningsproces Ikke villig til at løbe risici Langvarig købsproces Kræver skriftlige tilbud Store krav om rettidig levering Samlet køb pr. kunde er stort
Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet Kap 26 Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet Opsøgende salgsarbejde Flere personer skal påvirkes Problemløser Licitation Socialt samvær Gaver E-handel
Relationsmarkedsføring Kap 26 Relationsmarkedsføring Produktudvikling i fællesskab Sammenkobling af salgs-, indkøbs og produktionsplaner Rammeaftaler om levering Informationsindsamling for hinanden