Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Afsætning HHX - Lene Baake.
Advertisements

Aftalelov, købelov og CISG
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Kapitel 2.
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Kap 6 Købeloven Kapitel 6.
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Købsadfærd Købstyper.
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
Indledning, præsentation, baggrund
AFSÆTNING A – Schønberg
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
AFSÆTNING B – Schønberg
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Segmentering på producentmarkedet
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Kodeks for offentlig topledelse
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
7 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Reklame & Markedsføring
Business to Business På den JYSKe måde…...
ITB fra Produktsalg til løsningssalg Produktsalg til løsningssalg Indlæg på ITB møde Den 26. Oktober 2006 Henrik Fuchs.
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
6. Virksomhedens indtægter
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Krav og ønsker til e-handelssystemer ud fra et offentligt synspunkt Oplæg på møde i IKA’s brancheopmærksomhedsgruppe vedr. e-handel d. 30. november 2010.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Derfor tegner vi kontrakter Direktør Mogens Frederiksen Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov.
Dialogmøde Udbud hosErhvervsrådet Herning & Ikast-Brande Kommune.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul. Kap. 30: Debitor-, kreditor- og lagermodul Økonomistyringssystemer FordeleUlemper Indtastning af bilag er.
WALK & TALK – Lyngby Stavgangscenter Gruppe 6: Nora Henriksen, Frederik Arend, Christian Fennert & Josephine Errebo.
Parametermix - promotion
Hvad er en rammeaftale/indkøbsaftale
Opstart – Intro – hurtig brainbreaker
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
Funktioner og arbejdsdeling
Kapitel 8 Vareregnskabet Varekøb.
Købemotiver og gruppepåvirkninger
6. Virksomhedens indtægter
Under udbudsgrænserne
Hvad forstår man ved et producentmarked?
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Præsentationens transcript:

Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26

Opdeling i delmarkeder Kap 26 Opdeling i delmarkeder Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet Når det er private forbru- gere, der køber varer hos virksomheder, bruger vi udtrykket konsument- markedet

Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Kap 26 Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Producentmarkedet kan opdeles i: Det industrielle marked Det offentlige marked Mellemhandlermarkedet

Typiske forhold ved producentmarkedet Kap 26 Typiske forhold ved producentmarkedet

Kap 26 Købsadfærd

Kap 26 Købstyper Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb

Kap 26 Købscenter

Købsbeslutningsprocessen Kap 26 Købsbeslutningsprocessen 1. problemerkendelse 2. produktspecifikation 3. søgning efter potenti- elle leverandører 4. indhentning af tilbud 6. ordrerutine 5. vurdering og forhandling samt valg af leverandør 7. levering og kontrol

Kap 26 Valgkriterier

Købsadfærd på konsumentmarkedet Kap 26 Købsadfærd på konsumentmarkedet Psykologiske og sociale købsmotiver Køber udviser ikke professionel adfærd Få beslutningstagere Enkel og kort beslutnings- og købsproces Risikovillighed Næsten aldrig behov for skriftlige tilbud Stiller ikke store krav om levering Samlet køb pr. kunde er begrænset

Købsadfærd på producentmarkedet Kap 26 Købsadfærd på producentmarkedet Rationelle og overvejede købemotiver Køber ofte professionel Teknisk ekspertise Mange beslutningstagere Kompliceret beslutningsproces Ikke villig til at løbe risici Langvarig købsproces Kræver skriftlige tilbud Store krav om rettidig levering Samlet køb pr. kunde er stort

Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet Kap 26 Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet Opsøgende salgsarbejde Flere personer skal påvirkes Problemløser Licitation Socialt samvær Gaver E-handel

Relationsmarkedsføring Kap 26 Relationsmarkedsføring Produktudvikling i fællesskab Sammenkobling af salgs-, indkøbs og produktionsplaner Rammeaftaler om levering Informationsindsamling for hinanden