Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Introduktion til PECS på Lysholm
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bokstav børn.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Faglig læsning 2.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hukommelse og Opmærksomhed
Mindre grimt, tak.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Karl Henrik Flyums model
Inspiration til reformarbejdet
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Intern kommunikation PR og presse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
undersøgelse af hukommelse
Læreren som læringsleder
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d. 30.05.2007 Hukommelse Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d. 30.05.2007

Opmærksomhed - hukommelsens første trin ”Vær opmærksom!” Betyder det, at man skal koncentrere sig? Betyder det, at man skal vågne op? Betyder det, at man skal fokusere på noget bestemt? Alle tre betydninger giver mening! Man snakker om fokuseret opmærksomhed = selektiv opmærksomhed Man snakker om delt opmærksomhed

Fokuseret opmærksomhed Cocktail-party-fænomenet Fokuseret opmærksomhed virker som et filter Men det er kompliceret – hvad sker der, hvis man hører sit eget navn nævnt af nogle andre, mens man taler med en person? Vi kan reagere fysisk på noget vi ikke rigtig har hørt!

Fokuseret visuel opmærksomhed Man kan sammenligne fokuseret visuel opmærksomhed med et spotlys på en scene. Alt inden for et forholdsvis lille område ses tydeligt – men vi kan se mere! Distraktorer. Hvis vi leder efter en pige med langt, rødt hår, så er en pige med rødt (men kort) hår mere distraherende end en blond eller mørk pige! Hvad med baggrunden for denne tekst?

Delt opmærksomhed Man kan sige, at der er en bestemt mængde opmærksomhed til rådighed, som man kan fordele på forskellige ting. Hvis tingene er automatiserede kan man lave flere ting. Den holder nok ikke helt… MEN det er sikkert, at øvelse gør mester! Automatiserede handlinger glemmes let!

Attention Deficit Hyperactivity Disorder Deficits in Attention, DSM-IV : Skandinavien: Deficits in Attention, Motor function, and Perception Hyper- Kinetic Disorder ICD-10 : Gade

Og så over til Hukommelsen Opmærksomheden kan som nævnt ses som hukommelsens første trin!

Hukommelse Gennem tiden har der været forskellige teorier: John Locke: ”Tabula rasa” – den blanke tavle. Andre har lagt mere vægt på medfødte evner. Hukommelsen er med os over alt Cykle, dufte, ord, ansigter, finde vej, osv. Hukommelse er ikke én ting, men må opdeles for at give mening.

The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse Primær hukommelse: den vedvarende bevidsthed Sekundær hukommelse: den ”rigtige” hukommelse Gade

En bog og et eksempel Anders Gade har skrevet en bog, der er blevet grundbog på alle universiteterne, når vi snakker om neuropsykologi. Udgivet på Frydenlund Findes i bogklubudgave

Hukommelse Oplæsning af eksempel fra Gade: s. 210 … og et andet eksempel s. 211 Stadieteorien har domineret de seneste 30 år. Sensorisk hukommelse (ét sekund) Korttidshukommelse (6-7 enheder – op til ét minut) Langtidshukommelse

Hukommelse Stadie teorien kritiseres for at give en for mekanisk forklaring af korttidshukommelsen, og for at undervurdere betydningen af kognitiv bearbejdning af informationerne, i forhold til hvor godt de lagres i langtidshukommelsen. Der findes eksempler på at korttidshukommelsen er beskadiget, men at langtidshukommelsen fungerer!

Hukommelse Fra kun at tale om ”Korttidshukommelse” er det nu almindeligt at tale om ”arbejdshukommelse” Forskellen kan illustreres med ”Cifferspændvidde-delprøven” fra WISC Langtidshukommelsen opdeles i en ”deklarativ hukommelse” og en ”procedural hukommelse”

Hukommelse ”Deklarativ hukommelse”: Vi ved at…. ”Procedural hukommelse”: Vi ved, hvordan… (Denne hukommelse er vi i reglen ikke bevidste om) ”Episodisk hukommelse”: Oplæs s. 224n ”Semantisk hukommelse”: Vores mere almene viden om hvordan verden er indrettet og hænger sammen - ordforråd

Opgave: Cifferspændvidde 1 5 2 8 6 6 1 8 4 3 5 3 9 4 1 8 7 2 4 8 5 6 8 1 2 9 3 5 6 4 7 3 9 1 2 8 9 4 3 7 6 2 5 8 7 2 8 1 9 6 5 3 6 2 9 4 1 5 3 2 7 9 4 9 6 8 Gade

Arbejdshukommelse Antagelse: specielt knyttet til frontallapperne Hvad bruges den til ? Central styreenhed ”centrale eksekutivfunktion” Gade

Reys komplekse figur Gade

Er dette en hukommelsestest? Sig så mange dyrenavne, som du kan, på ét minut Sig så mange ord, som begynder på bogstavet S, som du kan, på ét minut …. Det var en afledning (3 minutter); - tegn figuren en gang mere, nu efter hukommelsen Gade

HUKOMMELSESKODNING Man husker som regel en begivenhed 1) når den opleves med udelt opmærksomhed , og 2) når opmærksomheden er rettet mod betydningen af denne begivenhed 3) når begivenheden vedrører én selv 4) når begivenheden berører emotionelt Gade

Hukommelse og genkaldelse Vi tager et eksempel: Hvad var det for et kunstværk, som gav stor diskussion før 50-årsdagen for d. 5. maj? Kan vi huske det i fri genkaldelse? 1. stikord: Kunstværket skulle følge kysten fra Skagen til den tyske grænse 2. stikord: Var det indpakning af tyske bunkers?, Var det en laser-stråle? Eller var det en ballon-installation? Det vi anvendte her var et ”Cue” – et stikord!

Hukommelse - genkaldelse Nogen gange kommer vi i tanke om ting, når vi er i en bestemt situation: Kontekstafhængig hukommelse Nogen gange har vi det lige på tungen Det kan være meget frustrerende. Vi oplever det som et hul i hukommelsen, men et ”aktivt” hul, der kan afvise forkerte svarforsøg. Vi har fat i noget, men ikke helt nok til en genkaldelse!

Hukommelse og Opmærksomhed Problemer med hukommelse (og opmærksomhed) giver vanskeligheder med at følge den almindelige undervisning og kommunikation. Hvis kommunikationen går hen over hovedet på et barn, så stiger risikoen for uro! Barnets tro på egne evner og på eget værd har en tendens til at falde!!!!!

En ny spændende bog Oddbjørn By vil nogen kende fra TV Demonstrerede at han kunne huske rækkefølgen på 52 kort. ”Norsk Mester” i hukommelse

Oddbjørn By’s strategi Oddbjørn By definerer hukommelsens grundpiller: Observation (Hvis du er opmærksom husker du bedre) Association (strategien er at ting er lette at huske mens tal er sværere – man kan så forbinde tal til en ting, så bliver det lettere) Visualisering (At skabe billeder hjælper hukommelsen) Stadfæstelse (Du skal have styr på, hvor du gemmer/lagrer din viden)

Oddbjørn By’s strategi Oddbjørn By har en særlig strategi, idet han prøver at sammenkæde dét han skal huske til noget han har i langtidshukommelsen. Det kunne være en fast rute med 10 punkter, nummereret fra 1 til 10. Ved at knytte ting man skal huske til et punkt på ruten kædes tingen til noget i langtidshukommelsen.

Hukommelse Man ved, at hvis man ”arbejder” med indholdet af det, der skal huskes, så lagres informationerne bedre. Det hjælper at gentage dét man skal huske Det hjælper at huske billeder – gerne med bevægelse Det hjælper meget mere, at man forholder sig til indholdet af det, man skal huske.

En tredje bog Udgivet i 2005 Har et kapitel om træning af børns hukommelse Alt er på lager – vi skal bare finde det! Oplæs om Anthony Hopkins s. 118 Og så en lille test…

En visuel hukommelsesopgave

Hukommelse og opmærksomhed Det kan trænes! Der er udviklet et program: ”Hukommelses- og Opmærksomhedstræning” kaldet HOT Udgives af Dansk Psykologisk Forlag Til målgruppen: 8 til 16 år (to versioner 8-12 og 13-16) Et program – ikke for psykologer men for pædagoger og lærere Programmet varer 20 uger – 30 min. pr. dag (elev og ”træner”)

Mere HOT HOT-materialet består af Hvad træner HOT? Manual til vejlederen Instruktionsbog til ”træner” Opgaver og dagbogsblade til eleven Hvad træner HOT? Visuel og verbal hukommelse Fokuseret og delt opmærksomhed Fastholdelse af koncentration Strategier til opgaveløsning 3.000 danske kroner

Eksempel på træning af arbejdshukommelsen RoboMemo er et relativt nyt interaktivt træningsprogram, udviklet i Sverige www.cogmed.com 30-45 min. pr. dag – 5 dage pr. uge i 5 uger Tilknyttet coach Internet-tilbagemelding 7.000 svenske kroner

Et andet eksempel Styrkelse af frontallappernes funktion Neuro-feedback Købes på timebasis (dyrt) Der kommer givetvis en masse ting i disse boldgader i fremtiden

Til allersidst