Kursus for klub-medarbejdere ”At arbejde systemisk med relationer”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Darum skole 4. november 2013.
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Ledelse og kvalitetsudvikling: Fra modtager til medskaber
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- et udviklings- og dialogværktøj
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
SKABELON.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Kursus for klub-medarbejdere ”At arbejde systemisk med relationer” Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Kursets kobling til temadagen Oplægsholdernes bud på klubbernes opgave: Sikre grundlaget for venskabers udvikling Skabe selvagtelse hos barnet/den unge gennem at muliggøre samvær (at de bliver værdsat med de potentialer og evner, de lægger for dagen & at de lærer at være solidariske – pgra. fællesskabet) Hvordan kan den professionelle bidrage til, at ovenstående bliver muligt? Helst forbedre mulighederne – som minimum ikke forværre dem! Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Systemisk udsigtstårn Cirkularitet Kobling Anerkendelse Meningsdannelse 2.ordens kybernetik Kontekst Forstyrrelse Pædagogik – grundpræmis– menneskesyn Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Det systemiske udsigtstårn Der er mange virkeligheder (multi-vers) Vi sam-skaber virkeligheden (vi kan ikke stille os udenfor) Ændring skabes, når vi kobler os til noget (tilpas) nyt. Forstyrrelse kræver respekt og anerkendelse. Forståelsen af konteksten og meningsdannelse hænger uløseligt sammen. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Metodiske / etiske konsekvenser Et systemisk udgangspunkt sigter mod at udvikle evnen til: At tænke cirkulært. At bruge sproget med opmærksomhed At reflektere over eget bidrag – se på, hvad egne kæpheste, logikker, ”virkeligheder”, moralske synspunkter og faste meninger er med til at skabe. At lytte, stille spørgsmål og lave fremadrettede hypoteser. At sætte konteksten – definere, afklare og forhandle kontekster / rammerne for, hvad vi er sammen om (forventningsafstemning). Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Lineær logik / forståelse ”I virkeligheden / naturligvis er det jo sådan….” ”Kernen i dette problem er….” ”Det er jo helt tydeligt, at han er….” A = B = C = D….. (kausal logik) Hvis udelukkende den lineære logik bruges, er der risiko for, at der skabes mistro og mistænkeliggørelse – der placeres skyld, bedømmes og fordømmes. Historien om ”den anden” kan risikere at blive en-dimensionel og selv-bekræftende. Vi får en position af overlegen viden. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

DE SMÅ SKRED I HVERDAGSLOGIKKEN (Lineær logik - Gitte Haslebo) Valg af startpunkt (Det var HAM, der startede) Årsag (Hans handling er årsag til min) Skyld (Hvad jeg gør, er hans skyld) Hensigt (Det var også hans hensigt) Ansvarsfralæggelse (Han må ændre sig først) Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Cirkulær logik / forståelse Den cirkulære forståelse tilstræber udsigt frem for indsigt. Der er aldrig én årsag – der er mønstre, sammenhænge, forståelser, lokale logikker. Et problem er aldrig en ting eller en person, men et komplekst samspil af handlinger, relationer og forventninger. Faren er, at vi risikerer at blive handlingslammede – at komme i overdreven tvivl! Når vi skal ”videre”, må vi derfor vælge en midlertidig forståelse (punktuering) for, at det giver mening og skaber retning. Coaching, Organisationsudvikling, Supervision for Mennesker i Arbejdslivet

At tænke relationelt-systemisk / reformulere / danne hypoteser Find et par eksempler på noget, nogen gør i relation til andre/en anden. Noget, som du ikke forstår/ tager afstand fra! Hvad bliver der gjort, hvordan tænker du, hvad er effekten på dig af den forståelse, du har fået udviklet? I mindre grupper skal der nu udarbejdes logiske/meningsfulde systemiske forståelser af det, der gøres. Dvs. minus fejl og mangler, minus intrapsykiske forklaringer, minus diagnoser. Tænk i kontekster og ”positive” (dvs meningsfulde relationelle) forklaringer, andre måder det kan give mening på. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Organisationspsykolog Nina Jensen Vigtigt redskab SKIL INTENTION FRA ADFÆRD!!! Se adfærd/handlinger som invitationer til at være nysgerrig på intentionerne – der er som regel mange muligheder. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Den professionelles 3 handlingsdomæner De mange ideer. De mange sandheder. Forskelligheder. Spørgsmål. Dialog. Kreativitet. Uenighed. Multi-vers Samarbejdets / betydningens domæne Vores rygsæk! Faglige personlige erfaringer. Baggrund og ideer om religion, politik, moral, værdier og følelser i livet! Her tager vi stilling til: ”Hvad synes jeg om det?” Uni-vers Personlige / værdiernes domæne (bør) Regler. Aftaler. Overenskomst. Rutine. Procedurer. Èn sandhed; vores aftalte/forhandlede virkelighed. Det, der allerede er besluttet. Spilleregler, ritualer, retningslinier. Uni-vers Produktionens / opdragelsens domæne (skal) Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Systemisk spørgemetode Systemiske spørgsmål (cirkulære og refleksive) er spørgsmål, der både kobler sig til et udsagn og samtidig ”drejer” svaret. Kobler sig = Spørgsmålene indeholder ord eller omhandler noget af indholdet fra udsagnet. Drejer svaret = Spørgsmålene repræsenterer et andet perspektiv og fører synsvinklen i udsagnet et andet sted hen. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Organisationspsykolog Nina Jensen Lineære spørgsmål Anvendelse af primært lineære spørgsmål vil give mange informationer om faktuelle forhold samt om de nuværende årsags-forklaringer ift. eks. problemer i hjemmet. Denne tilgang risikerer dog at fastlåse de problematiske historier, da der er mindre chance for, at der udvikles nye, håbefulde og fremadrettede perspektiver på vanskelighederne. Valg af årsagsforklaringer kan desuden give vanskeligheder (eks. med mangel på genkendelse hos andre i relationen), hvis de forskellige perspektiver/mønstre ikke beskrives. Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Cirkulære spørgsmål Anvendelse af primært cirkulære spørgsmål vil give mulighed for at skabe bevægelse og refleksion ift. vanskelighederne – at skabe nye historier og koble historierne til hinanden i en relationel sammenhæng. Cirkulære spørgsmål kan vanskeliggøre en vurdering / konklusion, da beskrivelserne flytter sig undervejs og er mere komplekse beskrivelser af perspektiverne. Coaching, Organisationsudvikling, Supervision for Mennesker i Arbejdslivet

PERSPEKTIVERENDE HENSIGT Organisationspsykolog Nina Jensen AFKLARENDE HENSIGT Afklare fortid - nutid Afklare nutid - fremtid Perspektivere fortid - nutid Perspektivere nutid - fremtid PERSPEKTIVERENDE HENSIGT Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Organisationspsykolog Nina Jensen Lineære/situationsafklarende spørgsmål (undersøgende hensigt) Hvad kan du bedst lide ved at være her? Hvorfor det? Hvad er en god klub / en god kammerat? Hvornår er det bedste tidspunkt på året? Er du blevet mere eller mindre glad for klubben indenfor det sidste år? Strategiske/initiativafklarende spørgsmål (retningsanvisende, påvirkende hensigt) Hvad nu hvis I sagde STOP næste gang – hvad ville der så ske? Kunne man forestille sig, at det vil være en god ide, hvis I nu…….? Er det en ide, at vi i fremtiden mødes sådan her lidt oftere? Hvilket forslag vil I prøve først? Hvad gør du, når du bliver sur på ham? Hvad ville jeg se, hvis jeg var der? Når dine kammerater ser dig gøre det, hvordan tror du så, de forklarer det? Hvordan gør han så? Hvad ville du ønske, han gjorde i stedet? Hvordan kunne du/I være med til, at han kunne gøre det? På en skala fra 1-10 – hvor er I ift. dette? Hvor højt vil I op? Hvorfor er det godt? Hvordan er det forskelligt fra da du startede her? Hvad tænker du om det nu? Hvis x, y, z var her nu, hvad ville de så tænke, mene, ønske at… Hvis der skete et mirakel… Refleksive / genererende spørgsmål (faciliterende hensigt) Cirkulære/ perspektiverende spørgsmål (udforskende hensigt) Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk

Professionel position i relationer Afstem din position - vær transparent! Se enhver parts overvejelser som nyttige erfaringer Sørg for rum til alles versioner Undlad et enten-eller perspektiv Invitér forskellighederne ind og se dem som supplerende i stedet for konkurrerende. Hvis én version eller historie monopoliseres, diskvalificeres andre. Hvis én version ikke får plads eller diskvalificeres, så forstærkes den! Organisationspsykolog Nina Jensen www.cosma.dk