På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj 2009 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Den 16.august 2010 Regionsgården
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Læring, kommunikation og samarbejde
Forudsætninger for en god samtale
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Hvordan spørger man anerkendende?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederkonferencen 9. juni 2010
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Meningsskabelse som relationskompetence
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
torsdag den 11. april 2019 Basen
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj 2009 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

80% af alle projekter fejler 20% lykkes 80% af alle projekter fejler – 70% af disse fejler på grund af manglende forandringsledelse Søren Brandi 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Forandringer skal ledes De leder ikke sig selv 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hvordan skabes forandring Forandring skabes indefra i organisationen, som reaktion på forstyrrelse Organisationen opdager ikke nogen forskel Organisationen bliver forstyrret og forandrer sig Oragnisationen lukker sig af At gøre noget for sædvanligt At gøre noget tilpas usædvanligt At gøre noget for usædvanligt 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hvornår er projekter transformative Når du udvikler den måde folk tænker i stedet for den måde de handler Når du understøtter selvorganisering med afsæt i nye ideer i stedet for topledet implementering Når du lader en generativ metaforer guide handling i stedet for at planlægge handling Gervase Bushe, 2004 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Bowlingforsøg, Texas University 13. november 2002 Bowlingforsøg, Texas University Successtrategier => 15-20 % forbedring af ydeevne Fejlminimeringsstrategier => 5-10 % forbedring ydeevne Bowlingforsøg ved Texas University, hvor to grupper bowler, og deres forsøg er optaget på video. Den gruppe der bliver sat til at undersøge alle strikes og vellykkede forsøg, udvikler bedre performance og har det sjovere end gruppen, der bliver sat til at undersøge alle mislykkede forsøg. Begge grupper bliver sat til at udvikle nye ”strategier” med udgangspunkt i deres undersøgelser; grupper der laver strategi med udgangspunkt i succeserne forbedre typisk sin performance med 15-20 %, grupper der laver ”fejlminimeringsstrategi” udvikler sin performance med 5-10 %. 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hvad virkede bedst? Hvad ønsker vi? Hvad gik galt? Hvad skal vi undgå? 13. november 2002 Det virkningsfulde Hvad virkede bedst? Hvad ønsker vi? Fortid Fremtid Hvad sætter man fokus på i sine spørgsmål i samtaler og til organisationen Give et supplement til den tradionelle problemløsning Hvad gik galt? Hvad skal vi undgå? Det problemfulde 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hvad gjorde at det virkede? 13. november 2002 Lineær Hvad virkede bedst? Hvad gør det muligt? Fortid Fremtid Organisatorisk viden om hvad vi gør, når det går godt – vigtigt for ledelse og Viborg Ledelse Den gode historie bruges på mange arbejdspladser. Fra et ledelsessynspunkt er det vigtigt at få viden og læring. Hvad gjorde at det virkede? Hvad ønsker vi? Cirkulær 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Mangelsprog vs. ressourcesprog Fokus på problemer, fejl, mangler, dét vi ikke kan, negativeringer Skaber situationer hvor mennesker: Adskilles Isoleres Føler sig utilstrækkelige Føler sig misforstået Ressourcesprog Fokus på muligheder, succeser, ressourcer, det der virker, kompetencer Skaber situationer hvor mennesker Samles Er en del af fællesskabet Føler sig kompetente Føler sig forstået 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

SOAR som opstart Strategisk undersøgelse Styrker Hvor ligger vores største styrker? Muligheder Hvilke konkrete muligheder ser vi? Anerkendende intentioner Ambitioner Hvilke ambitioner har vi? Resultater Hvilke konkrete resultater ønsker vi at opnå? 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Nyttige spørgsmål Hvad skal til for at vi når vores ambitioner Hvad er det mindste der skal til for at vi når resultater Hvordan kan vi koble de nye aktiviteter og tiltag med noget vi allerede gør i forvejen? Hvordan får vi involveret alle berørte? Hvordan vil vi informere om initiativer og sikre at alle har den viden de har brug for? Hvordan kan vi se at vi har nået vores ambitioner og resultater Hvordan vil vi løbende sætte fokus på det der virker og bedste praksis? 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Vellykket udvikling Bering & Jørgensen, 2005 1) Tilgang og metode vælges bevidst 2) Ledelsen deltager aktivt og støtter udviklingsaktiviteter 3) En frontløbergruppe går i spidsen for udviklingen 4) Alle berørte medarbejdere deltager i udviklingen 5) Indarbejdes i den konkrete opgaveløsning og hverdagens arbejdsrutiner 6) Udvikling kræver tid og ses over lang tid Bering & Jørgensen, 2005 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Improvisation som vej til forandring Frank Barrett 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Improvisation som vej til forandring Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Improvisation som vej til forandring Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hæng ud Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Hæng ud Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk

Hæng ud Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Hæng ud Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Giv alle mulighed for at være stjerne Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk