Anerkendende refleksion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værdigrundlaget i Greve
Konklusion på Workshop om sindslidende
Social kapital – rig på relationer
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Baggrunden for indførelsen af PALS
Hierarki for styringsredskaber
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Forældremøde X årgang.
NOEA/Aalborg Universitet
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skolebestyrelsen & værdier
forældre og klassens sociale liv.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Seksualpolitik.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Lærerprofessionen.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Vision mission værdier handleplaner
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Læring gennem registrering og indberetning
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Refleksionshjulet anno oktober 2012
Seksualitet.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Anerkendende refleksion - et godt pædagogisk værktøj i mange sammenhænge

Pædagogiske grundantagelser Trivsel og selvværd er vigtige forudsætninger for læring… Når man arbejder med en anerkendende tilgang (værdibaseret) findes der ikke ’en rigtig løsning… Vi leder sammen efter en god løsning for den enkelte! Det er vigtigt at gå med - for at forstå… Anderkendende refleksion er at forsøge at se den bedst mulige anvisning på en given problemstilling med et opbyggende fokus og i respekt for det andet menneskes integritet… Etik er anerkendelsens mor…  Skolens overordnede mål/vision: Robuste unge – klar til fremtiden…

Normal reaktionsmønster 1. Tegn 2. Handling

Anerkendende refleksion 1. Tegn (observations-periode) 2. Fordomsfri nysgerrighed 3. De 3 etiske principper 4. Handling

Fordomsfri nysgerrighed At arbejde anerkendende og dermed værdibaseret, betyder at vi betragter det enkelte menneske som unikt – dermed kan vi heller ikke regne med, at vores løsning passer alle andre… Når vi er nysgerrige sammen om en problemløsning, arbejder vi samtidig konstruktivt og fremadrettet på løsningsmodeller og beskæftiger os ikke så meget med at placere skyld eller lign. Det er svært at være fordomsfri nysgerrig, fordi man som udgangspunkt skal acceptere ikke at kende svaret! Ved at være nysgerrige sammen opstår nye, gode muligheder, som vi ikke selv kunne have set… Det er vigtigt at forstå, at såvel problem/udfordring som løsning findes i os selv!

Respekt for selvbestemmelse 3 etiske principper Princip 1 Respekt for selvbestemmelse Ethvert menneske har en grundlæggende frihed til at træffe beslutninger på egne vegne. Respekt for selvbestemmelse vil sige, at vi må respektere, at det enkelte menneske har ret til indflydelse på eget liv og til medindflydelse på beslutninger, der påvirker liv og hverdag. Respekten for selvbestemmelse skærper vores opmærksomhed på det enkelte menneske som et selvstændigt individ med ret til at definere det gode liv for sig selv. Således er det via dialogen og en spørgende, nysgerrig tilgang, at vi kan skabe de bedste betingelser for, at det enkelte menneske kan udfolde sin ret til selvbestemmelse og udleve egne ønsker og drømme.

Hensyn til fysisk og psykisk integritet Princip 2 Hensyn til fysisk og psykisk integritet Integritet betyder ikke-røre. Løgstrup kalder integriteten for urørlighedszonen. Hensynet til integritet handler om, at der er noget i ethvert menneske, som vi ikke må røre ved, med mindre vi får lov. Integritet er en betegnelse for de fysiske og psykiske grænser, som vi alle har ret til at definere selv. Integritet rummer det enkelte menneskes egen selvopfattelse og identitet. Hensynet til integriteten skærper vores opmærksomhed på, at vi ikke nødvendigvis kan vide bedre på andres vegne. Der vil altid være noget indenfor det enkelte menneskes grænser, der vil være fremmed for os, og som vi kun kan spørge til og forholde os åbent til. ”Hensyn til integritet handler således om måden, vi møder det andet menneske med ydmyghed og nysgerrighed. Vi kan ikke vide, men kun spørge til, hvad det gode liv er for den anden”.

Princip 3 Agtelse for værdighed At agte for et andet menneskes værdighed handler om at anerkende den anden som uerstattelig og uendelig værdifuld. Værdighed er ikke noget, som man først skal gøre sig fortjent til, det er noget man har. Når vi agter for hinandens værdighed, anerkender vi dermed, at vi som mennesker grundlæggende er ligeværdige. Agtelsen for værdighed skærper vores opmærksomhed på, at den andens værdighed er lagt i vores hænder. Vi er med til at give den anden værdighed, og vi har også magten til at fratage den anden værdigheden ved fx bagtalelse, ignorering eller ligegyldighed. ”Vi agter for hinandens værdighed, når vi søger at skabe en ærlig og nærværende kontakt – når vi taler med hinanden frem for om hinanden”…

Model inkl. støtteord 1. Tegn 2. Fordomsfri nysgerrighed og undren 3. - Objektivitet og observationsperiode - Hvad er det vi ser, (så mange vinkler som muligt)…? 2. Fordomsfri nysgerrighed og undren - Forsøge at forstå for at gå med…- - Hvad tror vi forårsager adfærden? - Hvad tror vi opretholder adfærden (ydre og indre påvirkninger)? 3. De 3 etiske principper 1. ”Ethvert menneske har en grundlæggende frihed til at træffe beslutninger på egne vegne”. 2. ”Vi kan ikke vide, men kun spørge til, hvad det gode liv er for den anden”. 3. ”Værdighed er ikke noget, som man først skal gøre sig fortjent til, det er noget man har”. 4. Handling - Hvilke handlinger kan vi iværksætte? - Hvornår og hvordan skal vi evaluere på nye tiltag?

Gruppens noter…