Problemformulering og tematisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Problemløsningsteknikker
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
De sidste undervisningstimer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
AT-1 - efterspil 2013.
Innovation og iværksætteri
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Problemformulering Indeholder:
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Introduktion til opgaveskrivning
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lederseminar 2014 Varde Kommune
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
3. Kursusgang Segmentering, interessentanalyse, pro-blemformulering og kategorisering
Problemformulering, metode og teori
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skrivekursus 1.e ..
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Innovation.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Problemformulering og tematisering 20.02.12 3. Kursusgang Problemformulering og tematisering 20.02.12

Dagens program Problemformulering Tematisering Gruppedannelse

Projekt opgave 1 Idégenerering og gruppedannelse. Vejledning: Feedback på ideer og case Opgave: Indledende anden research på emne og målgruppe + første tanker om problemformulering – hvis det er muligt Deadline er fredag d.24.02.2012 kl. 16, hvor det sendes til begge mine mailadresser: prm@itu.dk og paul@media4masses.dk

*

Hvad er metode? … en systematisk måde at undersøge virkeligheden på. Det er de fremgangsmåder, vi bruger og benytter, når vi skal indsamle, bearbejde og sammenfatte information, så resultatet bliver viden. Ib Andersen: Den skinbarlige virkelighed, s.15

Hvad er problemet?

Fraværskampagne Hvem er målgruppen? Hvad skal effekten være? Hvordan vil I undersøge det?

Problemformuleringen Ordet ”problemformulering” betyder ikke, at du skal ”opfinde” problemer selv Indebærer at du forholder dig kritisk og undrende til et spørgsmål, der trænger til en løsning – og forholder dig til, hvorfor tingene ser ud som de nu engang gør

Problemformuleringen – i praksis Ikke for bred Er spørgende / undrende Der skal foretages en afgræsning, så det klart fremgår, hvilke(n) del(e) af problemet, du vil beskæftige dig med Problemformuleringen er styrende for resten af opgaven: Valg af fremgangsmåde, indsamling og bearbejdning af informationer og datamateriale mv.

Problemformulering Indeholder: En beskrivelse af det problem man vil undersøge og måske løse Et antal undersøgelsesspørgsmål som kan indkredse de emner, begreber eller variabler der er en del af undersøgelsen Ofte hv-spørgsmål eller en hypotese

”Den gode problemformulering” Den er begrundet - hvorfor synes vi det er vigtigt? Hænger sammen resursemæssigt Formuleret klart og præcist Logisk opbygget: hovedspørgsmål og dernæst forskningspørgsmål Afgrænser projekt tydeligt Kan være visualiseret f.eks. med mind-maps eller model

Tre typer - Temaet ”Informationsteknologi har medført store omvæltninger i organisationsformer og medarbejderkultur. Dette projekt vil kortlægge i hvor høj grad de klassiske organisationssociologiske teorier har taget højde for den seneste teknologiske udvikling.” Nyttig når projektet skal analysere større problemfelter eller teoretiske områder Tematiske problemformuleringer er åbne og brede – risikerer nemt at blive svævende Svær at lave en undersøgelse ud fra Vær derfor omhyggelig med formuleringen

Tre typer - Spørgsmålet Hvilke konsekvenser for virksomhedskulturen har de nye informationsteknologiske muligheder for at arbejde hjemme?” I slutningen af projektet er det let at sammenstille undersøgelsens resultater med spørgsmålet i PF og dermed sikre at projektet hænger sammen Med klare og konkrete mål bliver validiteten tydelig Kræver at man er opmærksom på at holde fokus

Tre typer - Hypotesen ”Informationsteknologi har medført store ændringer i organisationsformer og medarbejderkultur. Med udgangspunkt i tesen om at de udvidede muligheder for at arbejde hjemme fremmer effektiviteten på en virksomhed, vil dette projekt indsamle og analysere materiale fra 3 danske kommuner.” Hypoteser har den fordel, at de tydeliggør hvilke antagelser(forforståelser), du har fra begyndelsen Faldgruben kan være, at man bliver for optaget af at bekræfte hypotesen og derved glemmer at inddrage relevant stof, der kan afkræfte hypotesen

Problemformulering – på sporet og afsporet Man er på rette spor, når...: - Man har en fornemmelse af, at svaret på problemformuleringen vækker nysgerrighed - den skal i hvert fald ikke få én til at sige: "Hvad sagde jeg". - Man synes, der er en rød tråd Man er på forkert spor: Det er ikke en problemformulering, hvis man bare skriver, at man vil "beskrive et givent problem". Skal identificere et problem – ikke forklare en situation

Vurdering Er problemstillingen præcis? Er afgrænsningen relevant og begrundet? Er fremgangsmåden relevant og begrundet?

Definition af nøglebegreber Husk Afgrænsning Definition af nøglebegreber

Afgrænsning Handler primært om det, der kunne være relevant at medtage, men som er fravalg F.eks. begrundet i de ressourcer, der har været til rådighed Det kan f.eks. være flere teoretiske indgangsvinkler eller afdækning af overordnede sammenhænge, der tages for givet i det pågældende projekt Det kan være et fravalg af de problemer, du ikke vil beskæftige dig med Overvej hvilke konsekvenser dine afgrænsninger har for dine konklusioner og undersøgelsens brugbarhed

Definition af nøglebegreber Nøglebegreber i opgaven kræver en klar og entydig definition Dermed undgås forskellige tolkninger af begreberne F.eks. begrebet ”kompetence”

Værktøjer til problemformuleringen Non-stopskrivning Mindmap Brainstorm

Nonstop-skrivning Hvad skaber barrierer Hvad frigør dig …at skrive er at leve…

Skriv nonstop 1: Skriv i en halv time med sort skærm 2: læg teksten væk et stykke tid 3: gennemgå teksten og afmærk de ord og sætninger du kan bruge 4: lav en disposition efter første udkast 5: skriv 2. Udkast - genbrug gode ord/sætninger fra det 1. Udkast Husk: Skriv konstant - ret ikke Læs også: http://www.media4masses.dk/Media4masses/Angsten_for_det_hvide_papir.html

Mindmap

Mindmap Få flere ideer Bedre overblik Komme ude i krogene Bryder med lineær tænkning – bruger mønstre og associationer Vi har lært at tænke lineært (eks. indkøbsseddel) – fordel, når du skal analyserer og bearbejde facts Når du skal udvikle/være kreativ: gør op med den lineære tankegang Kan bruges til at tage noter (eks. notatteknik) og laver noter (udvikle ideer)

Mindmap Mindmap opbygges fra midten af papiret Kernen er det tema, du skal arbejde med Arbejder som din hjerne tænker: trælignende formationer Mindmap giver overblik; der kan opstå nye sammenhænge, associationer og ideer Du kan bruge en mindmap under brainstorming til at ”tømme” din hjerne for at give plads til nye ideer. Skriv ned! Hvis du går i stå med dit kerneord, så skriv videre fra et af de andre ord osv. Lav gerne symboler, tegn, billedeideer Lad dig ikke bremse, slip fantasien løs

Brainstorming En metode, der kan bruges, når flere ønsker at få flere ideer Udviklet trediverne af reklamemanden Alex Osborn. Han opstillede fire regler: 1. Kritik er ikke tilladt under en brainstorming 2. Jo vildere ideer jo bedre 3. Kvantitet ønskes (mange ideer) 4. Kombination og forbedringer - flere ideer sættes sammen og man kan bygge videre på en idé

Brainstorming trin for trin Definer problemet Udvælg deltagerne Vælg omgivelser Vælg en leder Vælg en referent Sæt en tidsbegrænsning Evaluer ideer og forslag

Eksempler Lumsaaskirke.dk Hvem er den nuværende samt den potentielle brugergruppe af lumsaaskirke.dk? Hvordan skal konceptet bag lumsaaskirke.dk se ud for at opnå det størst mulige antal tilbagevendende og tilfredse brugere i disse grupper? *Vi bruger begrebet koncept i betydningen en plan/et regelsæt som beskriver de grundlæggende træk ved et projekt. Information.dk Vi ønsker at undersøge om segment A og segment C virkelig bruger Information.dk, som Information hævder at de gør og om Information.dk appellerer til segment B (de studerende) med sin nuværende struktur.

Eksempler El-biler Hvilke faktorer påvirker potentielle købere i forbindelse medanskaffelse af en elbil? Vi vil derfor forsøge at besvare og vurdere ovenstående problemformulering ud fra følgende forskningsspørgsmål: Hvilke fordele opleves ved elbiler? Hvilke ulemper opleves ved elbiler? Hvilke barrierer er der for elbilens udbredelse? Hvilke fordomme eksisterer omkring elbiler?

Eksempler Borger.dk Hvorfor benytter et antal it-kyndige borgere i alderen 18 til 35 år sig ikke af muligheden for at melde flytning til det offentlige digitalt ?

Eksempler på model

Man bliver aldrig helt færdi... Det er et valg man tager i processen En proces der kan være lang, frustrenede, udmattende og ikke-liniær - men som betaler sig til sidst Man ændre på problemformuleringen indtil til sidste punktum er sat Men selv den færdige og gode opgave til 12 kan kaste nye spørgsmål af sig.

Ti gode råd Interessen driver værket - men der er også en virkelighed Arbejd sammen med andre om at få ideer Arbejd også med det selv f.eks. via non-stopskrivning Vær kreativ og så kritisk - indre censor vs. indre kritiker Brug sparringspartnere - også uden for gruppen; vejleder, andre grupper, etc.

Ti gode råd fortsat Få inspiration fra andre undersøgelser, litteratur, etc. Kommunikerer hvad du/I laver det hjælper også til afklaring Søg hjælp når det kører i ring Se på hvordan dit problem hænger sammen med andre problemer f.eks. et ulæst nyhedsbrev afslører måske en dårlig kultur i organisationen Brug mindmapping

Kvales syv stadier Tematisering Design Interview Transskribering Analyse Validering Rapportering

Tematisering Hvorfor, hvad er formålet? Hvad skal undersøges? Hvordan? Hvad er den overordnede hensigt med at lave undersøgelsen – her målgruppeanalysen? Hvad skal undersøges? Hvilke forskningsspørgsmål har I? Hvordan? Hvilke metoder vil I benytte og hvorledes?

Forskningsspørgsmål og interviewspørgsmål