Velkommen til Arken Vindingevej 20, 2700 Brønshøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Bhu Roholmhaven Ny struktur
Velkommen på Skibet Skole
Fra mandag den 2. juLi til torsdag den. 5. juli
Hjerterum og opsøgende funktion
Hvordan håndterer vi frikvartererne?
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Børnehuset Østerled En god dag - hver dag ! Velkomstfolder.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Velkommen til Lagoni SFO
De sidste undervisningstimer

Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøder på Kalbyris
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
- for dig der vil på søen Der er et hav af muligheder i Skanderborg Skanderborg Junior Sejlklub.
Rt Camping 2006 Turen går i år til Vikjær-Diernæs Strand camping.
Velkommen til juleafslutning Aftenens program: • Gennemgang af vores udlandsrejse/aktiviteter • Spørgsmål vedr. indbetaling! • Igangværende og kommende.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Fælles forældremøde Thurø
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Forældremøder på Kalbyris
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Relationer – børn og voksne
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Folkeskolereformen på vores skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
INDSKRIVNINGSMØDE.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Skitur 2015 – fra den 15/2 – den 21/ Klub Roskilde Øst.
Skitur 2015 – fra den 13/2 – den 18/ KLUB UNG Roskilde Øst.
For førskolegruppens forældre
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Regnbuen Informationsfolder.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Præsentation af forårs-sfo
Forældremøde 9. april.
Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant.
NYE BØRN I BØRNEHAVEN.
Ny medarbejder I Klynge A 16
MIT NYE VUGGESTUELIV.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fuglesangsstien 12, 4600 Køge Tlf. kontor: Institutionsleder Rikke Meilbøg Souschef Bettina Elsby
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Fuglesangsstien 12, 4600 Køge Tlf. kontor: Institutionsleder Rikke Meilbøg Souschef Bettina Elsby
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Tidlig-HFO på Bøgelund Infomøde 17. april 2018
Præsentationens transcript:

Velkommen til Arken Vindingevej 20, 2700 Brønshøj 38 80 56 10, 37451@buf.kk.dk www.arken-i-husum.dk

Kære Med denne lille folder med praktiske oplysninger, byder vi dig og din familie velkommen til Arken. Du skal tilhøre: Børnehaven De voksne i vuggestuen er: Pia; Pædagog Sabine; Pædagog Christina; Medhjælper Lasse; Medhjælper De voksne i børnehaven er: Jesper; Pædagog Jannie; Pædagog Magnus Medhjælper Pia; Pædagog Gustav; Pædagog Benny; Medhjælper Line; Medhjælper De voksne i basisgruppen er: Kristina; Studerende Ditte; Pædagog Louise ; Pædagog (Barselsvikar) Mette K; Pædagog (Barselsvikar) Poul; Pædagog

Klyngeleder; Maj-Lis Pædagogisk leder: Mette Gårdmand; Johnny Personalet arbejder meget på tværs i huset, således at hele personalet kender alle børn. Hvis der ikke er nogen voksne fra dit barns afdeling, når du afleverer eller henter, kan du roligt henvende dig til de voksne der er til stede. Arken er en integreret 0-6 års institution, med 14 vuggestuebørn, 44 børnehavebørn, og en basisgruppe med 8 børnehavebørn. Arken har to stuer i hver ende af huset, med alrummet i midten. I den ene ende er børnehaven, og i den anden ende vuggestuen og basisgruppen. Afdelingerne arbejder meget på tværs, når vi har aktiviteter og er på legepladsen. Arken er en økologisk institution. Al mad der serveres fra Arkens køkken er økologisk.

Arkens åbningstider: Vi åbner kl. 7.00 og lukker kl. 17.00 hver dag. Ved højtider og ferieperioder kan der være ændringer i åbningstiden, det vil I få særlig besked om. Det er vigtigt at I ringer og giver besked, hvis I bliver forsinkede og ikke kan nå at være her inden kl. 17.00. Hvis vi har uafhentede børn kl. 17.00, gør vi alt for at få fat i jer. Lukkedage: Arken kan have op til 9 årlige lukkedage. I år 2012 har vi lukket følgende dage; 3-4 april, 1. maj, 18. maj, 5, juni, 28-31. december. Din start i Arken: Når pladsanvisningen har tilbudt dig en plads i Arken, vil vi meget gerne aftale et møde med dig og din familie, hvor I vil blive vist rundt og vi vil aftale, hvem der tager imod jer den første dag. Hverdagen i Arken: Kl. 7.00 – 8.00 Vi spiser morgenmad i alrummet, både vuggestue-, og børnehavebørn. Vi er 2 voksne. Kl. 8.00 – 9.15 Vi leger på stuerne Kl. 9.15 – 9.30 Morgensamling Kl. 9.30 – 11.00 Aktiviteter og ture Kl. 11.00 – 12.00 Frokost Kl. 12.00 – 14.00 De små sover, de store er på legepladsen

Kl. 14. 00 – 15. 30. Vi spiser frugt og leger på Kl. 14.00 – 15.30 Vi spiser frugt og leger på stuerne eller legepladsen. Kl. 15.30 – 16.00 Vuggestue og basis lukkes ned, børnene samles i børnehaven Kl. 16.00 – 17.00 Alle børn er samlet på legepladsen, i alrummet eller i børnehaven. Vi er 2 voksne. Fridage og sygdom: Når dit barn holder fri eller er syg, skal I altid ringe og give besked. Ved sygdom skal vi vide hvad barnet fejler. Hvis det er noget smitsomt, sætter vi opslag op til de andre forældre, så de er orienterede om evt. smitterisiko. Hvis sygdom starter i Arken, ringer vi til pågældende forældre, så de kan hente barnet. Man må ikke være i Arken, hvis der er feber, opkast, diarré, eller barnet på anden måde er utilpas. Reglen er, at barnet skal kunne deltage i institutionens dagligdag uden særlige hensyn. D.v.s. vi kan f.eks. Ikke lade et barn blive inde fra legepladsen, eller blive hjemme fra en tur, fordi barnet er forkølet, træt eller på anden måde uoplagt.

Ulykker: I tilfælde af at et barn kommer til skade, kontakter vi jer forældre, så I selv kan tage på skadestuen med jeres barn. For at spare tid kan vi evt. aftale at mødes på skadestuen. Skadestuen vil ikke behandle barnet før pårørende er til stede, med mindre ulykken er livstruende. Sørg for altid at opdatere tlf. numre på jer selv og andre pårørende, så vi til hver en tid kan få fat i jer. Ferier: Op til højtider og skolernes ferier, sender vi afkrydsningslister ud til Jer, hvor vi beder jer oplyse, hvornår I holder fri. Dette gøres af hensyn til personalets ferie og den deraf følgende vikardækning, så vi sikrer os, at der er forsvarlig pasning af jeres børn. Skiftetøj: Alle børnehavebørn har en kasse i deres garderobe, som skal indeholde skiftetøj, svarende til årstiden. Skiftetøj er undertøj, strømper, bluse og bukser/kjole. I vuggestuen har børnene yderligere et skab på badeværelset til skiftetøj

Overtøj: Børnene skal altid have regntøj og gummistøvler i deres garderobe. Om vinteren skal de have overtræksbukser, hue, vanter og varme støvler. Vi er ude i al slags vejr, og vi garanterer ikke rene børn når I henter . Hav evt. en ekstra jakke til turen hjem, hvis barnet skal være til pænt brug. Sko: Jeres barn skal ikke have sko med snørebånd, før det selv er i stand til at snøre dem. Arbejdstilsynet gør opmærksom på, at det fremkalder unødigt slid i personalets fingre/hænder. Der skal være navn i alt skiftetøj og overtøj! Bleer: Alle blebørn skal selv have bleer med hjemmefra. Der skal altid ligge 5-6 stykker i deres skabe. Vi kan desværre ikke tilbyde at opbevare hele blepakker p.g.a. pladsmangel. Mad: Arken tilbyder morgenmad til børnene hver dag fra kl. 7-8, frokost ca. kl. 11.00 hvor alle børn selv har madpakker med og frugt fra kl. ca. 13.45-14.30.

Fødselsdage De enkelte børn bliver fejret på deres fødselsdag efter aftale med Jer. Det er normalt, at barnet medbringer noget is, frugt, kage o.lign., som de deler ud til kammeraterne. Institutionen tager ikke på fødselsdagsbesøg. I børnehaven vil børnene ofte invitere kammeraterne med hjem til fødselsdag. Vi har den regel, at en pige skal invitere alle pigerne i sin gruppe (spørg personalet) med til fødselsdagen, og hvis det er en dreng, alle drenge. Denne regel skal overholdes, hvis uddeling af invitationer skal foregå i Arken, ellers må I bruge postvæsenet . En regel for at undgå, at nogen føler sig udenfor og bliver kede af det. På et forældremøde blev det vedtaget, at en fødselsdagsgave max. må koste 50 kr., så alle kan være med på gaveniveauet. Opslagstavler: Der er opslagstavler på væggene i garderoberne, hvor det i korte træk fremgår, hvad børnene har lavet, der er afkrydsningslister, meddelelser om forældremøder o. lign. Det er en god ide at læse på tavlerne hver dag. Nyhedsbrev: Ca. hver 3. måned udkommer Arkens nyhedsbrev med oplysning om nye børn, nye voksne, ture, arrangementer o.a.

Forældremøder: Vi har forældremøde 1 gang om året. Her har vi samtidig valg til forældrebestyrelsen. Derudover arrangerer vi forskellige forældrearrangementer i løbet af året om forskellige emner. Forældrerådet: Forældrerådet består af 5 forældrerepræsentanter og 2 personalerepræsentanter, samt lederen. Der holdes møde ca. hver anden måned i tidsrummet 17-20. Den ene af forældrerådsrepræsentanterne er også medlem af bestyrelsen for klyngen Forældrekonsultationer: Hver familie får tilbud om konsultation 1 gang om året. Derudover er I altid velkomne til en snak, hvis I har brug for det. Når børnene flyttes fra vuggestue til børnehave, indkaldes I til en samtale med personale fra både vuggestue og børnehave. Dette gøres for at lette overgangen mellem de to afdelinger, og for at få givet alle beskeder videre til den ny primærvoksen.

Aldersopdelte grupper: I perioden 1. sept. – 30. nov., og igen 1. jan – 31. mar., er børnene opdelt i aldersdelte grupper 2 dage om ugen. Her får børnene alderssvarende udfordringer, der bl.a. styrker deres selvhjulpenhed, men i høj grad også deres selvværd/selvsikkerhed. De kan både lære af hinanden og spejle sig i hinanden. For den voksne, bliver det enkelte barns udviklingsniveau mere synligt, når børnene er blandt jævnaldrende end når de er i den store gruppe. Samling: Vi holder samling hver fredag i tidsrummet 9.15 – 9.30 for alle børn og voksne i Arken. Børnene skal enten møde før eller efter dette tidspunkt. Hvis I møder efter skal I ringe og lave aftale om det. Ture: Vi tager på mange ture ud af huset. Både korte ture på volden og længere ture som til f. eks Hareskoven. Hvis vi tager af sted før morgensamling vil I få besked. Vi tager ofte af sted kl. 9.00 når vi skal på længere ture.

Tørreskabe: Hvis børnenes tøj bliver vådt på en tur eller ved leg på legepladsen, kommer vi tøjet i tørreskabene. Der findes tørreskabe for enden af gangene ved garderoberne. Kig altid en gang i tørreskabene, hvis der er tøj I ikke kan finde. Legetøj: Børnene er altid velkommen til at bringe legetøj med hjemmefra. Arken kan dog ikke tage ansvar for privat legetøj. Hvis I er bange for at legetøjet går i stykker, eller bliver væk, er det en god ide at lade det blive hjemme. Sommertid: I perioden 1. maj til 31. aug. kører vi efter et lidt andet program end resten af året. Vi prioriterer at komme ud af huset på længere ture. Vi beder om at børnene er her hver dag i tidsrummet 9-14. På den måde kan vi tage på spontane ture uden at skulle stå og vente på nogle børn. Vi holder ikke morgensamling på stuerne. De børn der er på ture holder evt. samling i skoven eller et andet sted. De nye børn som er under indkøring, bliver i de første uger hjemme i Arken og lærer stedet og os at kende. Vi holder gerne en lille samling med de nye ude på legepladsen omkring en sang eller en bog.

Dette var en opremsning af de mest væsentlige oplysninger Dette var en opremsning af de mest væsentlige oplysninger. I er altid velkommen til at spørge hvis der er noget I undrer jer over. I kan også gå ind på vores hjemmeside www.arken-i-husum.dk, hvor I kan læse mere, se billeder og se vores årsplan. Endnu engang velkommen! Vi håber jeres barns ophold i Arken bliver en god og minderig tid for jer.