SRP på Faaborg Gymnasium 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojektet (SRP)
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Katastrofen – årsager og konsekvenser
SRP 2014.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Det Internationale Område
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
- Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece Studieretningsprojektet i 3.g.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

SRP på Faaborg Gymnasium 2013 Den røde tråd i de store skriftlige opgaver

Tværfaglige forløb over 3 år – 1.g AP & engelsk & dansk NV samarbejde med matematik 2 fag i tværfagligt forløb AT 1 Studieretningsintro   Dansk-hist kronologiforløb A-studieretningsfag + et fællesfag i et tværfagligt forløb AT 2 & AT 3   Dansk og/eller historieopgave Tværfaglige forløb over 3 år – 1.g

Tværfaglige forløb over 3 år – 2.g AT 4   2-3 studieretningsfag i samarbejde Træning af ’abstract’ AT 5   SRO   AT 6 (studietur) AT 7 årsprøve Tværfaglige forløb over 3 år – 2.g

Tværfaglige forløb over 3 år – 3.g AT 8 Videnskab og tro  A-studieretningsfag + dansk (skr. oplæg til SRP= oplæg til vejledning SRP (uge 38-51) Studieretnings fag på A + et andet fag AT synopsis Tværfaglige forløb over 3 år – 3.g

SRO erfaringer  find dem frem I tilknytning til karakteren gives en mere fyldig skriftlig evaluering, der peger på stærke og svage sider i besvarelsen og anvisninger på forbedringer, og som kan bruges af eleverne i forbindelse med SRP det følgende år.   SRO erfaringer  find dem frem

SRP-kalenderen på FG - 2013 FG Kalender for SRP 2013 38 Ti. 17/9   Ti. 17/9 10.15- 10:40 BP Generel information om SRP til alle 3.g’ere i auditoriet umiddelbart efter morgensamling Varighed ca. 20 min – dvs. orienteringen går ind i 3. modul Valgskema åbnes d. 19/9 (deadline d. 2/10) 38-39 Alle fagrelevante lærere Faglig orientering ved læreren og mulighed for at elever kan brainstorme, dele idéer med læreren og hinanden i timerne. 40 On. 2/10 kl. 12:30 Elever Deadline for foreløbigt valg af fag indtastes i Lectio Fr. 5/10 Adm Tildeling af vejledere 40-43 *Hultimer & lektiecafé Elever og vejledere Vejledning og fastlæggelse af område og faglig problemstilling 44 Ma. 28/10 Vejledere Aflevering af blanket med fag og område – valget er bindende. Blanketten underskrives før den afleveres på kontoret. Obs. der findes ikke mere noget hovedfag. On. 30/10 Adm. Deadline for indberetning til UVM 45-48 *Hultimer + tirs Vejledning med henblik at indkredse emnet og finde frem til den/de faglige problemstilling/er for opgaven 48 To. 28/11 3/12 skrivevejledere vejlederne Fælles orientering af opgaveteknisk art kl.11:30-12:30 i auditoriet Opgaveformuleringer afleveres på kontoret 49 Fr 6. dec. kl 8.00 Opgaveformulering udleveres 49-51 Efter aftale Elever og vejledere/ studievejledere/ adm Vejledning i løbet af skriveperioden. I eksperimentelle fag kan de første 3-4 dage bruges til eksperimentelt arbejde 51 To 19.dec kl. 15.00 Afleverer besvarelsen i tre underskrevne eksemplarer på kontoret senest kl. 15. Opgaven skal desuden afleveres elektronisk på Lectio SRP-kalenderen på FG - 2013

Læreplan & Formålsparagraf Læreplanen for SRP http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale- uddannelser/Studieretninger-og-fag/Fag-paa-stx/Studieretningsprojektet-stx Formålet med studieretningsprojektet er, at eleverne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til deres studieretning. Ved at kombinere forskellige faglige tilgange og discipliner, som forstærker den faglige fordybelse, skal eleverne demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant baggrundsstof, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt og metodisk grundlag. I arbejdet med studieretningsprojektet styrker eleverne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig og kompleks problemstilling. Læreplan & Formålsparagraf

Hvilke fag kan jeg vælge? Ét af de studieretningsfag, du har på A- niveau, samt et fag på mindst B-niveau Fag, der indgår i studieretningsprojektet, indgår på det højeste niveau, du har eller har haft dem. Hvilke fag kan jeg vælge?

Vejledning Skolen udpeger vejlederne Du får vejledning i alle projektforløbets faser frem til afleveringen af besvarelsen Vejlederne må ikke bedømme ‘væsentlige’ dele af din besvarelse Vejledning

Område & problemstilling Du vælger i samråd med dine vejledere område og faglig problemstilling for studieretningsprojektet. Området og de faglige problemstillinger skal - inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof - afgrænses på en sådan måde, at opgaveformuleringen ikke giver mulighed for, at du kan genanvende afsnit fra besvarelser, du tidligere har afleveret og fået rettet. Område & problemstilling

Sprog Opgavebesvarelsen skal udarbejdes på dansk. Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resumé på engelsk. Ved studieretningsprojekter, hvori ét eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det / de fremmede sprog. Sprog

Opgaveformuleringen bliver udfærdiget af dine vejledere Opgaveformuleringen bliver udfærdiget af dine vejledere. Den skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i fagene, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i mindst ét af fagene.  Opgaveformulering

Du får én karakter ud fra en helhedsbedømmelse, som er baseret på en vurdering af, i hvilket omfang din opgavebesvarelse lever op til de fastsatte mål for studieretningsprojektet. Bedømmelse

Den nærmeste fremtid Denne og næste uge - faglig orientering i timerne 2/10 kl.12:30 deadline foreløbigt valg af fag 5/10 vejledere bliver tildelt Den nærmeste fremtid