MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE Viden, færdigheder og holdninger Dannelse / Almendannelse Kvalifikationer Kompetencer
KOMPETENCE-DEFINITION “Kompetencebegrebet henviser [...] til, at en person er kvalificeret i en bredere betydning. Det drejer sig ikke kun om, at personen behersker et fagligt område, men også om, at personen kan anvende denne faglige viden – og mere end det: anvende den i forhold til de krav, der ligger i en situation, der måske oven i købet er usikker og uforudsigelig. Dermed indgår i kompetence også personens vurderinger og holdninger – og evne til at trække på en betydelig del af sine mere personlige forudsætninger.” (Per Schultz Jørgensen 1999)
DANNELSE / KOMPETENCER relaterer sig til anvendelse i specifikke situationer indebærer også potentialer indbefatter strukturel forståelse og indsigt indebærer analytiske og kritiske tilgange omfatter empati (indføling) er centrale for vurderinger og beslutninger findes på alle planer (modsat ekspertise)
KOMPETENCE-UDVIKLING Hvis læring i højere grad skal have karakter af kompetence- udvikling skal uddannelserne tilrettelægges med Mere vægt på deltagernes motivation Mere medbestemmelse for deltagerne Mere fællesskab Mere problemorientering Mere praksis-tilknytning Mere individuel og fælles refleksion