FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnets I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Intern kommunikation PR og presse
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Børn og unges sociale liv online
Tema 4 Overgange i barnets liv
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Disposition Præsentation af emne Mobning
Fri for Mobberi.
AKT på Dybbøl Skolen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Præsentation af forårs-sfo
Hvem, hvad, hvor om mobning
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Præsentation af Mary Fondens og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi

FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven Målgrupperne er børn, forældre og fagfolk

KUFFERTEN INDEHOLDER Bamser Samtaletavler Massageprogram – ”Den man rører ved mobber man ikke” Fri for Mobberi-rytmikhæfte og cd Forældretips Faghæfte med aktiviteter Bogen og cd ”Robertas Bamse” Naturhæfte ”Fælles i det fri”

VÆRDIGRUNDLAG Tolerance at se og acceptere forskelligheder i børnegruppen, og behandle hinanden som ligeværdige Respekt at acceptere og tage hensyn til alle børn i gruppen Omsorg at udvise interesse, medfølelse, bekymring og hjælpsomhed overfor alle børn Mod at sige fra og markere egne grænser og sige til, når man ser børn, der overskrider andres grænse

FOKUS OG GRUNDLAG Skabe positive og venskabelige børnefællesskaber Fokus på at aktivere tilskuerne Mobning blandt børn er de voksnes ansvar

INDDRAGELSE AF FORÆLDRE Vigtigt at forældre involverer sig i det forebyggende arbejde, og bakker op om institutionens initiativer Forældretips mod mobning Samtaletavler til forældre Dilemmakort til forældre

MOBNING ER Mobning er et gruppefænomen Udstødelseshandlingerne får en systematisk karakter Mobbeformerne kan være direkte og forfølgende eller være indirekte udelukkende Mobningen foregår i en social sammenhæng, hvor barnet ikke kan trække sig fra (Rabøl Hansen, 2010)

MOBNINGENS ÅRSAG Mobning skyldes lav tolerance i gruppen Fokus på det rigtige og forkerte i gruppen

SKOLEKUFFERT Mary Fonden og Red Barnet har også udviklet en kuffert til børnehaveklasse – 2. klasse

DEN GODE OVERGANG Fri for Mobberi kan bruges som det faste holdepunkt mellem børnehave og skole. Det giver børnene tryghed da det skaber genkendelighed for dem i hverdagen og overgangen. Børnene starter deres skoleliv med at have styr på centrale, sociale spilleregler, og de møder børn, der bruger samme sprog om det, der fylder allermest for indskolingsbørn, nemlig deres relationer. De gode værdier kan rodfæste sig i skolemiljøet, når det følger en hel børnegruppe fra deres børnehaveliv.

For yderligere information om Fri for Mobberi www.friformobberi.dk (børne-, forældre- og fagvoksenside) www.facebook.com/friformobberi (inspiration fra andre brugere, nyheder fra feltet mv.)