Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen."— Præsentationens transcript:

1 Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16

2 Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen have lagt fundamentet for deres alsidige udvikling ved at give den enkelte elev udfordringer, der udvikler elevens nysgerrighed, videbegær og lyst til at lære mere og gør eleven fortrolig med skolen. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder, som undervisningen i skolens grundlæggende fag kan bygge videre på. Stk. 2. Børnehaveklassens pædagogiske profil skal skabe sammenhæng både mellem elevernes overgang fra hjem og dagtilbud til skolen og mellem børnehaveklassen og de efterfølgende klassetrin og skolefritidsordning/fritidshjem. Leg skal udgøre et centralt element i undervisningen med vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter. Børnehaveklassen skal tage udgangspunkt i og videreudvikle færdigheder, viden og erfaringer, som eleverne har tilegnet sig i familie og dagtilbud og fritid. Stk. 3. Eleverne skal i børnehaveklassen udvikle lyst og engagement til og motivation for at beskæftige sig med skolens indhold, sociale fællesskab og særlige arbejdsformer og herved bidrage til grundlaget for elevernes videre skolegang.

3 Undervisningen i Børnehaveklassen I børnehaveklassen bliver der lagt stor vægt på, at du og dit barn skal opleve skolen som en tryg ramme for dit barns læring og udvikling. Der arbejdes målrettet med at skabe et trygt og motiverende læringsmiljø. Målet er, at alle børn oplever sig som en del af fællesskabet. Børnehaveklasselederen tilrettelægger undervisningen således, at dit barn udvikler kompetencer indenfor en række områder.

4 Indholdet skal mindst omfatte følgende temaer: 1) Sprog. 2) Matematisk opmærksomhed 3) Naturfaglige fænomener 4) Kreative og musiske udtryksformer 5) Krop og bevægelse 6) Engagement og fællesskab

5 Vores værdigrundlag - En god skole for alle - Alle mennesker er forskellige og unikke - Respekt for mangfoldighed er det bærende fundament for Bakkegårdsskolen Vi værdsætter de forskelliges resurser Vi tror på, at alle yder deres bedste Vi ved, vi gør en forskel, og tør vise, hvem vi er Vi er forpligtet på dialogen Vi viser vores holdninger i forhold til værdigrundlaget og handler derefter

6 Trivsel Bakkegårdsskolens trivselspolitik Det er en meget væsentlig forudsætning for os på Bakkegårdsskolen, at skolens elever trives og har det godt med sig selv, blandt og med andre.Det er en meget væsentlig forudsætning for os på Bakkegårdsskolen, at skolens elever trives og har det godt med sig selv, blandt og med andre. På Bakkegårdsskolen ønsker vi en skolegang med trivsel, der bygger på succesoplevelser for den enkelte elev. En skolegang, hvor der gennem positive relationer i undervisnings- og fritidsdel, skabes grobund for accept og respekt for hinandens forskelligheder. En skolegang, hvor det enkelte barn bliver set, hørt og forstået – hvor det får lov at udvikle sig i et trygt miljø, såvel fagligt som socialt med synlige og rummelige voksne medspillere.På Bakkegårdsskolen ønsker vi en skolegang med trivsel, der bygger på succesoplevelser for den enkelte elev. En skolegang, hvor der gennem positive relationer i undervisnings- og fritidsdel, skabes grobund for accept og respekt for hinandens forskelligheder. En skolegang, hvor det enkelte barn bliver set, hørt og forstået – hvor det får lov at udvikle sig i et trygt miljø, såvel fagligt som socialt med synlige og rummelige voksne medspillere. Derfor er vores fælles opgave at skabe et miljø, hvor eleverne trives og ingen mobbes.Derfor er vores fælles opgave at skabe et miljø, hvor eleverne trives og ingen mobbes. Vi vil ikke have, at nogen mobbes. Vi skal tydeligt vise, at mobning er uacceptabel. Vi gør noget ved det hver gang!Vi vil ikke have, at nogen mobbes. Vi skal tydeligt vise, at mobning er uacceptabel. Vi gør noget ved det hver gang!

7 Klar tolerance – på den gode måde Derfor forventer vi, at alle på skolen skal:Derfor forventer vi, at alle på skolen skal: tale pænt til hinanden og om hinandentale pænt til hinanden og om hinanden passe på skolens materialer og ting og bidrage tilpasse på skolens materialer og ting og bidrage til at holde ordenat holde orden hjælpe hinanden med at løse konflikter på en godhjælpe hinanden med at løse konflikter på en god måde og tænke over, hvordan ens adfærd opfattes afmåde og tænke over, hvordan ens adfærd opfattes af andre med forståelse for skelnen mellem sjov og alvorandre med forståelse for skelnen mellem sjov og alvor udvise en adfærd der bidrager positivt til det sociale fællesskabudvise en adfærd der bidrager positivt til det sociale fællesskab handle så ovenstående er synligthandle så ovenstående er synligt Denne politik bygger på en positiv tilgang til voresDenne politik bygger på en positiv tilgang til vores Klar-tolerance-politik, som I kender, og som beskriver,Klar-tolerance-politik, som I kender, og som beskriver, hvad vi ikke vil acceptere, nemlig:hvad vi ikke vil acceptere, nemlig: at bruge et groft eller nedladende sprog over for andre elever og/eller ansatteat bruge et groft eller nedladende sprog over for andre elever og/eller ansatte at lave hærværk mod inventar eller bygningerat lave hærværk mod inventar eller bygninger at fremsætte truslerat fremsætte trusler at være voldeligat være voldelig at udvise en adfærd, som virker skræmmende ellerat udvise en adfærd, som virker skræmmende eller krænkende på andre elever og/eller ansattekrænkende på andre elever og/eller ansatte Vedtaget i Pædagogisk Råd og Skolebestyrelsen 2010Vedtaget i Pædagogisk Råd og Skolebestyrelsen 2010

8 Samarbejde skole/hjem Det har en stor betydning for dit barns læring og udvikling, at du som forælder involverer dig aktivt i dit barns skoleliv. Ved at vise interesse for det dit barn laver i skolen og ved fx at læse dagligt med dit barn, støtter du dit barn til at klare sig godt i skolen. Du kan også støtte dit barn ved at skabe et positivt forhold til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen. På den måde er du med til at stimulere dit barns læring, trivsel og udvikling både i og uden for skolen. Når forældre involverer sig aktivt i barnet og dets skoleliv, har det en afgørende betydning for barnets læring og udvikling og dermed for, hvordan barnet klarer sig i og efter skolen. Du vil opleve, at du får løbende kontakt med skolen. Du vil blandt andet blive indkaldt til forældremøder og skole-hjem-samtaler. På skolens ForældreIntra vil du kunne finde og bidrage med information omkring dit barns skolegang og det øvrige forældresamarbejde i klassen. En gang om året udarbejder lærerne en elevplan. Elevplanen indeholder mål og status for dit barns læring og en beskrivelse af, hvordan der følges op herpå. Elevplanerne ligger tilgængelige på ForældreIntra.

9 Forventninger Som forælder til et skolebarn kan du forvente, at: dit barn får et trygt skoleliv dit barn får en god faglig undervisning du bliver informeret om forhold, som vedrører dit barns skolegang du bliver lyttet til. Skolen forventer af dig, at: dit barn møder til tiden, udhvilet og mæt dit barn taler og opfører sig ordentligt over for andre du viser interesse for og støtter dit barns skolegang du orienterer dig på ForældreIntra du deltager i skole-hjemsamtaler, møder og arrangementer. Derudover forventer skolen, at: både du og læreren tager kontakt, hvis I har spørgsmål eller oplever problemer du og læreren omtaler hinanden loyalt forældrene og skolen er sammen om at tage vare om klassens sociale liv

10 Hvad betyder det at skulle starte ?

11 Skolens organisation Indskoling = 0.- 4. klasseIndskoling = 0.- 4. klasse Udskoling = 5.- 9. klasseUdskoling = 5.- 9. klasse 30 timers skoleuge30 timers skoleuge ÅrgangssamarbejdeÅrgangssamarbejde Lærere og pædagoger arbejder sammenLærere og pædagoger arbejder sammen

12 Hvordan ser en skoleuge ud? TidAktivitetFU/UU 08.00-08.10MorgensamlingUU 08.10-08.30Læsebånd FU 08.30-09.30 Fag (klasse) FU 09.30.10.00Frikvarter30 min 10.00-11.30 Fag (klasse) Spisning FU 11.30-12.00Frikvarter30 min 12.00-13:00 Fag (klasse) FU 13:00-14:00Understøttende undervisning Lektielæsning Afrunding og forberedelse på morgendagens program UU

13 Hvad er god undervisning ?

14

15 Introduktionsdag for kommende børnehaveklassebørn Torsdag den 9. april klokken 16-17 i indskolingsafdelingen

16 Mere information www.aarhus.dk (søg på skolestart) www.bakkegårdsskolen.dk www.uvm.dk


Download ppt "Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google