Informationsmøde - Gug Skole 2014/15 Velkommen Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Hvor er vi med folkeskolereformen? Godt på vej!
Hovedformål med reformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
Strukturkrav - reformen 45 min. motion/bevægelse pr. dag i gennemsnit 1 lektion ekstra dansk og matematik (4. - 9. kl.) Flere valgfag (7. - 9. kl.) Mere fleksible holddannelsesregler Tilbud om frivillig lektiecafe/faglig fordybelse: 2 t. om ugen i ind- og udskolingen 3 t. om ugen på mellemtrinet
Strukturkrav - reformen Skoleugens længde: 0.-3. årgang: 30 t. (28 t. obligatorisk) 4.-6. årgang: 33 t. (30 t. obligatorisk) 7.-9. årgang: 35 t. (33 t. obligatiorisk) Indførelse af understøttende undervisning Den åbne skole som begreb
Proces / inddragelse Elever Innovationslinjen Elevråd Forældre Fælles procesaften d. 8. januar – ”De 11 bud” Skolebestyrelsen Personalet Indskoling og mellemtrin – 9 arbejdsgrupper Udskoling – proces startede januar 2013!
Ønsker - sammenfattet Gug Skole: Fokus på hold-/niveaudeling på tværs af stamklasser Bevægelse på daglig basis Fokus på samspil med erhvervsliv Lektiecafe – fagopdelt og på tværs af alder Projektorienteret undervisning med større sammenhæng i undervisningen Hæve niveauet for alle elever (i top og bund) Skabe et ungdomsmiljø lidt ligesom på efterskolerne med fællesmøder på tværs af klasserne (eleverne)
Indskoling og mellemtrin Hvad vil vi ha’ fokus på? Indskoling og mellemtrin
Hvad vil vi ha’ fokus på? 2 voksne i klassen 0.-3. årg.: Klassepædagog i klassen 12-15 timer pr. uge 4.-5. årg.: 2 årgangspædagoger har 7-10 timer pr. uge 6. årg.: 1 årgangspædagog har 7-10 timer pr. uge Holdtimer placeres hos årgangens lærere på 4.-6. årg. Klassepædagog følger klassen 0. – 2. klasse
Hvad vil vi ha’ fokus på? Tilgodese barnets individuelle behov – fagligt og socialt Holddeling - primært på årgangen, ud fra mange kriterier. Fleksible skemaer, som kan indrettes efter vejr, understøttende undervisning, temabaseret undervisning efter behov og aktualitet. Morgensamling på årgangen ”Studietid” - 30 min. 4 morgener om ugen
Hvad vil vi ha’ fokus på? Tilgodese barnets individuelle behov – fagligt og socialt Læreren/pædagogen er så vidt muligt kun på egen årgang Bindingerne i at lave førnævnte består primært i de skemamæssige bindinger der er forbundet med at være på flere årgange.
Hvad vil vi ha’ fokus på? Gug Skole som arbejdsplads Store forandringer En god arbejdsplads – en forudsætning for et godt læringsmiljø
Hvad vil vi ha’ fokus på? Plads til alle! ”Lakrissen” Vi har 810 forskellige børn med forskellige læringskurver Alle børn ønsker at lykkes, men det er svært for nogen Indsats på tværs af hele skoledagen (undervisning og DUS) ”Lakrissen” 6 pædagogisk personaler tilknyttet Elever visiteres til Lakrissen og tilbuddet er kun for disse børn Fysisk rum, men udgangspunktet er at inklusion sker i fællesskabet En kontrakt/handleplan mellem det pædagogiske personale omkring barnet , forældrene og Lakrissen Vil IKKE ha’ en ny specialklasse!
Hvad vil vi ha’ fokus på? 45 min. bevægelse i gennemsnit pr. dag Bevægelse primært som selvstændig aktivitet Genindføre svømning på 4. årg. (undersøger pt. pris og mulighed for leje af Gigantium) Nedsættelse af arbejdsgruppe som arbejder med ide- og inspirationskatalog (powerbreak og aktiv læring) Etablere motorisk screening og efterfølgende tilbud
Hvad vil vi ha’ fokus på? Lektiecafe Lektiehjælp / faglig fordybelse Tilbydes på daglig basis Fagopdeling af tilbuddet og igen opdelt i: Turboforløb Sikkerhed Højdespringere Bemandes af bred vifte af medarbejdere – faglærere, kompetencelærere, pædagoger.
Hvad vil vi ha’ fokus på? Pauser Pauser er en vigtig del af skoledagen Lærere/pædagoger i klassen før lektionsstart Større pauser ca. kl. 10 og kl. 12 Mange voksne hos/nærved børnene i pauserne
Hvad vil vi ha’ fokus på? Individuelt fokus - synlige og kendte mål Studietid - organisering Konkret forslag til redskab – skal holdes op mod og med de forventelig krav/redskab fra UVM
Hvad vil vi ha’ fokus på? Den åbne skole Samarbejdsaftale med: Gymnasierne Kulturskolen Ungdomsskolen Idrætsforeningerne Hver årgang har midler til rådighed Flere på vej….. men ”en ting ad gangen”
SKEMA
SKEMA
SKEMA
Hvad så med udskolingen?
Hvad vil vi ha’ fokus på? Hovedlinjer i vores udviklingsarbejde: Individuelt fokus Ungdomsmiljø / fællesskab Fastholdelse af linjerne Opgør med at eleverne laver klasserne Inddragelse af lokalområdet Fortsat internationalt udsyn
Hvad vil vi ha’ fokus på? Studietid 30 min. – 4 gange pr. uge Fællessamling 1 dag om ugen, skiftevis hele udskolingen og årgangen 3 timers basisfag m/ integreret bevægelse Valgfag hver uge, men i kortere periode-opdeling – invitere andre ind til valgfag Linjefag hver uge + perioder Tidligere fri fredag – med tilbud om fredagscafe
Holdopdelt undervisning Stamklasse – dannet af skolen Linjehold – valgt af eleverne Holddelt – forskellige kriterier fra gang til gang
Hold henover udskolingsårene
Hvad vil vi ha’ fokus på? Vi er langt fra i mål – men vi ved hvilken vej vi vil!