Informationsmøde - Gug Skole 2014/15

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Informationsmøde - Gug Skole 2014/15 Velkommen Informationsmøde - Gug Skole 2014/15

Hvor er vi med folkeskolereformen? Godt på vej! 

Hovedformål med reformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Strukturkrav - reformen 45 min. motion/bevægelse pr. dag i gennemsnit 1 lektion ekstra dansk og matematik (4. - 9. kl.) Flere valgfag (7. - 9. kl.) Mere fleksible holddannelsesregler Tilbud om frivillig lektiecafe/faglig fordybelse: 2 t. om ugen i ind- og udskolingen 3 t. om ugen på mellemtrinet

Strukturkrav - reformen Skoleugens længde: 0.-3. årgang: 30 t. (28 t. obligatorisk) 4.-6. årgang: 33 t. (30 t. obligatorisk) 7.-9. årgang: 35 t. (33 t. obligatiorisk) Indførelse af understøttende undervisning Den åbne skole som begreb

Proces / inddragelse Elever Innovationslinjen Elevråd Forældre Fælles procesaften d. 8. januar – ”De 11 bud” Skolebestyrelsen Personalet Indskoling og mellemtrin – 9 arbejdsgrupper Udskoling – proces startede januar 2013!

Ønsker - sammenfattet Gug Skole: Fokus på hold-/niveaudeling på tværs af stamklasser Bevægelse på daglig basis Fokus på samspil med erhvervsliv Lektiecafe – fagopdelt og på tværs af alder Projektorienteret undervisning med større sammenhæng i undervisningen Hæve niveauet for alle elever (i top og bund) Skabe et ungdomsmiljø lidt ligesom på efterskolerne med fællesmøder på tværs af klasserne (eleverne)

Indskoling og mellemtrin Hvad vil vi ha’ fokus på? Indskoling og mellemtrin

Hvad vil vi ha’ fokus på? 2 voksne i klassen 0.-3. årg.: Klassepædagog i klassen 12-15 timer pr. uge 4.-5. årg.: 2 årgangspædagoger har 7-10 timer pr. uge 6. årg.: 1 årgangspædagog har 7-10 timer pr. uge Holdtimer placeres hos årgangens lærere på 4.-6. årg. Klassepædagog følger klassen 0. – 2. klasse

Hvad vil vi ha’ fokus på? Tilgodese barnets individuelle behov – fagligt og socialt Holddeling - primært på årgangen, ud fra mange kriterier. Fleksible skemaer, som kan indrettes efter vejr, understøttende undervisning, temabaseret undervisning efter behov og aktualitet. Morgensamling på årgangen ”Studietid” - 30 min. 4 morgener om ugen

Hvad vil vi ha’ fokus på? Tilgodese barnets individuelle behov – fagligt og socialt Læreren/pædagogen er så vidt muligt kun på egen årgang Bindingerne i at lave førnævnte består primært i de skemamæssige bindinger der er forbundet med at være på flere årgange.

Hvad vil vi ha’ fokus på? Gug Skole som arbejdsplads Store forandringer En god arbejdsplads – en forudsætning for et godt læringsmiljø

Hvad vil vi ha’ fokus på? Plads til alle! ”Lakrissen” Vi har 810 forskellige børn med forskellige læringskurver Alle børn ønsker at lykkes, men det er svært for nogen Indsats på tværs af hele skoledagen (undervisning og DUS) ”Lakrissen” 6 pædagogisk personaler tilknyttet Elever visiteres til Lakrissen og tilbuddet er kun for disse børn Fysisk rum, men udgangspunktet er at inklusion sker i fællesskabet En kontrakt/handleplan mellem det pædagogiske personale omkring barnet , forældrene og Lakrissen Vil IKKE ha’ en ny specialklasse!

Hvad vil vi ha’ fokus på? 45 min. bevægelse i gennemsnit pr. dag Bevægelse primært som selvstændig aktivitet Genindføre svømning på 4. årg. (undersøger pt. pris og mulighed for leje af Gigantium) Nedsættelse af arbejdsgruppe som arbejder med ide- og inspirationskatalog (powerbreak og aktiv læring) Etablere motorisk screening og efterfølgende tilbud

Hvad vil vi ha’ fokus på? Lektiecafe Lektiehjælp / faglig fordybelse Tilbydes på daglig basis Fagopdeling af tilbuddet og igen opdelt i: Turboforløb Sikkerhed Højdespringere Bemandes af bred vifte af medarbejdere – faglærere, kompetencelærere, pædagoger.

Hvad vil vi ha’ fokus på? Pauser Pauser er en vigtig del af skoledagen Lærere/pædagoger i klassen før lektionsstart Større pauser ca. kl. 10 og kl. 12 Mange voksne hos/nærved børnene i pauserne

Hvad vil vi ha’ fokus på? Individuelt fokus - synlige og kendte mål Studietid - organisering Konkret forslag til redskab – skal holdes op mod og med de forventelig krav/redskab fra UVM

Hvad vil vi ha’ fokus på? Den åbne skole Samarbejdsaftale med: Gymnasierne Kulturskolen Ungdomsskolen Idrætsforeningerne Hver årgang har midler til rådighed Flere på vej….. men ”en ting ad gangen” 

SKEMA

SKEMA

SKEMA

Hvad så med udskolingen?

Hvad vil vi ha’ fokus på? Hovedlinjer i vores udviklingsarbejde: Individuelt fokus Ungdomsmiljø / fællesskab Fastholdelse af linjerne Opgør med at eleverne laver klasserne Inddragelse af lokalområdet Fortsat internationalt udsyn

Hvad vil vi ha’ fokus på? Studietid 30 min. – 4 gange pr. uge Fællessamling 1 dag om ugen, skiftevis hele udskolingen og årgangen 3 timers basisfag m/ integreret bevægelse Valgfag hver uge, men i kortere periode-opdeling – invitere andre ind til valgfag Linjefag hver uge + perioder Tidligere fri fredag – med tilbud om fredagscafe

Holdopdelt undervisning Stamklasse – dannet af skolen Linjehold – valgt af eleverne Holddelt – forskellige kriterier fra gang til gang

Hold henover udskolingsårene

Hvad vil vi ha’ fokus på? Vi er langt fra i mål – men vi ved hvilken vej vi vil!