Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsstile og lektier
Kommunikation af resultater
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Introduktion Stil gerne spørgsmål og giv kommentarer – på forhånd tak
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
”Markedsføring og pressetræning”
De sidste undervisningstimer
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Vi gennemførte en række interview ifm
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Argumentationsformer
Sprog/billeder på Internettet
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Kommunikation i projekter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Engelbert H – og den sidste chance
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Opeepl – Rotary partnership En unik mulighed for inddrage din klub i END POLIO NOW indsamlingen.
Procesværktøjer.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
I andres brød 4. marts Morgendagens udbud Tre vinkler Det underlige fag mellem de omdelte stole Hvem virker i faget – og hvordan er det at virke.
Sådan kommer du i spalterne Lidt om os ● Fyens Stiftstidende, Middelfart: Seks uddannede journalister, én journalistpraktikant. ● Leverer stof til ugeavisen.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Nyhedskriterier. Journalistiske dyder Forklar hvad der menes med disse journalistiske dyder – skriv stikord og giv eksempler mundtligt:  Sandhed  Objektivitet.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Hvad er nyhedskriterier?
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Best practice i sociale medier
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentationens transcript:

Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem

Mød JV’s kernekund  Mød JV’s kernekunde  år gammel  2. Bor i ejerbolig  3. Er bedre uddannet end gennemsnittet  4. Tjener mere end gennemsnittet  5. Er grundlæggende glad for avisen  6. Ønsker mere lokalt stof  7. Synes avisen er for dyr  8. Læser typisk kun JV  9. Ønsker både hurtige nyheder og dyb orientering  10. Bruger internettet

Syddanske Medier  JydskeVestkysten  Oplag: ca  Læsertal: ca  Primære læsere: 40 +  Jv.dk  Unikke brugere: per måned  Sidevisninger: 12,5 mill. per måned  Primære brugere: årige  Skala fm  Lyttere:  Primære brugere: Unge  Antal medarbejdere: 150 journalister/400 i alt

Den journalistiske hverdag  Flere nyheder – fra til på 10 år per uge for danske medier. Danskerne proppes med nyheder. Alle vil gerne høres/have deres historie med. For mange nå-heder.  Færre hænder – mere fokus på målgrupper, brug af ressourcer, skarp profil på indhold, mange fravalg, kvalitet frem for kvantitet, kan ikke være alle steder.  Større krav fra læserne/brugerne – mere stof for færre penge/ingen penge. Folk er blevet mere kritiske – tingene sælger ikke bare sig selv. Faldende avistal, færre annonce-kroner – presset økonomi.

Konklusion  Længere mellem medierne og brugerne.  Svære at trænge igennem med sit budskab.  Brug for strømlinet kommunikation.  Fokus på nytteværdi – hvad rager det vores læsere......

Hvad kan I så gøre?  Ingen medier er ikke bedre end de informationer journalisterne får  Mediernes omtale har stor betydning for jeres omdømme.  Spændende/relevante historier fortjener omtale.  Måde til succes:  Skarpe budskaber  Kontakt til de rette medier  Kontakt på det rette tidspunkt

Få din historier i pressen  Vær bevidst om, hvor kendt din virksomhed/organisation er. Har du et svagt eller stærkt nyhedskriterium. Volvo – stort. Den lille café rundt om hjørnet lille.  Mere krævende for den lille end den store. Skal opfylde flere nyhedskriterier.  Hvor står BL- Danmarks Almene Boliger?

 Kriterier:  Vær i nuet: I dag er mere interessant end det, der fandt sted i går.  Afslør: Allerede kendte begivenheder er ofte mere interessante end helt ukendte.  Nærhedskriteriet: Begivenheder i mediernes nærhed er mere interessante end andre.  Skab konsekvenser: Jo større en begivenhed får – desto større nyhedsværdi.  Aktualiser: Jo mere aktuel din nyhed er desto mere interessant er den. Du bør tage hensyn til, hvad der er medierne lige nu, som har betydning for din virksomheds forretning.  Dramatiser: Dramatiske hændelser i forbindelse med konflikter, stridigheder, spændinger osv. er ofte mere interessante end det modsatte. Hvad gør din nyhed interessant?

Flere råd  Overrask: Usædvanlige eller uventede nyheder er mere interessante end det modsatte alle idéer op på tavlen, derefter sortering og fordeling.  Skab sensation: Hvis det lykkedes at kombinere ”fantastisk” og ”usædvanligt” sammen med noget kendt, så har du med stor sandsynlig skabt en sensation.  Lever nytteværdi: Håndgribelig ting er ofte mere anvendelig en instrumentelle ting.  Forklar de faktiske omstændigheder. Nyheder er ofte mere interessante, hvis de bygger på solide fakta fra friske undersøgelser, rapporter, studier osv..

Og de sidste  Kompletter med information: Hvis du binder din nyhed sammen med anden relevant information som billeder, rapporter, eksperter osv..  Vær opfindsom – lav noget sjovt: Sjove, opfindsomme og indimellem såm bizarre historier får ofte plads i medierne.  Få ansigter på: Mennesker, mennesker og mennesker. Fakta-historier skal også indeholde mennesker.  Vis succes: Succeser af forskellige slags, i kombination med for eksempel personlig information, kan have stor gennemslagskraft.

Hjælp til selvhjælp Det kan I gøre på forhånd:  Lav en klar strategi. Hvem, hvad og hvorfor?  Vær skarp i sine formuleringer. Skriv det væsentlige først og undlad alt det overflødige. Fat jer i korthed.  Følg op på tingene. Er pressemeddelsen modtaget, har den rette læst den igennem.  Vær insisterende og høflig. Hav argumenterne i orden, når historien skal ”sælges” til medierne.  Stå til rådighed. Et forgæves ring kan ødelægge meget.  Gør tingene så nemt som muligt for medierne. Vi er skarpe på tid og prioriteringer.  Skab kontakter og plej dem.