EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014 Regulativhandleplan v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden til møde for årskorthavere
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
8. december 2010 på Egegård Skole
Statsstøtte og udbudsreglerne
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager
Regulativrevision – midt i et vadested
Projektgranskning Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
Orientering om Vandrammedirektivet
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Vandmøller og vandplaner
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Muligheder for samfinansiering.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Tilsyn under renoveringen
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Regulativer og erfaringer med kontrol
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Vandløb i Hareskovby og bestemmelser om rørlagte vandløb
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
Dan Zielke og 1.
Kloakering i den spredte bebyggelse
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Regulativtyper Keep it simpel.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan udarbejdes en indsatsplan?
Grunde til at jeg elsker dig
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
At deltage i projektarbejde
Ændret vedligeholdelse - forberedende arbejder i Silkeborg kommune Tilsyn/vandstandsmålinger.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
EnviNa TM 06 – Vandløbsregulativer Torsdag den 19. marts 2015 Udviklingen på regulativområdet v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune
EnviNa TM 06 – Vandløbsregulativer Torsdag den 19. marts 2015 Regulativhandleplan set fra 4. sal på rådhuset … v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal.
Regulativrevision – 1. generation efter Q/h
1 Regulativtyper Keep it simpel. Regulativtyper MANNING Robert 1816 –1897.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Seminar 19. marts  Søren Hansen,  Deltidslandmand – tidligere folkeskolelærer  Gunderød, Fredensborg Kommune  Sekretær Danske Vandløb.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Arbejdsgruppemøde om Holmen
Vandplanernes spildevandsindsats i spredt bebyggelse
Vandområdeplaner og landbrugspakken
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Landbrugets syn på regulativrevision
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Helhedsorienteret forvaltning af vandløb og ådale
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014 Regulativhandleplan v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune 1

OVERVEJELSER 2

BAGGRUND Inhomogent grundlag  Forvekslinger i dagligdagen  Terminer for grødeskæring og oprensning  Retlige vedligeholdelsesforpligtigelser  Tilførelser af spildevand  Klassifikation  Udarbejdelse af regulativer 3

Retlige vedligeholdelsesforpligtigelser Almindelig praksis  Oprensning af broer og overkørsler, der retligt burde udføres af ejerne  Kommunen påtager sig et erstatningsansvar i tilfælde af manglende vedligeholdelse Kommunens ekstraudgifter  Spildevandstilledninger (sandfang) 4

Klassifikation Forskellige vandløbstyper  Flere vandløb bærer præg af at være en del landbrugets produktionsapparat  Ved omklassificering reduceres kommunens omkostninger til vedligeholdelse og kontrolfunktioner mv. 5

Udarbejdelse af nye regulativer Offentlige vandløb  125 km offentlige vandløb. 45 vandløb fordelt på 33 regulativer  Reduktion i antallet af kommunevandløb  Færre omkostningerne til opmåling og udarbejdelse af nye regulativer  Uafhængig af om vandløbene er omfattet af vandplanerne 6

Overvejelser Forhold man skal have for øje  Klassifikation af kommunevandløb, herunder rørlagte vandløbsstrækninger  Vurdering af opmålingsbehov  Valg af regulativtype  Vedligeholdelsesbestemmelser  Bredejerforpligtigelser  Revisionsbehov 7

Klassifikation af vandløb (1) Klassifikation var et administrativt anliggende  Vandløbets målsætning og vandløbskvalitet  Offentlighedens interesse i vandløbets tilstand og afstrømningsevne – herunder tilførsel af vej- og spildevand  Oplandets størrelse og vandløbets dimensioner  Klassifikation af op- og nedstrøms liggende strækninger  Naturkvalitet og rekreativ betydning 8

Klassifikation af vandløb (2) Lex Dohrmann  Vandløb, der er anlagt til særlige private formål  Vandløb, der primært tjener til afledning af vand fra private arealer  Vandløb, der primært tjener til afledning af spildevand fra få ejendomme  Naturbeskyttelseslovens § 3 9

Nedklassificering Overvejelser  Miljømæssige ubetydelige og afledning af vand fra et begrænset opland  Udgifterne til omlægninger af rørledninger skal afholdes af lodsejerne efter nytteprincippet  Kommunen skal afholde udgiften til udarbejdelse af et partsfordeling  Indbringelse for taksationskommissionerne – økonomiske fordeling  Hvis vandløbet er privat, påhviler det lodsejerne selv at løse problemet 10

Valg af regulativtype  Stor betydning for ressourceindsatsen  Typisk mere overkommelige, jo mere de nye regulativbestemmelser minder om gældende bestemmelser  Omvendt skal valg af regulativtype bl.a. tage hensyn til det enkelte vandløb og de faktiske forhold 11

Vedligeholdelsesbestemmelser og bredejerforpligtigelser Administreret ud fra fastlagte bestemmelser  Er vandløbet vedligeholdt i overensstemmelse med regulativets forskrifter  Er der foretaget en vurdering og/eller kontrol af vandløbets dimensioner Vage formuleringer  Regulativernes bestemmelser bør udarbejdes så præcise, at der ikke er tvivl om hverken kommunens eller bredejernes forpligtelser og rettigheder 12

Opmålingsbehov Udarbejdelse af et vandløbsregulativ  Et indgående kendskab til vandløbets topografi En ny opmåling kan begrænses/undlades  Vandløbet er opmålt inden for de senere år, og oprensningsbehovet har siden været minimalt  Ved vandløb med gode faldforhold og/eller henligger i ureguleret tilstand  Rørlagte vandløbsstrækninger, som ikke er omlagt/reguleret siden sidste revision 13

Regulativrevisionsbehov Revision indenfor 3 – 5 år  Opmåling og nyt regulativ  En ekstra byrde Mere pragmatisk indstilling  F.eks. forhold, som kan begrunde en revision af regulativet  Nye regulerings- og restaureringssager kan indarbejdes i de enkelte regulativer uden en egentlig regulativrevision  Åremålsbestemte revisioner er unødvendige 14

STATUS Vandløbsadministration skal sikre Logiske og kronologiske  Vedligeholdelsesbestemmelser  Kontrolbestemmelser  Tilsynsbestemmelser m.v. Eksisterende budget  Rammer for administrationen 15

Bidragsfordeling Indtil oktober 1974  Vandløbsloven omfattede både vandløb og spildevand, dvs. skattefinansieret Miljøbeskyttelsesloven  Spildevandsområdet nu brugerfinansieret Kommunevandløb, der tilføres spildevand  Pålægge de ansvarlige for disse kilder at yde bidrag til vandløbenes vedligeholdelse 16

Klassificering af vandløb Den nuværende klassifikation  Tidligere kendelser om opdyrkning af f.eks. moseområder samt uddybning, regulering og rørlægning af eksisterende vandløb  Tilsvarende påtog sognerådene sig i forbindelse etablering af mindre private og offentlige spildevandsanlæg tilsvarende at forestå vandløbsvedligeholdelsen 17

Opmålingsbehov Gældende regulativer  Omkostningstung byrde, når vandløbene skal opmåles hvert 3. år e. lign. En løbende behovsorienteret pejlingsstrategi  Kontrol i tilfælde af borgerhenvendelser eller ved tilsyn Kommunen har anskaffet sig et vandløbsprogram  De regulativmæssige dimensioner for alle vandløb er indtastet  Der er opmålingsdata for ca. 1 / 3 af vandløbene 18

Udarbejdelse af regulativer (1) Vedligeholdelsesbestemmelserne er ofte uklare  Kan … hvis … vurderes  Skal … men kan undlades  Normalt … kan  Normalt kun … når … mindst … behov 19

Udarbejdelse af regulativer (2) Vedligeholdelsespraksis 2007 – 2013  Fysiske vandløbskvalitet  Risiko for oversvømmelser Fællesregulativ  Ensartede bestemmelserne i hele kommunen  Borgere bliver behandlet ens i hele kommunen  Lettelse af den daglige administration 20

Restaureringstiltag mv.  Behov for restaureringstiltag i mange vandløb  I medfør af vandplanerne iværksættes ændret vedligeholdelse i 19 vandløb over en samlet strækning på ca. 45 km 21

HVAD SKAL VI I GANG MED 22

DET VIDERE SAGSFORLØB Regulativhandleplanen – administrativ beslutning  Forudsætter ikke en fremlæggelse for offentligheden eller udtalelser fra andre myndigheder e. lign. Gennemførelsen af handleplanens anbefalinger  Karakter af forvaltningsmæssige afgørelser, hvilke kan påklages 23

Bidragsfordeling Vedligeholdelse efter vandløbslovens forskrifter  Kommunen påtager sig vedligeholdelsen efter aftale og mod betaling  Vedligeholdelse udføres af interessenterne med passende frist, f.eks. ½ år  Mest hensigtsmæssigt, at det er kommunen, som forestår vedligeholdelsen af broer og røroverkørsler Spildevandspåvirkede vandløb  Offentlige vandløb pga. spildevandstilførsler 24

Klassificering Følgende vandløbskategorier nedklassificeres  Opstrøms liggende strækninger i kommunevandløb med god økologisk kvalitet, hvor der er faunaspærringer i form af længere rørlagte vandløbsstrækninger og styrt m.v.  Kommunevandløb, hvor god økologisk kvalitet anses at være urealistisk  Kommunevandløb, der primært er anlagt med henblik på afvanding af landbrugsarealer  Rørlagte vandløbsstrækninger 25

Nye regulativer Kriterier/erfaringerne fra vandløbsvedligeholdelse  Besigtigelse og opmåling  Kommunevandløb med god økologisk kvalitet, hvor målsætningsopfyldelsen er realis­tisk  Kommunevandløb, der afleder vand fra et større opland med mange interessenter og/eller bortleder større mængder spildevand 26

Opmålingsbehov og -strategi Fremtidige kontrolopmåling  Nuværende pejlingsstrategi  Etablering af skalapælestationer o. lign. 27