Information om folkeskolereformen mandag den 28 Information om folkeskolereformen mandag den 28. april 2014 overbygningen
Folkeskolereformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Reformens indhold Læringsmål for den enkelte elev Den længere skoledag – flere timer i dansk og matematik Tidlig sprogstart 45. minutters bevægelse Lektiecafé bliver et tilbud for alle Understøttende undervisning Håndarbejde, sløjd, hjemkundskab – håndværk, design og madkundskab (H/D/M) Den åbne skole Forældresamarbejdet Linjefagsdækning i 2020
MusikTalent Tørring Mulighed i Folkeskolereformen Politisk beslutning – en del af Hedensted Kommunes branding strategi 15 ansøgere – 14 til optagelse og optaget Kick-Off den 1. juni Deltager i ”Sommerfestival” 3. juni kl. 16.00-18.30 Tiden til ekstra musik foregår den understøttende undervisning, lektiehjælp/faglig fordybelse og en del af valgfagsundervisningen
Understøttende undervisning 36. Efter § 16 indsættes: »§ 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke eleverne læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel. Stk. 2. Skolens leder skal sikre sammenhæng mellem undervisningen i fagene, de obligatoriske emner og den understøttende undervisning.
Lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer om ugen i overbygningen Lektiehjælp og faglig fordybelse – en del af den understøttende undervisning Skal placeres i ydertimer og frivillig at deltage i – forældrene beslutter Frivillig ordning frem til næste folketingsvalg Vi tilbyder – beslutter i skolebestyrelsen: 1. Hjælpe til lektier jf. skolens lektiepolitik 2. Faglig fordybelse f.eks. spotkurser indenfor fagene, arbejde med fagene på en anden måde, socialt fokus mm. Månedsprogram lægges på intra. Forældre tilmelder sit barn pkt. 1 og/eller pkt. 2 en måned af gangen. Hvis ikke ens barn er tilmeldt lektiehjælp pkt. 1 er det et forældreansvar at sørge for lektierne hjemme jf. skolens lektiepolitik.
Hvor langt er vi på vores skole? Skoledagens organisering Hvordan arbejder vi med inddragelse af forældre, elever og personale? Forældremøder næste år - SB Skole/hjem samtaler næste år - SB Lejrskoler næste år – SB Timefordelingsplan - SB Samarbejdet med det omliggende samfund – møde i maj
EKSEMPEL på skoledagens organisering i 7. klasse
Ændringer i timetallet mm. i 7. klasse NU FREMTIDEN Præst 2 x 2 lektioner Præst 1 x 2 lektioner i 20 uger og 20 ugers faglig undervisning – 1 lektion ektra Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Valgfag incl. håndarbejde mv. 2 lektioner Valgfag 2 lektioner, H/D/M 2 lektioner Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer om ugen Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. 4 dage – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler
EKSEMPEL på skoledagens organisering i 8. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Bemærkninger 8.30-9.00 Morgenb. Tysk/løb Tysk Læs, mat og løb 9.00-11.30 Dansk eng Mat 3 lekt 30 min pause fordeles jævnt Hist Geo Krist 11.45-11.55 Spise Spisepause 11.55-12.15 Pause "frikvarter" leg og motion 12.15-13.45 Bio F/K Samf Idr 2 lekt 13.45-13.55 10 min pause 13.55-14.40 Valg 1 lekt 14.40-14.50 Lektiecafe Lektiecafé 14.50-15.40
Ændringer i timetallet mm. i 8. klasse NU FREMTIDEN Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Tysk 3 lektioner Tysk – overgangsordning med 4 lektioner – på sigt 3 Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. 3 dage – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler Valgfag – 4 perioder Valgfag helårlig - fordybelse
EKSEMPEL på skoledagens organisering i 9. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Bemærkninger 8.30-9.00 Morgenb. Læs, mat og løb 9.00-11.30 Dansk Krist Mat Tysk F/K 3 lekt med 30 min pause fordeles jævnt Hist eng Geo 11.45-11.55 Spise Spisepause 11.55-12.15 Pause "frikvarter" leg og motion 12.15-13.45 Idr Samf 2 lekt 13.45-13.55 10 min pause 13.55-14.40 Bio Valg 1 lekt 14.40-14.50 Lektiecafé 14.50-15.40
Ændringer i timetallet mm. i 9. klasse NU FREMTIDEN Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Tysk 3 lektioner Tysk – overgangsordning til 4 lektioner – på sigt 3 lektioner Geografi og biolog 2 lektioner hver Geografi og biolog 1 lektioner hver Fysik/kemi 2 lektioner Fysik/kemi 3 lektioner Valgfag – 4 perioder Valgfag helårlig - fordybelse Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. hver dag – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler
Videre forløb i foråret 2014 Information fra Hedensted Kommune den 5. maj Uddybende information på forældreintra om Tørring Skoles udmøntning af reformen i maj og juni Skolebestyrelsen arbejder videre med timefordelingsplan, skole-hjem samarbejde (samtaler og møder), lejrskole mm. Information til alle elever i uge 20 samt inddragelse af elevrådet på udvalgte områder Personale og ledelse arbejder videre med læringsmål mm. Skoleåret 2014-15 – læringsmål, elevplaner revideres – og så skal vi samle masser af erfaring Dialog mellem forældre og ledelse i løbet af det kommende år – model kommer SPØRGSMÅL