Information om folkeskolereformen mandag den 28

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Præsentationens transcript:

Information om folkeskolereformen mandag den 28 Information om folkeskolereformen mandag den 28. april 2014 overbygningen

Folkeskolereformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformens indhold Læringsmål for den enkelte elev Den længere skoledag – flere timer i dansk og matematik Tidlig sprogstart 45. minutters bevægelse Lektiecafé bliver et tilbud for alle Understøttende undervisning Håndarbejde, sløjd, hjemkundskab – håndværk, design og madkundskab (H/D/M) Den åbne skole Forældresamarbejdet Linjefagsdækning i 2020

MusikTalent Tørring Mulighed i Folkeskolereformen Politisk beslutning – en del af Hedensted Kommunes branding strategi 15 ansøgere – 14 til optagelse og optaget Kick-Off den 1. juni Deltager i ”Sommerfestival” 3. juni kl. 16.00-18.30 Tiden til ekstra musik foregår den understøttende undervisning, lektiehjælp/faglig fordybelse og en del af valgfagsundervisningen

Understøttende undervisning 36. Efter § 16 indsættes: »§ 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke eleverne læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel. Stk. 2. Skolens leder skal sikre sammenhæng mellem undervisningen i fagene, de obligatoriske emner og den understøttende undervisning.

Lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer om ugen i overbygningen Lektiehjælp og faglig fordybelse – en del af den understøttende undervisning Skal placeres i ydertimer og frivillig at deltage i – forældrene beslutter Frivillig ordning frem til næste folketingsvalg Vi tilbyder – beslutter i skolebestyrelsen: 1. Hjælpe til lektier jf. skolens lektiepolitik 2. Faglig fordybelse f.eks. spotkurser indenfor fagene, arbejde med fagene på en anden måde, socialt fokus mm. Månedsprogram lægges på intra. Forældre tilmelder sit barn pkt. 1 og/eller pkt. 2 en måned af gangen. Hvis ikke ens barn er tilmeldt lektiehjælp pkt. 1 er det et forældreansvar at sørge for lektierne hjemme jf. skolens lektiepolitik.

Hvor langt er vi på vores skole? Skoledagens organisering Hvordan arbejder vi med inddragelse af forældre, elever og personale? Forældremøder næste år - SB Skole/hjem samtaler næste år - SB Lejrskoler næste år – SB Timefordelingsplan - SB Samarbejdet med det omliggende samfund – møde i maj

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 7. klasse

Ændringer i timetallet mm. i 7. klasse NU FREMTIDEN Præst 2 x 2 lektioner Præst 1 x 2 lektioner i 20 uger og 20 ugers faglig undervisning – 1 lektion ektra Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Valgfag incl. håndarbejde mv. 2 lektioner Valgfag 2 lektioner, H/D/M 2 lektioner Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer om ugen Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. 4 dage – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 8. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Bemærkninger 8.30-9.00 Morgenb. Tysk/løb Tysk Læs, mat og løb 9.00-11.30 Dansk eng Mat 3 lekt 30 min pause fordeles jævnt   Hist Geo Krist 11.45-11.55 Spise Spisepause 11.55-12.15 Pause "frikvarter" leg og motion 12.15-13.45 Bio F/K Samf Idr 2 lekt 13.45-13.55 10 min pause 13.55-14.40 Valg 1 lekt 14.40-14.50 Lektiecafe Lektiecafé 14.50-15.40

Ændringer i timetallet mm. i 8. klasse NU FREMTIDEN Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Tysk 3 lektioner Tysk – overgangsordning med 4 lektioner – på sigt 3 Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. 3 dage – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler Valgfag – 4 perioder Valgfag helårlig - fordybelse

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 9. klasse   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Bemærkninger 8.30-9.00 Morgenb. Læs, mat og løb 9.00-11.30 Dansk Krist Mat Tysk F/K 3 lekt med 30 min pause fordeles jævnt Hist eng Geo 11.45-11.55 Spise Spisepause 11.55-12.15 Pause "frikvarter" leg og motion 12.15-13.45 Idr Samf 2 lekt 13.45-13.55 10 min pause 13.55-14.40 Bio Valg 1 lekt 14.40-14.50 Lektiecafé 14.50-15.40

Ændringer i timetallet mm. i 9. klasse NU FREMTIDEN Matematik 4 lektioner Matematik 5 lektioner Dansk 6 lektioner Dansk 7 lektioner Klassens tid 1 lektion Klassens tid i understøttende tid om morgenen Tysk 3 lektioner Tysk – overgangsordning til 4 lektioner – på sigt 3 lektioner Geografi og biolog 2 lektioner hver Geografi og biolog 1 lektioner hver Fysik/kemi 2 lektioner Fysik/kemi 3 lektioner Valgfag – 4 perioder Valgfag helårlig - fordybelse Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer Mål, timeløse fag, elevsamtaler ligger i dag i de faglige timer Understøttende tid 30 min. hver dag – til læringsmål, timeløse fag, klassens tid, elevsamtaler

Videre forløb i foråret 2014 Information fra Hedensted Kommune den 5. maj Uddybende information på forældreintra om Tørring Skoles udmøntning af reformen i maj og juni Skolebestyrelsen arbejder videre med timefordelingsplan, skole-hjem samarbejde (samtaler og møder), lejrskole mm. Information til alle elever i uge 20 samt inddragelse af elevrådet på udvalgte områder Personale og ledelse arbejder videre med læringsmål mm. Skoleåret 2014-15 – læringsmål, elevplaner revideres – og så skal vi samle masser af erfaring Dialog mellem forældre og ledelse i løbet af det kommende år – model kommer SPØRGSMÅL 