Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
TALENT-DK: Inspirationsmøde
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Jeg støtter barnet ved:
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Positivitet og Performance
Kultur- og branchestudier
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sundhedsfremme i skolehaver?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Læringskultur og elevinddragelse
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Program Vitalisering af samspillet
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Om livsglæde og relationer
Inklusion og inkluderende processer
The Friends of Scouting in Europe. Hvem er Friends of Scouting (FOSE) i Europa? Flere end 400 enkeltpersoner, fra hele verden, som har givet en økonomisk.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Relations kompetencer
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet, 2010

2008 Hans Henrik Knoop Hans Henrik Knoop, 2010

Photo: Hans Henrik Knoop, 1999

Verden skaber mennesket: Homo Habilis for ca. 2 Verden skaber mennesket: Homo Habilis for ca. 2.5 millioner år siden – ca. 200.000 generationer tilbage

Mennesket begynder at skabe verden: Homo Sapiens Sapiens for ca. 13.000 år siden – ca. 1000 generationer tilbage

Både positive og negative emotioner er gode for os Hans Henrik Knoop, 2010 Vi er udstyret med emotioner fordi de gennem 200 millioner års pattedyr-evolution har understøttet individers overlevelse Negative emotioner hjalp individer med at undslippe fare Positive emotioner hjalp individer ved at øge deres psykologiske kapital (intelligens, kompetence etc.) and sociale kapital (sociale netværk, magt, indflydelse etc.) Emotioner spiller samme roller i moderne samfund og kulturer, da vore basale genetiske programmer ikke er ændrede nævneværdigt de sidste mange tusinde år Derfor er der ingen grund til at dæmonisere negative emotioner overhovedet – MEN megen negativitet er helt uden pointe Og der er derfor heller ikke nogen grund til at dæmonisere positive emotioner – OM END det er vigtigt at være varsomme over for overdreven naivitet og misbrug af positivitetsbegrebet

Pointe 1: Gode processer sikrer fuld valuta for pengene i den pædagogiske verden… …for folk får en masse ud af livet, når de oplever gode processer, og sandsynligheden for gode resultater er meget høj… …og så godt som alle får selvsagt lyst til mere…

Pointe 2: Good leadership is basically the task of aligning peoples’ strengths in ways that make their weaknesses irrelevant. Peter F. Drucker

Pointe 3: Accept it! You have to treat virtually everyone as a volunteer. Peter F. Drucker

Mennesker kan føle diametralt modsatrettede følelser samtidig Hans Henrik Knoop, 2010

Faktisk ser det ud til, at vi har brug for at føle en bestemt form for ambivalens for at trives! Hans Henrik Knoop, 2010

For eksempel ser det ud til, at vi har brug for at opleve orden og kaos / stabilitet og forandring, samtidig! Hans Henrik Knoop, 2010

Photo: Hans Henrik Knoop, 2010 2008 Hans Henrik Knoop Photo: Hans Henrik Knoop, 2010

To slags processer i universet: vækst (læring og kreativitet = trivsel i menneskelivet) og balance (effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt” = trivsel i menneskelivet) Hans Henrik Knoop, 2010

Grad af differentiering/ diversitet Kompleksitet som universelt ideal Grad af differentiering/ diversitet Komplekst system (holdbart) Over-differentieret system (uholdbart) Høj Simpelt system (holdbart) Over-integreret system (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 16

Grad af differentiering/ diversitet Kompleksitet som personligt ideal Hans Henrik Knoop, 2010 Grad af differentiering/ diversitet Glad og vidende (holder meget) Kaos i hovedet (uholdbart) Høj Glad og uvidende (holder lidt) Gået i stå oveni (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj 17

Kompleksitet som familie-ideal Hans Henrik Knoop, 2010 Grad af differentiering/ diversitet Stærkt fællesskab om at støtte hinanden i at være autentiske/unikke Alle gør kun hvad der passer dem selv Høj Svagt fællesskab i en ensformig familie Ingen tør være anderledes / sig selv Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj 18

PROCES OG INDHOLD I KOGNITIVE SYSTEMER System 2 System 1 Neutralt PERCEPTION / INTUITION System 1 RÆSONNEREN System 2 Langsom Seriel Kontrolleret Indsatskrævende Regelstyret Fleksibel Neutralt Hurtig Parallel Automatisk Ubesværet Associerende Langsomt indlærende Emotionelt PROCES (Daniel Kahneman i: Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik, Lyhne & Knoop, 2008) Percepter Aktuel stimulation Stimulusbunden Begrebsmæssige repræsentationer Fortid, nutid og fremtid Kan udløses af sproget INDHOLD 19

LYSTEN TIL AT LÆRE OVERLEVER MØDET MED FAGLIGHEDEN Mere fagligt disciplineret og mere kreativt Hans Henrik Knoop, 2010 Dybere videnskabelig forståelse: stærke fagligt-disciplinerede oplevelser af praksis Kobling og teori Intuitiv forståelse: Stærke sanse-motoriske oplevelser Mindre fagligt disciplineret og mindre kreativt Biologi Sundhed Psykologi Kemi Teknologi Fysik Faciliteter og metoder som både er attraktive i sig selv (så deltagerne generelt får lyst til mere) og effektive som afsæt for disciplineret faglig aktivitet (så deltagerne får lyst til mere)

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE Hans Henrik Knoop, 2010

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SÅLEDES AFHÆNGIGE AF AT KUNNE… …SELVORGANISERE UNDER TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

Mødet mellem krav og lyst Økonomi - Videnskab - Politik Krav om at lære Lyst til at lære Natur - Psykologi - Samfund/Kultur Forudsætter viden Forudsætter kontakt Forudsætter ledelse Forudsætter LIGE MEGET hensyn til folks forskellighed OG til folks fællesskaber Meningsfuldt engagement Hans Henrik Knoop, 2010 24

Til ingen verdens nytte  Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Til ingen verdens nytte  Alle taber herved ! 25

Hvorfor er vi hvor glade? Hans Henrik Knoop, 2010 Gener: kilder til 40-50 % af ens livsglæde Det skyldes, at vi tilsyneladende er født med en slags kemisk bestemt grundstemning, kaldet happiness set-point Materielle livsvilkår: kilder til 10-20 % af ens livsglæde At det ikke er mere skyldes, at vi (desværre) vænner os til at have det godt, kaldet hedonistisk adaptation Immaterielle livsvilkår: kilder til ca. 40 % af ens livsglæde Frihed til at engagere sig i nydelsesfuld aktivitet her og nu Frihed til eksistentielt og socialt at engagere sig i et større, mere langsigtet, meningsfuldt perspektiv (efter Sonja Lyubomirsky, 2007) 27

Tre slags trivsel Kortvarige positive emotioner Hans Henrik Knoop, 2010 Kortvarige positive emotioner (orden i krop, inkl. hoved/psyke) Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. (Vigtige forudsætninger for læring og kreativitet) Længerevarende fordybet engagement/flow (orden i opmærksomheden) Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Optimal udfordring og fuld koncentration (Ofte ensbetydende med effektiv læring og kreativt) Vedvarende oplevelse af højere mening (social og eksistentiel orden) Oplevelsen af at være betydningsfuld del af noget meget større (Dybere grundlag for læring og kreativitet) (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 28

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet Hans Henrik Knoop, 2010 ∞ Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) 29

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet Hans Henrik Knoop, 2010 Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig ( , 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) 30

Trivsel, læring og kreativitet: forudsætninger, oplevelser og resultater Resultat: Forøget kompetence Resultat: Forøget kreativitet Hans Henrik Knoop, 2010 Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Oplevelse: Spontant motiveret mening Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen

Bekræftelse /afvisning Mennesker udfordrer verden Hans Henrik Knoop, 2010 Verdensbillede / Teori - baseret på hverdagen - baseret på evaluering - baseret på videnskab Bekræftelse /afvisning Nysgerrighed Fortolkning - baseret på commonsense - baseret på evalueringsresultater - baseret på videnskabelige data Spørgsmål/Hypoteser - baseret på hverdagsteori - baseret på evaluering - baseret på videnskabelig teori Data - via hverdagsoplevelser - via evaluering - via videnskabelige studier Metodevalg Analyse

UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Test dine karakterstyrker her: www.viasurvey.org Test din positivitetsratio her: www.positivityratio.com/single.php Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: www.dpu.dk/om/knoop 5th European Conference on Positive Psychology: www.ecpp2010.dk 34

PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET