Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afInger Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker Sociale relationer Livsglæde / Lykke / Trivsel Succes i form af standardiserede SAMT unikke læreprocesser og bidrag Hans Henrik Knoop
2
Gode, meningsfulde institutioner
POSITIV PSYKOLOGI: FORSKNINGSOMRÅDER 2009 Gode, meningsfulde institutioner (familier, skoler, virksomheder, samfund) Hans Henrik Knoop Livsglæde/Trivsel (gennem positive emotioner, engageret læring og kreativitet, sociale relationer og eksistentiel mening) Individuelle styrker (personlighedstræk, intelligensprofil, læringsstil, karakterstyrker, interesser, værdier) Gode chancer for succes (i form af standard-rettede OG unikke bidrag) 2
3
Grad af differentiering/ diversitet
KOMPLEKSITET SOM UNIVERSELT IDEAL 2009 Grad af differentiering/ diversitet Hans Henrik Knoop Komplekst system Over-differentieret system Høj Simpelt system Over-integreret system Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj
4
2009 Hans Henrik Knoop
5
BÅDE POSITIVE OG NEGATIVE EMOTIOER ER GODE
2009 2009 Vi er udstyret med emotioner fordi de gennem 200 millioner års pattedyr-evolution har understøttet individers overlevelse Negative emotioner hjalp individer med at undslippe fare Positive emotioner hjalp individer ved at øge deres psykologiske kapital (intelligens, kompetence etc.) and sociale kapital (sociale netværk, magt, indflydelse etc.) Emotioner spiller samme roller i moderne samfund og kulturer, da vore basale genetiske programmer ikke er ændrede nævneværdigt de sidste mange tusinde år Derfor er der ingen grund til at dæmonisere negative emotioner overhovedet – MEN megen negativitet er helt uden pointe Og der er derfor heller ikke nogen grund til at dæmonisere positive emotioner – OM END det er vigtigt at være varsomme over for overdreven naivitet og misbrug af positivitetsbegrebet Hans Henrik Knoop
6
POSITIVITET KAN FAKTISK VÆRE OK
2009 Former for positivitet: glæde, taknemmelighed, afklarethed, interesse, håb, stolthed, morskab, inspiration, ærefrygt og kærlighed Positivitet øger chancen for: Et længere liv Et bedre liv Et mere årvågent liv En bedre fremtidsudsigt Mere styrke til at kæmpe for, hvad du har kært Positivitet sandsynliggøres især via åbenhed, nysgerrighed, håb, venlighed og autenticitet Hans Henrik Knoop (Barbara Fredrickson, 2008)
7
ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE
2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE
8
ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER
2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER
9
2009 Hans Henrik Knoop ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SÅLEDES AFHÆNGIGE AF AT KUNNE… …SELVORGANISERE UNDER TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER
10
ENERGIGIVENDE KONTAKT
- I MØDET MELLEM KRAV OG LYST 2009 Økonomi Pædagogik Politik Krav om at lære Lyst til at lære Biologi Psykologi Samfund/Kultur Hans Henrik Knoop Dette er de vigtigste pædagogiske kompetencer Faglig kompetence Relationskompetence Ledelseskompetence Balanceret kombination af pædagogisk differentiering og pædagogisk integration Meningsfuldt engagement Dette muliggøres gennem hensyn til individuelle styrker som fx læringsstile 10
11
Til ingen verdens nytte
2009 Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Hans Henrik Knoop Til ingen verdens nytte Alle taber herved ! 11
12
2008 Hans Henrik Knoop
13
LÆRING OG KREATIVITET - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER
2009 LÆRING OG KREATIVITET - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Nye Muligheder Kreativitet / Originalitet Læring Klæbehjerne 13
14
KREATIVITET OG ANSVARLIGHED - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER
2009 KREATIVITET OG ANSVARLIGHED - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Lyst til at gengælde at verdens opleves som god Mulighed for at være kreativ/ original Social ansvarlighed Tryghed
15
LÆRING/KREATIVITET OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER
2009 LÆRING/KREATIVITET OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Oplevelser Livsglæde - positive emotioner - engagement/flow - eksistentiel mening - sociale relationer - succes Læring / Kreativitet Øget kapacitet
16
UDDANNELSE OG DANNELSE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER
2009 2009 UDDANNELSE OG DANNELSE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER Hans Henrik Knoop Bedre muligheder for selvstændighed Uddannelse (mere standardiseret) Dannelse (mere unik) Mere interesse i personlig dygtiggørelse
17
UDVIKLING OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER I PÆDAGOGIKKEN
2009 UDVIKLING OG LIVSGLÆDE - SOM GENSIDIGE FORUDSÆTNINGER I PÆDAGOGIKKEN Hans Henrik Knoop Personlig -social udvikling Faglig udvikling Livsglæde Kropslig udvikling
18
2009 Livsglæde og livskvalitet afhænger i høj grad af, hvordan samfundet er indrettet Hans Henrik Knoop
19
Grad af differentiering/ diversitet
KOMPLEKSITET SOM SAMFUNDS-IDEAL 2009 Grad af differentiering/ diversitet Hans Henrik Knoop Komplekst samfund Fragmenteret samfund Høj Simpelt samfund Totalitært samfund Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj
20
2008 Hans Henrik Knoop
21
Samlet tilfredshed med livet - på en skala fra 0 til 10
2009 Hans Henrik Knoop Danmark 8.0 Schweiz 7.5 Canada 7.4 USA 7.2 Vestbredden 4.7 Zimbabwe 3.8 Sierra Leone 3.6 Togo 3.4 Samlet tilfredshed med livet - på en skala fra 0 til 10 Life Evaluation Ladder, Ed Diener, 2009
22
KOMPLEKSITET SOM DEMOKRATISK IDEAL
2009 Danmark er et af verdens mest antiautoritære lande Frihedsgrader Hans Henrik Knoop Komplekst broder-/søsterskab Fragmenteret samfund Høje mest økonomisk egalitære lande et af verdens Danmark er Simpelt broder-/søsterskab Totalitært samfund Lave Ligheds-grader Lave Høje
23
2008 DET AMERIKANSKE PARADOKS: Kombinationen af stigende materiel velstand og faldende gejst “…More than ever, we at the end of the last century were finding ourselves with big houses and broken homes, high incomes and low morale, secured rights and diminished civility. We were excelling at making a living but too often failing at making a life. We celebrated our prosperity but yearned for purpose. We cherished our freedoms but longed for connection. In an age of plenty, we were feeling spiritual hunger…” (David Myers, 2004). Hans Henrik Knoop
24
Faglighed? Trivsel? Udvikling?
2009 Hans Henrik Knoop Faglighed? Trivsel? Udvikling?
25
PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER
2009 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER Udfordrende og æstetisk inspirerende muligheder for vækst (læring og kreativitet) Hans Henrik Knoop Hensyn til behov for socialt fællesskab Hensyn til behov for individualitet Lettilgængelighed og fleksibilitet (kort ventetid) (Anne Kirketerp & Hans Henrik Knoop)
26
PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER
2009 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER Pædagogisk byggeri befordrer: Aktivitet / initiativ Metodisk fleksibilitet Æstetisk inspiration Vækst gennem læring Vækst gennem kreativitet Individualitet Socialt fællesskab Kropslig aktivitet Fordybelse Hans Henrik Knoop
27
VEDVARENDE ENERGI I ARBEJDET !
2009 VEDVARENDE ENERGI I ARBEJDET ! Naturvidenskab Psykologi Kulturvidenskab Stærkere videns-base Stærkere evidens-base Hans Henrik Knoop Højere kompetence i arbejdet gennem viden og evidens – OG bedre arbejdsvilkår Højere udfordringer i arbejdet gennem viden og evidens Meningsfuldt engagement 27
28
2009 Livsglæde og livskvalitet afhænger i høj grad af, om man oplever vækst (læring og kreativitet) og balance (effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt”) Hans Henrik Knoop
29
VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET
2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Hans Henrik Knoop Gener: kilder til % af ens livsglæde Det skyldes, at vi tilsyneladende er født med en slags kemisk bestemt grundstemning, kaldet happiness set-point Materielle livsvilkår: kilder til % af ens livsglæde At det ikke er mere skyldes, at vi (desværre) vænner os til at have det godt, kaldet hedonistisk adaptation Immaterielle livsvilkår: kilder til ca. 40 % af ens livsglæde Frihed til at engagere sig i nydelsesfuld aktivitet her og nu Frihed til eksistentielt og socialt at engagere sig i et større, mere langsigtet, meningsfuldt perspektiv (efter Sonja Lyubomirsky, 2007) 29
30
VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET
2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Kortvarige positive emotioner (orden i krop, inkl. hoved/psyke) Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. (Vigtige forudsætninger for læring og kreativitet) Længerevarende fordybet engagement/flow (orden i opmærksomheden) Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Optimal udfordring og fuld koncentration (Ofte ensbetydende med effektiv læring og kreativt) Vedvarende oplevelse af højere mening (social og eksistentiel orden) Oplevelsen af at være betydningsfuld del af noget meget større (Dybere grundlag for læring og kreativitet) Hans Henrik Knoop (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 30
31
TRE PSYKOLOGISKE PRIMUS-MOTORER
Befordrende miljø som inducerer positiv gengældelse Selv-forstærkende mening Selv-forstærkende engagement positive emotioner Effektiv læring og kreativitet PERSON
32
VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET
2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Hans Henrik Knoop ∞ Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 32
33
VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET
2009 VEDVARENDE KILDER TIL LIVSGLÆDE, LÆRING OG KREATIVITET Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Gode muligheder for fleksibel tilpasning af udfordringer til kompetencer Umiddelbar og tydelig, ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig Hans Henrik Knoop (Knoop, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) 33
34
2009 Hans Henrik Knoop
35
2009 Hans Henrik Knoop Tak ! 35
36
OMTALTE ONLINE-TESTS Test dit positivitetsniveau jf. Barbara Fredrickson: Test dine karakterstyrker jf. Christopher Peterson & Martin Seligman: Test din moral jf. Marc Hauser: moral.wjh.harvard.edu/ 36
37
PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET
2009 Hans Henrik Knoop
38
EGNE PUBLIKATIONER OG LINKS
Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Min hjemmeside på DPU / Aarhus Universitet 38
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.