Metode i international økonomi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
Videnskabsteori og faglige metoder
Videnskabsteori og faglige metoder
Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Det Internationale Område Studieområde 3/
Det Internationale Område
Statistik Beskrivende statistik
Almen studieforberedelse
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Studieretningsprojekter
Introduktion til opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Skriveperiode (synopsis)
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Den naturvidenskabelige metode
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Præsentationens transcript:

Metode i international økonomi Fagdidaktisk kursus 2011 Jens Ditlev Hansen

Vi kan alle metode ! Ja det er rigtigt, men hvordan ser metodeforståelsen ud i undervisningsfaget : international økonomi? Fagdidaktisk udfordring

Hvorfor metode? En del af den samfundsvidenskabelige identitet Væsentligt redskab i videns-generering Væsentligt at kende sin egen metode i fagligt samspil – fx studieområdet og SRP Studiekompetence

Hurtigskrivning Hvad er metode i IØ? Når jeg i næste uge skal forklare mine elever hvad samfundsvidenskabelig metode i IØ er og hvorfor den er vigtigt i IØ er ville jeg sige sådan: Hurtigskrivning: 4 min.

Metode Faglig metode Studiemetode Bløde data Globalis.dk Studieteknik Systematisk tænkning Brug af teori Studieteknik Den gode opgave At problemformulere Effektive noter

Tre elementer metodebegrebet – faglig metode i IØ Indsamling af data Bearbejdning af data Forholdet mellem empiri og teori Didaktisk tilgang

1. Indsamling af data Fremstilling af egne data. - sjældent Data på generelt niveau Eksisterende data Hvilke databaser er relevante ? Hvilke databaser ”tilgængelige” Udfordring: søgeteknik, søgeord Kildekritiske overvejelser

1. Indsamling af data Hvad er kvalitative og kvantitative data/metode? Validitet Hvilke data skal jeg have fat i for at undersøge min problemstilling? Emneafgrænsning - problemformulering

2. Bearbejdning af data Excel – simple beregninger/matematik. Fordele og ulemper ved forskellige beregninger. Tabeller - Grafik Uddrage hovedpointer (redegørelser, forklaringer , sammenligninger) Mind-map – sammehængsmodeller. God kildehenvisningsskik Plagiatproblemet

2. Bearbejdning af data - Hvilke kvaliteter er forbundet med henholdsvis kvalitative og kvantitative data/metode? Samfundsvidenskabernes grænsefladerne til humanistisk og naturvidenskab samfundsvidenskab humanistisk videnskab naturvdienskab

3. Forholdet mellem empiri og teori Udsnit af virkeligheden Indsamlede og bearbejdede data Teorier 1) Relevante for min problemstilling 2) Konsistente/internt logiske 3) Relatere til empiri

3. Samhandel Empiri

3. Samhandel Empiri Teori Handelsteorier: Absolutte fordele Komparative frodele Faktorudrustningseorien Efterspørgselsforhold Stordriftsfordele Forholdet mellem empiri og teori Datamateriale er udtryk for ’virkelighed’ eller empiri eller mere præcist et udsnit af virkeligheden i modsætning til ’teorier’ om virkeligheden. Teorier betragtes i denne sammenhæng som påstande om sammenhænge, særligt årsagssammenhænge, inden for et bestemt defineret område og er derfor af mere almen og generel karakter. Modeller kan anvendes i mere konkrete sammenhænge og har ikke generel karakter, men er et glimrende redskab hvormed man kan skabe overblik over af både kvantitative og kvalitative data. Den grundlæggende tanke om, at vi ved hjælp af makroøkonomisk teori kan afdække årsagssammenhæng er helt afgørende for international økonomi. Det er netop derfor vi vedlægger bilagsmateriale ved mundtlige eksamensspørgsmål og det er også derfor den skriftlige prøve i international økonomi A består af et case-materiale. Begge dele har som omdrejningspunkt at skabe samspil mellem teori og empiri. Metodearbejdet består i at bearbejde datamateriale (og ved eksamen med internetadgang også i at indsamle data) - og vurdere hvilke teorier der er relevante der er relevant kan anvendes for at besvare den stillede opgave. Empiri Teori Det er derfor hensigtsmæssigt, at eleverne har forståelse af, at der er forskel på empiri og teori og at hele pointen med fagets faglighed består i, at vi som samfundsvidenskabelige økonomer anvender fagets teorier til analyse virkelighedens sammenhænge, dvs. forstå mulige årsagsforklaringer på samfundsøkonomiske problemstillinger og sammenhænge. Udviklingen af handelsteorier kan tjene som eksempel: Vi kan empirisk afdække globale handelsmønstre med empiriske data. Ønsker vi årsagsforklaringer på de fundne handelsmønstre, kan vi søge hjælp i handelsteorierne, (komparative fordele) som med tiden har udviklet sig, nye teorier (efterspørgselsteorier) kommer til for at forklare nye sammenhænge. Komparative metode. Analysen af empiri kan meget vel tænkes at tage form af en sammenligning af forskellige fænomener fx lande, regioner, teorier/modeller eller specifikke økonomiske nøgletal. Den komparative metode, som den kaldes, gør det muligt at fremdrage ligheder og forskelle og derved afdække mulige sammenhænge. I forbindelse med den komparative metode vil det ofte være nødvendigt at gøre sig overvejelser om hvilke fænomener det giver mening af sammenligne og hvilket formål den komparative analyse har. Prognoser Udarbejdelse af prognoser kan bidrage til at tegne et billede af virkeligheden og hvordan den under bestemte forudsætninger vil forme sig i fremtiden. Overvejelse vedrørende prognosers holdbarhed og hvilke forudsætninger der kan og bør opstilles er af metodisk Kvantitative og kvalitative data F.x. teorien om udbud og efterspørgsel eller handelsteorier karakter. Det kan for eksempel være interessant at kende befolkningens aldersfordeling om 20 år. En metodisk overvejelse kan være: Under hvilke forudsætninger kan vi fremstille en prognose for dette?

3. Samhandel Empiri Teori Handelsteorier: Absolutte fordele Komparative frodele Faktorudrustningseorien Efterspørgselsforhold Stordriftsfordele

Komparativ metode Sammenligne ligheder og forskelle Afdække sammenhænge Hvilke fænomener giver det mening af sammenligne Hvilken gyldighed har mine konklusioner?

Prognoser Fremskrivning af en udvikling Forudsætninger Holdbarhed Udarbejdelse af prognoser kan bidrage til at tegne et billede af virkeligheden og hvordan den under bestemte forudsætninger vil forme sig i fremtiden. Overvejelse vedrørende prognosers holdbarhed og hvilke forudsætninger der kan og bør opstilles er af metodisk Kvantitative og kvalitative data F.x. teorien om udbud og efterspørgsel eller handelsteorier karakter. Det kan for eksempel være interessant at kende befolkningens aldersfordeling om 20 år. En metodisk overvejelse kan være: Under hvilke forudsætninger kan vi fremstille en prognose for dette?

Et par studiemetoder som er væsentlige i IØ Problemformulering- at undres på en kvalificeret måde. Modellere – at skabe overblik via sammenhængsmodeller

Fagligt samspil og metode SO 1: samspil med samfundsfag - fokus på studiemetode SO3: sprog – samtidshistorie – dansk - fokus på studiemetode og faglige metode - den gode eksamination SRP: alle - fokus på fagligt samspil og faglige metode

Mere info. ” HHX-studiebogen, Gyldendal Studiehåndbogen, Systime Fold dig ud”, Columbus Notat om metode EMU’en Metode for alle i SO-netbrevene