Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Introduktion til Sprogpakken
mangfoldighedens søgelys
Lærerprofessionen.
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Et Godt Ældreliv Hjælp til en bedre fremtid som ældre etnisk medborger i Danmark. Begyndte i november 2006 og strækker sig til først i 2009 Lokaliseret.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
PR Kampagne for folkeskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
•Åbner døre og viser vej ind i det danske samfund •Matcher flygtninge-/indvandrerkvinder med kvinder, på det danske arbejdsmarked •Skaber et netværk af.
FBUs visionsplan 2015.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Nye veje Sundhedscafeen på Greve Bibliotek Formidlingschef Berit Sandholdt Jacobsen DB Kulturkonference - Brande den 16. september 2008.
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
  Billede 1 Blevet bedt om at fortælle lidt om hvordan det er at være socialiværksætter . Præsentation af mig selv : Er uddannet lærer og socialpædagog.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bydelsmødrene udpeges og gennemfører uddannelsesforløb på CBSI og kompetenceudvikles herefter løbende. Kompe tencer SUD Erfarin ger fra andre projekt er.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Skolereformen og ”FUF”
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Lærerprofessionen.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
De seks bedste billeder fra gruppen
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Forebyggende hjemmebesøg i Aarhus Kommune Ved områdechef Anette Poulsen Maj 2013.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013 Udfordringer: I forhold til etnisk minoritetskvinder: Er ofte langt fra arbejdsmarkedet, er isolerede og mangler netværk Sundhedsmæssige udfordringer med livsstilssygdomme og nedslidning. Kommunikationen med det offentlige system er ofte præget af misforståelser, manglende kontakt mm. Mangel på danskkundskaber og har ofte opbrugt deres uddannelsesret I forhold til frivillige i projektet: Løbende behov for kompetenceudvikling og videreuddannelse af frivilliggruppen. Behov for faste rammer ift. organisation, mødestruktur, internt koordination mm. Rekruttering og fastholdelse er tids- og ressourcekrævende Hvordan stilles krav til de frivillige? Målgruppe: Etniske minoritetskvinder med behov og lyst til støtte, vejledning, rådgivning, samvær og samtale jf. deres individuelle udfordringer. Frivillige med de rette kvalifikationer, lyst og tid til at støtte og hjælpe med de udfordringer, som kvinderne møder Ressourcer Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Indvandrerkvindecentret Personlig støtte og rådgivning: Jobrådgivning Mentorforløb Sprogstøtte Etniske minoritetskvinder har styrket indsigt i det offentlige system jf. jobsøgningsproces, samtale, praktik osv. Etniske minoritetskvinder har mere kontakt til det offentlige på baggrund af centerets støtte, rådgivning og egen indsigt. Etniske minoritetskvinder er tættere på arbejdsmarkedet og har tillid til de offentlige institutioner Frivillige Netværk af lokale kvindetilbud Computerhjælp og undervisning Styrkede IT kundskaber Etniske minoritetskvinder udtrykker mere tiltro til egne danskkundskaber og anvender sproget i stigende grad Etniske minoritetskvinder har bedre danskkundskaber og bruger sproget naturligt i deres dagligdag Nørrebro Lokaludvalg Fællesaktiviteter der bringer minoritetsgrupperne tættere sammen (Mandag Aften fællesfrokost mm.) Etniske minoritetskvinder har mulighed for at øve dansk, få støtte til lektier og indgå dialog med de frivillige FAKTI, Kringlebakken Der er stærke netværk mellem centerets etniske minoritetsgrupper Etniske minoritetskvinder er bragt ud af isolation Københavns Kommune Sund mad, netværk og madlavning Der er skabt aktiviteter/rammer for at etniske minoritetskvinder mødes på tværs Øvrige samarbejdspartnere Sundhed i hverdagen Kost Motion Sundhedstjek Etnisk minoritetskvinder overfører læring til dagligdag – jf. laver sundere mad derhjemme, dyrker motion mm. Etniske minoritetskvinder har bedre sundhed og har nedbragt livsstilssygdomme og nedslidning Etniske minoritetskvinder bliver opmærksom på deres sundhedssituation og får inspiration til sund mad, motion mm. Aktivitetsniveau: Indikatorer og succeskriterier Brainstorm over nye aktiviteter: 1 møde i 2. halvår Deltagelse i madlavning: 30-40 kvinder/børn hver uge Antal sundhedstjek: 4 tjek/uge Fælles frokost: 2 stk./uge Antal frivillige: 100 stk. løbende Udgivelse af nyhedsbrev: 1-2 stk. i kvartalet Frivilliges deltagelse i fælles aktiviteter: 2 stk. hvert kvartal Udvikling af frivillighåndbog , frivilligpolitik og frivilligkontrakter: 2. kvartal 2013 Kommunikation med frivillige: Videnformidling Uddannelsesaftener Forventingsafstemning/rolle Centeret formår at fastholde/rekruttere frivillige, som sikrer et korps af kompetente frivillige, som er klædt på til at varetage opgaverne Centeret styrker sammenhængskraften i samfundet gennem ligeværdig kontakt mellem brugere, minoritetsgrupper og frivillige Der er etableret faste rammer omkring de frivilliges arbejde i centeret Frivilligkoordinator: Udvikle frivillighåndbog Nyhedsbrev Netværksaktiviteter Sociale tiltag Husmøder De frivillige føler ejerskab og inddrages i beslutnings-processerne i projekterne Resultatniveau: Indikatorer og succeskriterier Løbende kvalitative interviews med koordinatorer/frivillige (husmøder): 1 møde/kvartal Forberede evaluering af resultater/tilfredshed mm.: 3. kvartal 2013 Afholde evaluering og analysere resultaterne: 4. kvartal 2013 Der sker en løbende og relevant rekruttering af frivillige i forhold til brugernes behov Udarbejdelse af klar rekrutterings- og fastholdelsesproces