WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Igangværende SFI Campbell reviews inden for arbejdsmarkedet Trussel effekten af aktivering Trussel effekten af dagpengeperiodens udløb Effekten af deltagelse.
Inddrag nu Kick-off møde
Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0?
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Holdninger til mennesker med handicap i et beskæftigelsesperspektiv
Løn og køn Analyser fra SFI og Lønkommissionen Lisbeth Pedersen
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Skoleforhold og Læring
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Mentorordning i Skive.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Invitation til skolebestyrelserne
SEO PÅ AU.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Velkommen til E-business
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Synopsis VIP3/2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
3 IGANGVÆRENDE SFI CAMPBELL REVIEWS OM STOFMISBRUGSBEHANDLING
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Synopsis VIP13 HH3.
Evidens og accelereret patientforløb
Velkommen til informationsmøde Projekt Tidlig Identifikation
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Grunde til at jeg elsker dig
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Metoden fælles beslutningstagning
Præsentationens transcript:

WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE Mentorordninger ved Anne-Marie Klint Jørgensen, SFI Campbell Efterværnsprojekter for unge der har været anbragt v. Ida Hammen SFI Titel og undertitel står med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer.

INTERNATIONAL FORSKNING OM MENTORORDNINGER OG UNGDOMSKRIMINALITET Anne-Marie Klint Jørgensen, SFI Campbell - Informationsspecialist Titel og undertitel står med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer. 2

DISPOSITION Overskrift og underoverskrift i versaler. EVIDENS BASERET VIDEN, POLITIK OG PRAKSIS CAMPBELL SYSTEMATISKE FORSKNINGSOVERSIGTER CAMPBELL FORSKNINGSOVERIGT OM MENTORORDNINGER DISKUSSION & DIALOG Sidens indhold. Undertitel og sidens indhold er begge 20 punkt Lille bullet ved opremsning Overskrift og underoverskrift i versaler. INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

EVIDENSBASERET VIDEN BETYDER At vi har ‘robust’ viden om, hvorvidt det vi gør faktisk hjælper/virker. Evidence = vidnesbyrd Vi kan målrette de tilgængelige ressourcer (pragmatisme) Overføre den aktuelt bedste viden og erfaringer til eget område (Fx USA –> Norden) Vi viser ansvarlighed (accountability) (gen)bruger andres viden og erfaringer INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

EVIDENSBASERET POLITIK OG PRAKSIS … er, når beslutninger bygger på en velovervejet, systematisk og eksplicit brug af den aktuelt bedste viden, når vi træffer beslutninger om andre menneskers velfærd INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

VIRKER EN INDSATS? CAMPBELL FORSKNINGOVERSIGTER SØGER At give det bedst mulige svar på om en bestemt indsats, rettet mod en bestemt gruppe, virker målt på eksplicitte kriterier Uarbejdet efter principperne i Campbell metoden INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

EN CAMPBELL FORSKNINGOVERSIGT SVARER PÅ OM EN INDSATS VIRKER: VED AT: Finde alle effektstudier der svarer på spørgsmålet Kvalitetsvurdere de inkluderede studier Lave en syntese (metaanalyse) Konkludere efter videnskabelige standarder Campbell forskningsoversigt svarer på små brikker i det samlede puslespil - en del af lagkagen og ikke hele kagen INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

INDSAMLING OG BEHANDLING AF DATA Definere et spørgsmål der ønskes besvaret Litteratursøgning: Databaser – hand-searching – grå litteratur Vurdering af litteratur: Screening – dobbelt – 2 gange Kodning af data og Udtræk af data Metaanalyse: Statistisk sammenstilling af data fra mange studier Konklusion og vurdering af effekt Alt er genneskueligt – dokumenteret – og kan reproduceres TITEL 02-04-2017

HVAD GØR SFI CAMPBELL Udarbejder Campbell forskningsoversigter med relevans for den nordiske kontekst (gerne med nordiske og internationale samarbejdspartnere) Formidler resultater af Campbell forskningsoversigter INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

SYSTEMATISK FORSKNINGSOVERSIGT OM MENTORORDNINGER Mentoring Interventions to Affect Juvenile Delinquency and Associated Problems. Godkendt 2008 af Campbell Crime and Justice Group Støttet af SFI Campbell Patrick Tolan, David Henry, Michael Schoeny, Arin Bass, Institute for Juvenile Research, Department of Psychiatry University of Illinois at Chicago INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

MENTOR – OPRINDELSE Begrebet mentor er fra den græske mytologi Mentor var den mand, som Odysses udpegede og overlod at vejlede sin søn Telemachos, mens han selv drog ud for at vinde den Trojanske krig. Udtrykket er siden brugt som betegnelsen for en pålidelig og ofte ældre vejleder. Mentee / mente: Den vejledte TITEL 02-04-2017

HVAD ER EN MENTORORDNING(MO) 1 Mentorordning kan ses som En ordning hvor en erfaren ofte ældre person har en aktiv vejledende rolle til gavn for en typisk yngre person En ”professionel” ven En til en samvær over en længere periode – et personligt forhold INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

HVAD ER EN MENTORORDNING(MO) 2 Mentoren er en person uden for personens alm. netværk, familie, skole. Ikke et klient forhold. Mentoren kan være alm. frivillig eller professionel mentor med relevant faglig baggrund. Mange forskellige udformninger af MO TITEL 02-04-2017

HVORFOR EN CAMPBELL FORSKNINGS-OVERSIGT OM MO OG UNGE KRIMINELLE 1 Mentorordninger er en meget benyttet indsats for at : Forebygge – fastholde på rette spor – ændre spor For unge som er i risiko for at fx: Kriminel adfærd Dårlige skoleforløb Udvise aggressivitet, voldelighed eller anden asocial adfærd TITEL 02-04-2017

HVORFOR EN CAMPBELL FORSKNINGS-OVERSIGT OM MO OG UNGE KRIMINELLE 2 Meget anvendt i USA (4500 org.) og England også i DK Positive erfaringer med brug af MO Give evidensbaseret baggrund for at vurdere mentorordningers effekt TITEL 02-04-2017

MENTORORDNING - DEFINITION I FORSKNINGSOVERSIGTEN Interaktion mellem to individer for en længere periode Forskelle på viden og erfaring. Mentoren besidder mest. Menteen / modtageren evner at modtage og lære af/drage fordel at mentorens erfaring og viden Fravær af rolle-ulighed. Fx: forældre – barn. Lærer – elev anden professionel – klient rolle TITEL 02-04-2017

Inklusionskriterier / PICOS Population Intervention Comparison Outcomes Study-design TITEL 02-04-2017

PICOS - POPULATION Populationen – Befolkningsgruppen Kriminelle unge under 18 Unge der er i risiko for at blive kriminelle TITEL 02-04-2017

PICOS - INTERVENTION Intervention – indsatsen Mentorordninger (intet specifikt formuleret indhold) eller som en del af indsatsen (ingen adfærdsændrende terapeutisk indsats CBT) TITEL 02-04-2017

PICOS – COMPARISON Kontrolgruppe sammenligning: Ingen indsats Sædvanlig indsats Venteliste TITEL 02-04-2017

PICOS - OUTCOMES Eksplicitte kriterier (OUTCOMES) Mindst en af følgende kriterier til stede: Kriminel adfærd fx arrestation – domfældelse Aggression Narkotikabrug Uddannelse INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

PICOS - STUDY-DESIGN Studiedesign RCT - randomiserede kontrollerede forsøg lodtrækningsforsøg (tilfældig selektion) Quasi – experimentelle studier. Fx observationelle studier. Her indgår minimum to grupper der sammenlignes – men selektionen er ikke foregået ved lodtrækning - TITEL 02-04-2017

MENTORORDNINGER UNGE KRIMINELLE STUDIER 112 studier opfyldte inklusionskriterierne (PICO) 39 indgik i Meta-analysen - 22 RCT - 17 quasi-experimentelle Studier fra 1970-2005 Studier fra USA eller engelsk talende lande INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

RESULTATER 1 Mentorordningers indflydelse på kriminalitet arrestation og domfældelse (delinquency) 21 studier der viser en målbar (mindre) effekt INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

RESULTATER 2 Mentorordningers indflydelse på aggression 6 studier viser en let moderat effekt på agression og voldelig adfærd TITEL 02-04-2017

RESULTATER 3 Mentorordningers indflydelse på narkotikamisbrug 6 studier viser en lille effekt på narkotikamisbrug INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

RESULTATER 4 Mentorordningers indflydelse på uddannelse 19 studier viser en moderat effekt INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

RESULTATER OPSUMMERING Positive resultater – en målbar effekt Ungdomskriminaliteten Aggression Narkotikabrug Uddannelse De statistiske analyser er udført separat for hvert kriterium Præcise effektstørrelser er rapporteret i forskningsoversigten INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

FORSKERNES KONKLUSIONER (I) Analysen af 39 inkluderede studier viser en positiv reducerende effekt på kriminalitet, overfald, stofmisbrug og skoleaktivitet Effekten var noget større når: følelsesmæssig støtte var i fokus mentor med professionel baggrund var motiveret af et karrieremæssigt fagligt udviklingsmotiv INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

FORSKERNES KONKLUSIONER (II) Forskningsoversigten har begrænsninger: Resultaterne er mest valide for USA – Kun studier fra USA eller engelsk talende lande Brug for studier med bedre design, der kan vise hvordan men- tor-ordninger reelt udføres. Det virker – men hvorfor virker det – hvilke mekanismer? Gerne danske studier Opdatere forskningsoversigten hvert 3. år INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

ER DE INTERNATIONALE RESULTATER RELEVANTE I EN DANSK KONTEKST? 1 Mentorordninger bruges bredt i dansk kontekst for forskellige grupper af unge fx: Kriminalforsorgens mentorordning for unge 15-25. Ingen erfaringsmæssig forskel på mentorer (frivillige/prof) 15-19 årrige i DK over 20.000 strafferetslige afgørelser Ungdommens Røde Kors: Indvandrerområder fx Vollsmose, asylcentre. Lektiehjælp INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017

ER DE INTERNATIONALE RESULTATER RELEVANTE I EN DANSK KONTEKST? 2 Ungdommens Uddannelsesvejledning mentorordning for unge der er i risiko for ikke at begynde/fuldføre en ungdomsuddannelse. Lovbestemt indsats 9-10 klasse forankret i kommunen. Den korte snor Københavns Kommunes projekt rettet mod kriminalitetstruede unge. Socialministeriets initiativer til styrket indsats for udsatte børn og unge. Bl.a Anbragte børns uddannelse herunder mentorordninger TITEL 02-04-2017

TAK TITEL 02-04-2017

OPLÆG TIL DISKUSSIONSSPØRGSMÅL Hvad er dine tanker om de internationale resultater ift. den danske kontekst? Fx.: Forskellen på den danske erfaringer med frivillige mentorer kontra de professionelle mentorer Er de præsenterede emner interessante for jeres studerende? Hvilken undervisningssammenhæng kan emnerne indgå i? Hvordan kan vores resultater blive brugt hos jer? Hvad kan vi gøre? Hvad kan I gøre? Hvordan kommer vi i dialog Andet?? INTERNATIONALT FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSER, KRYSTYNA KOWALSKI 25 MAY 2010 02-04-2017