Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges."— Præsentationens transcript:

1 Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer. Bemærk at farverne virker mere neddæmpede når de projiceres op, end de gør på pc-skærmen. Jobcentrenes indsats for sygemeldte og førtidspensionister med handicap Mette Kirstine Tørslev Kristina Weibel Jan Høgelund

2 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Disposition Om undersøgelsen Indsatsen i jobcentrene Samarbejde og vidensdeling Kendskab til handicapkompenserende ordninger Er der behov for ændringer? Konklusion 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20102

3 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Om undersøgelsen Del af større undersøgelse igangsat af Vidensnetværket Formål:At få udvalgte jobcentermedarbejderes erfaringer og perspektiv på beskæftigelsesindsatsen for sygemeldte og førtidspensionister med Handicap Kvalitative interview i 3 jobcentre med 12 medarbejdere (Medarbejdere vedr. sygemeldte & FøP’ere med handicap, virksomhedskonsulent, nøgleperson og dennes leder) Jobcentermedarbejdernes individuelle erfaringer Foreløbige resultater i arbejdspapir 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20103

4 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Indsatsen i jobcentrene Tidspres – et ”tværgående tema” – kan gå ud over fagligheden og kvaliteten i indsatsen Forskel på indsatsen for sygemeldte og førtidspensionister med handicap: Sygedagpenge: Stort fokus på området, som har høj prioritet. Men krav om rettidighed, fokus på refusion og megen administration har negative konsekvenser: 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20104

5 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Indsatsen i jobcentrene ”Det værste ved indsatsen lige nu er refusionstænkningen; det eneste man tænker på, er hvordan man opnår den største refusion. Der er meget fokus på refusionstænkning og rettidighed. Det vigtigste er at få gennemført de samtaler, der kræves, udbyttet kommer i anden række.” (Jobcentermedarbejder) ”Der tænker man refusion hele tiden, og det er den måde det i øjeblikket er skruet sammen på. Det gør, at så forsvinder helheden for borgeren … det går mere op i refusionstænkning end at ramme den rigtige løsning.” (Jobcentermedarbejder) 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20105

6 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Indsatsen i jobcentrene Førtidspensionister: Begrænset fokus på FøP’ere – lavere prioriteret  indsats kommer i høj grad til at afhænge af borgernes initiativ ”Det er jo tydeligt, at førtidspensionister og det at få dem ud på arbejdsmarkedet er meget lavt prioriteret, fordi der ikke er noget incitament i det ift. den måde, området er struktureret lovmæssigt.” (Jobcentermedarbejder) ”Hvis der kommer en førtidspensionist til mig med en mulighed for ansættelse et sted, så har jeg gjort det, og orienteret om reglerne osv., men en mere systematisk indsats for at få flere i arbejde det har der ikke været mulighed for” (Virksomhedskonsulent) 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20106

7 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Samarbejde og vidensdeling Samarbejde er vigtigt for den indsatsen, der leveres til borgeren, fx at sagsbehandler og virksomhedskonsulent er enige om indsatsen. Umiddelbart synes de interviewede medarbejdere at samarbejdet fungerer fint og at man gør brug af hinandens kompetencer. Det er uformelt og ”døren er altid åben” I praksis er det imidlertid ikke altid muligt at leve op til idealet om sparring og samarbejde pga. tidspres og udskiftning af medarbejdere 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20107

8 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Samarbejde og vidensdeling ”Jeg oplever, at der er et godt samarbejde mellem teamsene; jeg vil sige, så meget som man nu også kan nå (…) Nogen gange får jeg den tanke, når man snakker om samarbejde: ”jamen jeg har ikke engang tid til at gå ind på kontoret ved siden af” […]Så på den ene side er det lidt op ad bakke. Der er det her tidspres, telefonerne kimer ubønhørligt, men samtidig synes jeg også, vi samarbejder godt, når der er de sager, det er relevant at samarbejde omkring.” (Jobcentermedarbejder) 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20108

9 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Handicap nøgleperson (NP) Formidle viden fra Specialfunktionen på jobcenteret NP’erne er organisatorisk placeret forskelligt i de 3 jobcentre 1 NP har det som sit primære arbejdsområde, mens 2 har det som en mindre del af de samlede arbejdsopgaver Især de 2 NP’er hvor NP-opgaver udgør en begrænset del oplever at: Mangle tid Mangle sammenhæng i arbejdsopgaver 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.20109

10 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Handicap nøgelperson ”Jeg arbejder ikke med at få handicappede i arbejde. Der kan ske det, når vi har de her tonsvis af samtaler, at der sidder en, som er hørehæmmet eller et eller andet, og så sikrer vi os selvfølgelig, at de kender redskaberne; men vi kan jo ikke nulre om den enkelte, når vi har tusindvis af sager som året. Så det er bare ud med dig og næste ind … Så tit ser vi slet ikke den handicappede.” (Nøgleperson) 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201010

11 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Kendskab til ordninger Handicapkompenserende ordninger: Personlig assistance Personlig assistance ved efteruddannelse Støtte til hjælpemidler Isbryderordningen (løntilskud til nyuddannede med handicap) Fortrinsadgang 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201011

12 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Kendskab til ordninger Tilfredshed med de eksisterende ordninger Men bruger næsten kun personlig assistance og støtte til hjælpemidler Nogle af de interviewede bruger kun ordningerne til fastholdelse Mangler praksis-kendskab (afhængigt af erfaring) 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201012

13 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Er der behov for ændringer? Overordnet set så er ordningerne gode nok Men: Behov for tid, bl.a. til at sætte sig ind i og holde sig a jour med ordningerne, til vidensdeling og samarbejde og til at arbejde med nedprioriterede målgrupper (FøP’ere, forebyggelse) Det kan ske med særlige indsatser og initiativer for sygedagpengemodtager og FøP’ere med handicap 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201013

14 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Er der behov for ændringer? Behov for justeringer som skaber mere fleksibilitet i brugen af ordninger: Bevilling af personlig assistance i små virksomheder Bevilling af transport til og fra arbejde Virksomhedspraktik til FøP’ere (uden at igangsætte forreva) Krav om mindsteløn i løntilskudsjob for FØP’ere er for ufleksibelt 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201014

15 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Konklusion De interviewede oplever bl.a.: Et stort tidspres Administration og fokus på refusion & rettidighed medfører nedprioritering af nogle sagstyper og kan gå ud over faglighed Samarbejde fungerer godt i teorien og mindre godt i praksis pga. tidspres og udskiftning af medarbejdere Mangler praksis-kendskab til nogle ordninger Ordningerne er gode men behov for justeringer Behov for tid via særlige indsatser 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201015

16 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Tak for opmærksomheden! Spørgsmål? 22-11-2014 Jan Høgelund -- Vidensnetværket, Scandic Copenhagen, den 1.10.201016


Download ppt "Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google