Psykisk arbejdsmiljø i undervisningen Præsentation af mig: Lærer på Mercantec, UV på EUD og HTX, pædagogisk udvikling & e-learning Præsentation af oplægget: Når man som lærer skal integrere arbejdsmiljø i et UV-forløb… Hvordan kommer jeg fra at ”have adgang til informationerne” til faktisk at stå med nogle uv-materialer?? Hvad skal eleverne lære? Hvad skal eleverne kunne?
Den didaktiske model Trin 1 Trin 2 Trin 3 Trin 4 Praksiskompetence Hvad skal eleverne kunne i praksis? Trin 2 Undervisning Hvor i undervisningen skal de lære det? Trin 3 Læring Hvordan skal de lære det / trænes i det? Trin 4 Evaluering Hvordan skal det evalueres?
De 4 kompetencedimensioner VIDEN REFLEKSION HANDLING KOMMUNIKATION
Arbejdsmiljøkompetencer VIDEN REFLEKSION Faglige kompetencer Arbejdsmiljø- kompetencer & Faglige kompetencer Arbejdsmiljø- kompetencer KOMMUNIKATION HANDLING
Viden
Refleksion
Refleksion Gruppearbejde: Diskutér i gruppen: Er ydmygelse god motivation til at forbedre sig? Hvilke konsekvenser er der ved at nedgøre andre? Er det mere ”tilladt” at råbe og tale grimt til hinanden i et køkken end på andre arbejdspladser? Har I selv oplevet det? Hvordan påvirkede det jer – både fagligt og mentalt? Hvordan synes I, at man skal snakke sammen i et køkken?
Kommunikation
Kommunikation
Handling
Handling Grib dilemmaet! Der er opstået en uoverensstemmelse blandt 2 elever i afdelingen for Biler, fly og andre transportmidler. Eleverne skændes og er ubehagelige overfor hinanden. Og stemningen breder sig til resten af værkstedet. Underviseren sammensætter en gruppe bestående af de 2 elever og 3 andre elever fra holdet. Sammen får gruppen nu til opgave at analysere konflikten via konflikttrappen. Hvor langt op ad trappen er de nået? Og er der fare for at konflikten udvikler sig endnu mere? Opgaven er så at beskrive den handling, der kan bremse konflikten nu OG derefter udføre den handling!
Dilemmaet Viden Dilemmaet Refleksion Handling Kommunikation Automekanikerlærlingen VED godt at der skal være ryddet op på værkstedet. Men han gør det ikke altid og så så skæld ud af underviseren. Man kan sige at hans arbejdsmiljøkompetence er reduceret til en viden, som han ikke tvinges til at reflektere over. Handlingen reduceres til at adlyde lærerens ordre – og kommunikationen til at svare ”ja – det skal jeg nok”. Det er vigtigt at bevidstgøre eleven om at en arbejdsmiljøkompetence er MERE end viden! Det er den ene del. Den anden del er at vi tilrettelægger undervisningen, så der gøres plads til dilemmaet. At det er tydeligt for eleven at de fire kompetence er en del af både deres læring og bedømmelsen. Handling Kommunikation
Arbejdsmiljøkompetencer VIDEN REFLEKSION Faglige kompetencer Arbejdsmiljø- kompetencer & Faglige kompetencer Arbejdsmiljø- kompetencer KOMMUNIKATION HANDLING
Materialer på Internettet Spørgeskemaer – Refleksion og oplæg til kommunikation Forskningscenter for arbejdsmiljø: http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/Sp%C3%B8rgeskemaer/Psykisk%20arbejdsmilj%C3%B8/Det%20korte%20sp%C3%B8rgeskema.aspx Arbejdsmiljørådet: http://www.godarbejdslyst.dk/Default.asp?ID=9
Materialer på Internettet Fiskebensmetoden – refleksion og kommunikation DTU: Viden om stress: http://www.videnogstress.dk/Workshopmetoder/Fiskebensmetode.aspx
Materialer på Internettet Konflikttrappen Psykisk arbejdsmiljø i byggeriet: http://www.trivsel.bar-ba.dk/
Materialer på Internettet Dialogspil – refleksion og kommunikation DTU: Viden om stress: http://www.videnogstress.dk/Workshopmetoder/Dialogworkshop.aspx Videncenter for arbejdsmiljø: http://trivsel.arbejdsmiljoviden.dk/KomIgang/finddenrettemetode/dialogmetoder/~/media/Files/Trivsel/Dialogmetoder/Uddybende_metodebeskrivelser/Web-pdf%200406/Dialog%20spil_ny.ashx Bar Jord til Bord: http://www.barjordtilbord.dk/Default.aspx?ID=1838&M=News&PID=2034&NewsID=2077
Materialer på Internettet Handlingsplaner Mobning http://mobning.arbejdsmiljoviden.dk/Hvad-kan-i-goere/handlingsplan-mod-mobning Psykisk arbejdsmiljø i byggeriet http://www.trivsel.bar-ba.dk/
Materialer på Internettet Videomateriale mm. Ny i job http://www.dr.dk/nyijob/debat.asp Stop klynkeriet http://www.stopklynkeriet.nu/
Materialer på Internettet Publikationer og andet læsestof Arbejdsmiljørådets håndbog om psykisk arbejdsmiljø www.at.dk/sw5729.asp Forebyggelse http://www.amr.dk/Default.aspx?ID=589 Kampgejst: http://www.amk.kk.dk/stress/ Psykisk arbejdsmiljø – intro til værktøjer: http://www.arbejdsmiljoweb.dk/Trivsel/Generelt_materiale_om_trivsel/~/media/Arbejdsmiljoeweb/PDF/Trivsel/folder_psykisk_arbmiljoe.pdf.pdf Psykisk arbejdsmiljø på ældreområdet: http://www.arbejdsmiljoweb.dk/Trivsel/Generelt_materiale_om_trivsel/~/media/Arbejdsmiljoeweb/PDF/Trivsel/Det_psykiske_am.pdf
Evaluering
& Evaluering Faglige kompetencer Faglige kompetencer Sæt alle 4 dimensioner i spil i opgaven/projektet Og lad alle 4 dimensioner indgå i evalueringen VIDEN REFLEKSION Tydelige bedømmelseskriterier! Faglige kompetencer Faglige kompetencer Arbejdsmiljø- kompetencer & Arbejdsmiljø- kompetencer KOMMUNIKATION HANDLING
3 komponenter
”At kunne kommunikere om arbejdsmiljøforhold i en faggruppe” ”Jeg ved godt, at måden vi taler sammen på, betyder noget for det psykiske arbejdsmiljø” ”Jeg tør godt snakke med mine kolleger om arbejdsmiljøet i vores gruppe” ”Jeg kender godt spillereglerne for Den gode Dialog, og jeg er blevet bedre til at overholde dem”
God arbejdslyst med arbejdsmiljøet!