Undervisningsevaluering i matematik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Når lærere samarbejder med forældre
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Almen studieforberedelse
Tangent og differentialkvotient
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Almen sTudieforberedelse - AT
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Matematik HHX Tina Nørrelykke
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Skriftlighed i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Matematik efter reformen
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Top lækkert hår!! Grundforløb Tidsepoke 1. gruppe Tid 1 uge gruppe på 2-3 elever. I må frit vælge en tidsepoke. Evaluering skal afleveres som en Power.
Læsning.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
SRO SKRIV!.
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SSO - Større skriftlig opgave
Oplæg fra Evalueringsudvalget
SSO - Større skriftlig opgave
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Velkommen til fagligt samspil
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

Undervisningsevaluering i matematik a) Udvikling af metoder til den løbende evaluering i matematik. Fokus er på elevernes selvevaluering og måling af elevernes videntilvækst i forhold til opstillede delmål. b) Overvejelser omkring hvorvidt man kan identificere god undervisningspraksis i undervisningen. Der lægges op til diskussion af evalueringsformerne.

Program Hvem – hvad – hvordan - hvorfor Oversigt over kernestof med fokuspunkter og evaluering(er) Nærmere præsentation af vores undersøgelser / praktiske arbejde Diskussion Spørgsmål og opsamling

Hv Hvem: Odder, Fåborg, Nørresundby i netværk Hvad: Opstilling af trinmål og løbende evaluering på matematik B stx. Hvordan: Erfaringer, diskussion, afprøvning Hvorfor: Dannelse af netværk og erfaringsudveksling

Oversigt over kernestof 4 semestres B-niveau, opstillet på tabelform Grundforløb: Regnefærdighed, variabelsammenhæng, geometri, trigonometri (retvinklet) 2. semester: Funktioner (eksponentielle, logaritmer, potens-, polynomielle) og vækst, trigonometri (vilk.), statistik 3. semester: differentialregning, integralregning 4. semester: statistik, sandsynlighedsteoretiske modeller Husk også supplerende stof!

Oversigt over kernestof Fokuspunkterne At lære at lave lektier, læse i bogen og lave afleveringer. Hvordan fremlægger man et bevis på en god måde? Formalisme og symboler

Oversigt over kernestof Løbende evalueringer: Elevernes selvevaluering er vigtig At gøre de faglige mål klare for eleverne At tydeliggøre fokuspunkterne At integrere evalueringerne i undervisningen Kommer i høj grad til at handle om, hvordan man underviser.

Oversigt over kernestof Eksempler på løbende evaluering: Oversigt over afprøvede eksempler er uddelt som bilag. Bevisskitse uden argumenter Eksempler uden tekst og symboler ”Putte opgaver i kasser” Stille hinanden en opgave

Nærmere præsentation af vores undersøgelser / praktiske arbejde ”At skrive om noget teori” : f.eks. Man skal kende mange ord ifm. differentialregningen: Sekant, tangent, sekanthældning, tangenthældning, differentiabel, kontinuert, differenskvotient, differentialkvotient, ”f-mærke”, afledt funktion, grænseværdi. Forklar, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige begreber.

Nærmere præsentation af vores undersøgelser / praktiske arbejde Skema til (selv-)evaluering i forbindelse med opgavebesvarelse, se bilag. Læsespørgsmål, se bilag Multiple choice Screening i (klassisk) geometri, se bilag

Diskussion Ideer til / erfaringer med andre evalueringer og/eller en anden fordeling af dem? Hvem virker hvad hvordan for? Summative evalueringer alene eller udbygget med efterbehandling – og hvordan? Hvilke rolle spiller faggruppen (samarbejde, ideudveksling, koordinering)? Hvordan sikrer vi en evaluering af faglige mål – og ikke kun kernestof?

Spørgsmål, kommentarer mv Spørgsmål, kommentarer mv. kan rettes til Charlotte Linderoth (cl@odder-gym.dk) eller Kim Elstrøm (ke@nghf.dk) – vi mailer også gerne materialet til jer.