Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Inddrag nu Kick-off møde
WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Velkommen.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Skolereform august 2014………………
Formularer (Access, del 3)
Forskning i sjældne sygdomme i Danmark - Barrierer og muligheder Patientforeningernes rolle i fremme af forskningen Torben Grønnebæk Formand Kontaktudvalget.
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Inspiration til reformarbejdet
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Spastikerforeningens Landsmøde Egmont Højskolen d. 20. september 2014
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Den gode projektansøgning
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Paradigme 2.0.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Inklusion og Specialviden
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Præsentationens transcript:

Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0? Turf Böcker Jakobsen, SFI tbj@sfi.dk Konference om Ny Socialfaglig Forskning UC Lillebælt, Odense, 22. oktober 2013 02-04-201711. November 2009

Oplægget: tre fokuspunkter Historisk rids: baggrund for introduktion af evidensbaseret socialt arbejde i Danmark Status: hvor står vi i dag, og hvilke veje til afsøgning af sociale indsatsers effekter/virkninger vinder frem? Krystalkuglen: på vej mod et nyt – mere nuanceret – syn på effekter og virkninger af socialt arbejde? (version 2.0) 02-04-201711. November 2009

Baggrund for oplægget Et igangværende kvalitativt forskningsprojekt om udviklingen mod mere evidens i socialt arbejde; casen er indsatser til udsatte børn og unge Erfaringer fra en række undersøgelser og evalueringer på anbringelsesområdet – og fra en hverdag i en organisation med en central rolle i udviklingen… 02-04-201711. November 2009

Historisk rids Hvorfor introduktion af evidens? 02-04-201711. November 2009

Baggrund for udviklingen mod mere evidens i socialt arbejde (1990’erne-) ‘Eksplosiv’ stigning i udgifter til de mest udsatte børn og unge Kritik af Socialministeriet, bl.a. fra Rigsrevisionen: lille viden om konkrete resultater af indsatser (Satspuljemidler) Øget forskning synliggør begrænset viden om/tvivlsom effekt af stærkt indgribende indsatser (kundskabsparadoks) 02-04-201711. November 2009

Kritik afføder evidens-strategier Etablering af Nordisk Campbell-center i 2002 med henblik på produktion af systematiske reviews Import af evidensbaserede programmer, særligt rettet mod ‘antisociale’ unge og deres familier (MST, MTFC, PMTO osv.) Krav om resultatdokumentation og effektevaluering af nye sociale initiativer (fx Satspuljen) Igangsætning af de første randomiserede forsøg (RCTs) 02-04-201711. November 2009

Andre initiativer, der peger samme vej Formålsparagraffer ind i sociallovgivningen ‘Data-revolution’ i det stille Arbejde med resultatdokumentation i kommuner Omlægning af kommunale indsatser fra anbringelse til forebyggelse 02-04-201711. November 2009

Delkonklusion I Udviklingen mod mere evidens i dansk socialt arbejde i høj grad båret frem af centraladministrationen Evidens-dagsorden tages i nogen grad op af andre aktører (kommuner, interesseorganisationer m.fl.), men ingen enighed om, hvad ‘evidens’ konkret indebærer Dog ligger der en fælles bestræbelse på at kunne agere ud fra viden om, ‘hvad der virker’… 02-04-201711. November 2009

Status Hvor meget evidens og hvordan? 02-04-201711. November 2009

På vej mod ‘arkivskabet’: Én optimal indsats for hver social klient? Nej, det er der ikke noget der tyder på Der er nærmere tale om en stigende erkendelse af, at effekter og virkninger af sociale indsatser bedst indfanges med en vifte af metoder/fremgangsmåder Flere veje til ‘viden om virkninger’ kan nu lokaliseres 02-04-201711. November 2009

Flere veje til viden om effekter og virkninger af sociale indsatser Randomiserende forsøg Naturlige eksperimenter Før- og eftermålinger Common factor-analyser 02-04-201711. November 2009

1) Randomiserede forsøg Styrke: velegnet design til test af velbeskrevne indsatser Begrænsning: socialt arbejde er ofte sammensat/komplekst Case: evaluering af familieprogrammer som MST, MTFC, PMT Resultater: usikre indtil videre (effektstudier under opstart i Danmark, men flere erfaringer fra det øvrige Norden) 02-04-201711. November 2009

2) Naturlige eksperimenter Styrke: benytter variation i praksis på det sociale område som metodisk fordel – et tilnærmet lodtrækningsforsøg Begrænsning: der vil stadig være selektionsbias, fx ved valg af anbringelsesforanstaltninger Case: anbringelse af børn ‘på vippen’ (Doyle, Ejrnæs) Resultater: foreløbige studier viser tvivlsomme effekter af anbringelse 02-04-201711. November 2009

3) Før- og eftermålinger Styrke: vigtig viden om målgruppen; muligt/håndterbart Begrænsning: ringe mulighed for at påvise kausale sammenhænge; risiko for fejlfortolkning (fx alderseffekt) Case: Evaluering af best practice på forebyggende område (Lausten m.fl.) samt resultatdokumentation i kommuner Resultater: sjældent muligt at dokumentere markant positiv forandring/udvikling 02-04-201711. November 2009

4) ‘Common factor’ analyser Alternativ til tankesættet i effektmåling: virkninger af en indsats skyldes ikke (kun) indsatsen i sig selv, men også indsatsens kontekst Kontekstens betydning indfanges typisk ikke i effektstudier, da man netop søger at eliminere betydning af ekstern ‘støj’ Det kritiske perspektiv: hvad hvis ‘common factors’ i behandlingskonteksten i overvejende grad afgør udfald? 02-04-201711. November 2009

Eksempel på ‘common factor’ analyse (Wampold, 2001) Case: meta-studie af effektforskning inden for psykoterapi Resultat: stort set alle psykoterapeutiske metoder virker nogenlunde lige godt, uanset teori, programtænkning, osv. Forklaring: det er ikke den specifikke indsats, men behandlingskonteksten, der afgør effekt, herunder: behandler-alliance, positive patient-forventninger osv. 02-04-201711. November 2009

‘Common factors’ på børneområdet: Et andet blik på effekter/virkninger Case: fokus på ‘social kapital’ som bærende element i sociale indsatser til udsatte børn og unge (Gilligan, 2012) Argument: virkningsfulde indsatser bygger på princip om tilførsel af social kapital = sikring af barnets mulighed for hhv. ‘bonding’ og ‘bridging’ Strategier: socialt arbejde med fokus på at udvikle barnets nære netværk, understøtte skolegang, skabe nye kontakter via mentorer osv. 02-04-201711. November 2009

Delkonklusion II Egentlige effektstudier stadig fåtallige - og effekter usikre Al mulig grund til at søge at blive klogere på disse effekter, hvilket kræver udvikling af sofistikerede metoder Indlysende at effektstudier ikke indfanger ‘hele historien’ om virkningsfulde indsatser, fx vellykkede anbringelser Andre forskningsperspektiver relevante, fx fokus på de kontekstfaktorer vi ved har betydning for udsatte børn - 02-04-201711. November 2009

Et kig i krystalkuglen 02-04-201711. November 2009

Version 2.0: Fra evidensbaseret til vidensbaseret? Man må stille sig tvivlende over for ambitionen om at evidensbasere socialt arbejde en bloc Til gengæld bevæger vi os mod en øget vidensbasering af feltet, men ad forskelige metodiske stier De vigtigste konsekvenser af udviklingen er indtil videre mere erkendelsesmæssige end praktiske: et øget fokus på, at sociale indsatser må være velbegrundede, målrettede, systematiske, tidsafgrænsede 02-04-201711. November 2009