Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
UUUC årskonference januar 2011 Nyt fra KL Chefkonsulent Jan Bauditz, KL.
UUUC Årskonference Claus R. Olsen 19.apr. 12 EUD, fleksuddannelse og vejledning Fra 95 pct. til 100 pct. gennem øget realisme og retning for de unge.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Opgaven jeg fik stillet
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.
Velkommen hjem fra efterskole….
Forældremøde på Outrup Skole
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Forældremøde 7. klasse.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Et projekt med:  Viden Djurs – lead partner  UU-Djursland  Ørum Skole  Auning Skole BEDRE OVERGANGSVEJLEDNING GENNEM ØGET AKTØRINDDRAGELSE PÅ DJURSLAND.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Præsentationens transcript:

Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011

Klummetitel August 26, 2010 De vigtigste aktører •Folkeskolen –Faglige og sociale kompetencer, introduktionsarrangementer, mentorordninger, brobygning mv. •Ungdommens Uddannelsesvejledning –Vejledning til bl.a. folkeskoleelever i kl. om uddannelse og beskæftigelse •Kommunen –Overordnet ansvar for skolevæsenet og for at der gives vejledning om uddannelse og erhverv.

Hvordan går det så? •En fjerdedel af kommunerne har ikke konkrete mål for, at flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse •En fjerdedel af skolernes mål tager ikke højde for skolens elevsammensætninng •Mere end 80% af lærerne iværksætter særlige undervisningsforløb •Størstedelen af lærerne oplever UU- vejledningen som positiv

Succesraten •199075,2% •199581,7% •200083,3% •200482,0% •200581,9% •200681,5% •200780,6% •200880,7%

Status 2008 •Piger83,6% •Drenge77,9% •Region Nordjylland82,9% •Region Midtjylland82,7% •Region Syddanmark80.5% •Region Hovedstaden79,2% •Region Sjælland79,0%.

Fuldførelsesprocenter 2008 •Almengymnasiale uddannelser82% •Erhvervsgymnasiale uddannelser78% •Erhvervsfaglige uddannelser48%.

Årsager til frafald •1. Manglende opbakning fra hjemmet •2. Eleverne har mistet motivation for videre uddannelse •3. Eleverne har ikke tilstrækkelige faglige færdigheder •4. Eleverne har ikke tilstrækkelige sociale kompetencer •5. Psykosociale problemer hos eleverne.

Sammenhænge •Ca. 50% af elevens opnåede uddannelse kan forklares ved den sociale baggrund •De faglige kvalifikationer forklarer 20% af drengenes opnåede uddannelse •De faglige kvalifikationer forklarer knap 10% af pigernes opnåede uddannelse •Klassestørrelse og lærerne alder betyder kun lidt •Folkeskolekarakteristika har mindre betydning for fuldførelse end begyndelse af en ungdomsuddannelse.

Vejledningen •Vejlederne opleves at være en væsentlig kilde til information •Individuelle interesser og fagligt standpunkt er dog de væsentligste faktorer for valg •UU har størst betydning for elever af anden etnisk herkomst.

LP-modellens data •Skoler fra 1 runde (2008)172 •Elever •Svarprocent>90 •Der indgår 134 elevvariable.

Fagligt niveau •Meget lav 4,0% •Lav14,7% •Middel38,7% •Høj28,7% •Meget høj13,9%.

Supplerende data (LP) •Udvalgt efter ansættelse af ph.d. stipendiat og i samarbejde med WP4- forskere og Martin Munk, AAU •Udviklet februar 2011 •Afprøvet marts 2011 •Indsamles maj-juni 2011 •Problemfelter –Svært at få skoler til at gøre arbejdet –Svært at opnå informeret samtykke fra forældre –28 skoler har sagt ja –16 skoler har leveret lister med i alt 386 elever –De 28 skoler vil blive bedt om lister igen næste år.

Data omhandler •Selvopfattelse af fagligt niveau •Planer for ungdomsuddannelse •Forestilling om erhverv i 30-års alderen •Ambitionsniveau •Viden om lønniveauer på arbejdsmarkedet •Kilder til valg af uddannelse •Ønsker om ansættelsesform •Hvem har kontrol over den unges liv •Hvad har betydning for lykke •Generel selvopfattelse.

Follow-up •Årligt follow up over uddannelsesforløb •Follow up i efteråret 2014 –Placering i uddannelsessystemet –Øvrige registre •2 grupper (N=50/50) vil blive interviewet i efteråret 2014.

PISA-longitudinal follow-up •Vil udelukkende bygge på registerdata •Gennemføres efterår 2011 forår 2012 •Fokusvariable –Motivation for læring –Motiver for valg af erhvervsuddannelse –Opfattelse af ”den gode uddannelse” –Interesser i forhold til arbejdslivet •Teknik/håndværk •Orienteret mod mennesker •Penge og handel osv –Orientering mod arbejdslivet •Specialisering kontra fleksibilitet •Familieliv kontra arbejdsliv •Konkurrence kontra fællesskab •Monokultur kontra international orientering –Viden om økonomisk afkast af uddannelse –Ønsker og krav til arbejdslivet.