Podcast i sprogundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Blogs i undervisningen mellemtrin
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Overordnet målsætning:
Progression i de større skriftlige opgaver:
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Undervisning med Storyjumper
Opgaver og svarark – til individuel brug
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
How to boost students´ vocabulary via reading
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Engelbert H – og den sidste chance
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Workstations.
Elevaktiverende undervisning
Relationer – børn og voksne
Tre klare nationale mål
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Digital skriftlig- og mundtlighed
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Mikael Galmar eeskole.dk
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Større skriftlig opgave i 2.hf
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
SSO - Større skriftlig opgave
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Spansk IT efter reformen.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Podcast i sprogundervisningen For elever der i høj grad er digitalt indfødte

Digital Natives http://www.youtube.com/watch?v=7_zzPBbX jWs

Didaktiske overvejelser Digital natives (dem) og digital immigrants (os) skal samarbejde. IT skal være noget andet end apparatbetjening Man skal derfor ikke lægge sig fast på programmet, men på produktet – stol på elevernes egne evner. Giv dem en mulighed (eksempel på værktøj), ikke en begrænsning – det kan virke mod hensigten. Sørg for fælles mål, men lad midlet være et valg så vidt muligt. Husk at de er self-taught, men ikke nødvendigvis well-taught – her er vi stadig kvanteskridt foran.

Didaktiske overvejelser Træner eleverne i at tale i og om deres fag Taler til kreativiteten, men gør eleverne bevidste om sproglige begrænsninger (og IT-dannelse) Offentliggørelse på f.eks. blogs kræver omhyggelighed, engagement og opmærksomhed omkring copyright osv. Træner samtale og sammenhæng mellem skriftlighed og mundtlighed (f.eks. at få et manuskript til at lyde naturligt eller at italesætte grammatik) Fanger drengene og tvinger de stille piger væk fra deres comfort zone med (for) omhyggelige noter Godt redskab til projektopgaver De forskellige områder nævnt her dækker en lang række pinde i læreplanerne

Didaktiske overvejelser Teknikken kan få overtaget (teknik for teknikkens skyld) Tidskrævende (dog mest i installationsfasen – og man kan give eleverne den lektie at de skal ”lege” med teknikken hjemmefra) Nødvendighed med gruppearbejde i de fleste tilfælde, da ikke alle har den tekniske snilde (og så er der jo det lille issue der hedder rettetid )

Produkterne og forløbene I det følgende er hovedsagligt arbejde fra engelskundervisning, mens der til sidst er et eksempel på brugen af redskaberne i danskundervisningen. Her er der tale om en kombination af det receptive og det produktive i et specifikt forløb om genre. Forløbet er blandt andet blevet til i samarbejde med DR.

Receptive færdigheder lytte og læse Afspilning: Sprog: udvide kendskabet til native speakers (accenter og dialekter) Forståelse af tekster: at forstå sammenhænge udelukkende ud fra det man hører. Hjælp: Man kan i starten kombinere lyd med tekst og f.eks. via youtube kombinere lyd med kropssprog osv.

Receptive værktøjer iTunes store (mange gratis bøger/podcasts) iTunes University (mange klassikere gratis) BBC (og andre store netværk) har en hel podcast sektion. Youtube American Rhetoric (taler)

Eksempler på det receptive iTunes: Wiggy – en short story om mobning – læst med accent iTunes: Piers Morgan tonight (nyhedsprogram) iTunes university: Macbeth, act V, scene VIII American Rhetoric: I have a dream (tekst og lyd) - http://www.americanrhetoric.com/speeches /mlkihaveadream.htm

Produktive færdigheder tale og skrive Tale/lyd alene: Oplæsning: udtale, flow, intonation etc. Udtale: tongue twisters, fonetik Dramatisering: f.eks. ved drama-genren Radioshow/hørespil Værktøjer: Audioboo (findes til pc og som app til iPhone og iPad) Mailvu (findes til pc og som app til iPhone og iPad) Audacity + lame mp3 encoder (pc) Garageband (mac) Sounds (fonetik-app til iPhone og iPad)

Produktive færdigheder Tale/lyd og billede: Find og forklar – grammatik Filmanalyse vha. screencast Billedanalyse/ordforråd/inspiration vha. screencast Instruktionsvideoer Rollespil – f.eks. iMovie Frie multimedia-opgaver (projektorienteret) Værktøjer: iMovie (mac – findes som app til iPad og iPhone) Mailvu (pc – findes også som app til iPad og iPhone) Windows movie maker (pc) Screencast-o-matic (skrivebordsoptager – nemmere udgave af jing)

Eksempler på det produktive Oplæsning og personkarakteristik i 1.g (audacity/garageband) Radio show om Crime and Justice 1.g (audacity/garageband) Oplæsning og udtale i 2.g (screencast) Video/rollespil om arranged marriage 2.g (iMovie) Dramatisering af Shakespeare i 3. g (audacity) Skriftlig opgave baseret på receptiv læring i 1.g (The Dead Roads) (iTunes + BBC) Billedarbejde – test (screencast) Filmarbejde - test (screencast) Se arbejdsbeskrivelser for forløbsopgaverne i de følgende slides. Oplæsning: just like that (SE) Radioshow: (LT) Rollespil: Fated Attraction (BV) Dramatisering: Macbeth final act (BV)

Arbejdsbeskrivelser: Oplæsning og personkarakteristik i 1.g: Eleverne har læst ”Just Like That” fra Contexts. I klassen er der mange drenge, som fylder meget i klasserummet. Formålet med podcastafleveringen er at få hørt elever, som normalt ikke fylder så meget i klasserummet. Vha. Screencast-o-matic eller mailVU skal eleverne i grupper aflevere en podcast, hvor de læser et stykke op af teksten, samt svarer på nogle tekstanalystiske spørgsmål. Dette er dels tidsbesparende, da oplæsning på klassen kan være en langtrukken affære, dels giver det læreren mulighed for bedre at kunne bedømme elevernes udtalemæssige egenskaber (intonation, fonemer etc.)

Arbejdsbeskrivelser: Crime and Justice: På klassen blev der arbejdet med alsidige materialer indenfor emnet “Crime and Justice”. Formålet var især at engagere eleverne til at deltage mundtligt og i den forbindelse at oparbejde et relevant og nuanceret ordforråd. Som afslutning på emnet lavede eleverne i grupper en podcast. I denne specifikke del af emnet var der fokus på elevernes kreativitet, initiativ og samarbejdsevne sammen med brugen af det tilegnede ordforråd. Eleverne fik meget frie tøjler. Opgaveformuleringen lød således: “In groups of 2-3 you have to create a podcast – more specifically an audio file - in which you dramatize a self-created scenario. Remember to consider: voices/tone, vocabulary, style, sound effects, music, atmosphere etc.” Der var vedlagt 8 forslag.

Arbejdsbeskrivelser: Rollespil om arrangerede ægteskaber i 2.g Eleverne havde hjemmefra læst teksten ”Fated Attraction” om en ung immigrants oplevelse af at være fanget mellem et kærlighedsforhold til en engelsk dreng og forældrenes ønske om at arrangere hendes ægteskab med en mand fra deres egen kultur. Eleverne skulle lave et rollespil over tre forskellige scenarier omkring teksten (f.eks. mødet med den mulige mand og hans forældre, diskussion mellem pigen og hendes engelske kæreste om at stikke af sammen osv.). Eleverne fik nogle valgmuligheder og skulle vælge mindst to at fremføre. Der kunne vælges mellem hørespil eller video. Formålet var både at skabe forståelse for tematikkerne samt at træne sproget i samtalesituationer.

Arbejdsbeskrivelser: Dramatisering af Macbeth: Eleverne skulle læse sidste scene i Macbeth af William Shakespear hjemmefra. Ud fra tidligere modulers arbejde med vocabulary, pronunciation, tone og metre skulle eleverne dramatisere kampscenen mellem Macbeth og Macduff og selv til- eller fravælge lydeffekter o.l. Øvelsen skulle vise at eleverne havde tænkt på tidligere lektioner og formåede at bruge dem i praksis – altså en opsummering.

Arbejdsbeskrivelser: Skr. aflevering: Review of The Dead Roads (BBC podcast) 1.g/grundforløbet Eleverne har fået til opgave at downloade The Dead Roads fra BBC’s podcasthjemmeside. Langt de fleste elever bruger Itunes, da dette er det letteste og mest brugervenlige. Den skr. aflevering skulle fokusere på ’listening comprehension’ (receptive kompetencer), idet eleverne ikke har teksten foran sig, men kun mulighed for at lytte til novellen oplæst. Øvelsen blev koblet sammen med afsnittet om læringsstrategier i Babelstårnet (AP). Eleverne skulle anvende top-down strategier. Eleverne skulle skrive en anmeldelse, hvori der bla. skulle indgå et referat, en vurdering af oplæserens indlevelse samt en karakteristik af podcastgenren.

Podcast i dansk – arbejde med DR Emne: Podcast som genre (1g) Formålet var at få eleverne til at beskrive den nye genres karakteristika (f.eks. dialogens betydning, lydmæssige virkemidler), dens muligheder og begrænsninger, benytte allerede tilegnede analyseredskaber samt selv til sidst at producere en podcast. Lærerrollen i forløbet ændrer sig fra at være ganske styrende til udelukkende at være vejleder i sidste fase, hvor elever er selvstyrende. Forløbet indeholder 3 faser: Udenfor Borgen (DR Fiktion, dramatiseret politisk thriller, podcast) – hovedsageligt receptivt (+ fokus på analyse- og fortolkningselementer, genrens karakteristika) Bang-dramatiseringer (DR fiktion), receptivt og produktivt, analyse af DR’s dramatisering af Franz Pander. Derefter gruppeppt af andre Bang-dramatiseringer Elevpodcast (produktivt). Gruppedramatisering af Sonnergaards novelle William. Fokus på fortolkning via lydeffekter og dialog

Idé-generering I det næste slide er indsat et skema til idé- generering. Ofte har man kun delene til et forløb eller en arbejdsopgave, mens det samlede hele ikke er på plads. Skemaet kan bruges til at få styr på idéerne. Man kan starte med at udfylde f.eks. teknologi, fordi man lige har hørt om noget smart på et kursus, eller kernestof fordi der er noget man gerne vil arbejde med på en ny måde. Efterhånden fylder man så resten ind. Her er det vigtigt at huske, at man skal kunne lidt under teknologi, så man kan sætte de lidt svagere elever i gang, men det er de andre kasser, der er vores styrker. Eleverne kan meget mere end os i teknologi-kolonnen, mens vi kan lære dem noget inden for de andre kolonner.

Metode/ didaktik/ organisering Idé-generering Faglige mål Kernestof Metode/ didaktik/ organisering ”Rum” Teknologier Lærernes styrke Elevernes styrke Faglige mål og kernestof er jf. læreplaner omkring materiale og kompetencer, ”rum” betyder både læringsrum og fysisk rum. Kan bruges som en idébank

Links og tips: www.screencast-o-matic.com – skrivebordsoptager www.mailvu.com – lyd + billede direkte til e-mail www.itunes.com - (iTunes store) – husk at man kan abonnere – skal downloades www.americanrhetoric.com – taler med lyd Kontakt: BV@svendborg-gym.dk – engelsk og billedkunst LT@svendborg-gym.dk – engelsk og historie SE@svendborg-gym.dk – engelsk og dansk