Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Pædagogisk forår i København
At tale om sexualitet.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Engelsborgskolens værdigrundlag. En værdi trækker en grænse mellem acceptabel og uacceptabel (Ole Thyssen) Denne grænse må være: 1. Operationel – synlig.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Inklusion og inkluderende processer
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012 Evaluering af værdigrundlag 2012 - På baggrund af Akkrediterings rapporten 2007, sidst Evalueret 2011

Hvad er et værdigrundlag?

Hvad er et Værdigrundlag Det er blandt andet: Et menneskesyn Et landkort – navigeringskort Et redskab til at skabe fælles forståelse og et fælles sprog for det vi gør og tænker Grundlag for handling Et redskab til at sikre værdier og etik i praksis Et redskab til at skabe fællesskab og sammenhørighed Et redskab til at skabe bevidsthed og synlighed af praksis

Vores værdigrundlag Vores værdigrundlag er inddelt i 4 punkter: Anerkendelse Faglighed Fælles forståelse Æstetiske rammer Disse har alle underpunkter:

anerkendelse tilstræbe relationsdannelse med respekt for andres grænser rummelighed, accept og forståelse af både gruppe og individ

Faglighed være i udvikling professionelt som personligt bevidsthed om egne og andres grænser refleksion over egen praksis/udvikling undervisning og læring

Fælles forståelse klare mål og midler tydelig og respektfuld kommunikation tydelig information Sundhed Ansvar tillid og troværdighed loyalitet

Æstetiske rammer arbejdet/udviklingen tilstræbes at foregå i smukke og harmoniske fysiske rammer

hvad er formålet med at evaluere vores værdigrundlag?

formålet med at evaluere vores værdigrundlag 3 overordnede områder: Først og fremmest handler dette om at undersøge, om vi gør det vi siger, at vi gør – om vi gør det, vi tror vi gør ”sælger vi den ydelse, som vi lover” i vores akkreditering til de anbringende myndigheder, forældre, børn og unge? Rent lovmæssigt stilles der krav til at vi evaluerer og dokumentere vores praksis Politiske lovkrav, sikring af børns rettigheder, økonomi Og om vi efterlever vores egne formulerede standarter, som behandlingsinstitution

formålet med at evaluere vores værdigrundlag Dernæst handler det om: at undersøge om vores værdigrundlag stadig er meningsfuldt for os, eller om vi har brug for at revurdere vores værdier, der ligger til grund for vores handlinger, praksis, behandling Endeligt (den svære opgave), at undersøge om vores værdigrundlag er implementeret i vores praksis, eller om det mere er nogle overordnede værdier, der er svære at trække ind i vores hverdag med de unge – i så fald, fokus på hvordan vi kan arbejde videre med implementeringen

Bevidsthed om egen praksis For at kunne evaluere på vores værdigrundlag må vi kigge indad og blive klogere på vores egen praksis, hver i sær. Dette handler bl.a. om at: reflektere over egen praksis, uden at være for optaget og hæmmet af ”rigtigt” og ”forkert” være nysgerrige og modige – og tålmodige! (hvilket kræver tryghed og tillid til at blive mødt med anerkendelse hos hinanden) adfærd = kommunikation

Refleksion og bevidsthed Senere i dag en øvelse: Hvordan arbejder vi med værdierne? Hvordan og hvornår kan det ses? Kan børnene/de unge se vores værdier i dagligdagen? Hvordan og hvornår? Kan forældrene se vores værdier? Hvornår og hvordan? Kan værdierne ses i vores struktur, rammer og regler? Hvordan?

Hvorfor har vi behov for et værdigrundlag? Zornig bog: ”Vrede er mit mellemnavn”.

Film klip Min barndom i helvede. Zornig fortæller om sin historie på behandlingshjem. Både hvor det gik skidt og da det gik godt. Måske kan vi lære noget og/eller blive inspireret – få en øget forståelse af betydningen af vores værdigrundlag – vores arbejde

Øvelse 1 Refleksion og bevidsthed – en øvelse Sæt jer, hver for sig. Tænk over hvordan du selv vægter punkterne i værdigrundlaget – hvilken betydning de forskellige punkter har for dig. Hvilke værdier er særlig vigtige/meningsfulde for dig, hvilke er mindre vigtige/meningsfulde – hvorfor? Kan du komme på en episode i den seneste tid, hvor du kan genkende et eller flere punkter i værdigrundlaget, der indgik i din handling med den unge? Beskriv episoden og prøv at pinde ud, hvilke punkter der kom i spil (ud fra værdigrundlaget), hvilke du synes var meningsfulde og hvilke der var mindre meningsfulde for dig, og derefter for den unge. Det kunne fx være en konflikt, hvor måden du håndterede konflikten afspejler punkter i værdigrundlagt

Øvelse 2 Hvordan arbejder vi med værdierne? Hvordan og hvornår kan det ses? Kan børnene/de unge se vores værdier i dagligdagen? Hvordan og når? Kan forældrene se vores værdier? Hvornår og hvordan? Kan værdierne ses i vores struktur, rammer og regler? Hvordan?

Værdigrundlag