Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Advertisements

Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Principper for skole-hjem samarbejdet. Synlig læring -mindsæt/teoretisk afsæt (James Nottingham) -tydelig.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Jeg hedder Robert Hansen. AMU mål  Varighed : 2 dage  Mål: Deltagerne kan udføre arbejde med epoxy og isocyanater sundheds og sikkerhedsmæssigt.
Køreteknik med 3 akslede busser. Kursets mål Når du har gennemført dette kursus kan du:  Reagere hensigtsmæssigt i vanskelige og pludseligt opståede.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I § 70 Generelle forhold vedrørende infrastrukturarbejder I 1. oktober 2010 I version1.00 I 1 I § 70 Generelle forhold vedrørende.
WORKSHOP Elbranchens Faglærerseminar CELF – Nykøbing Falster
Mål og perspektiver for naturfagene
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Specielle overflader og funktioner
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Konference Danske Havne
Portfolio IT B.
Velkommen til TECHCOLLEGE
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
MUDP handlingsplan for december 2017
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Naturfag.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Kursus for nye efterskoleledere
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
13. Ikke-finansielle rapporter
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Undervisningspligten
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Formålet med kommunikationsstrategien
Selvforvaltning af trafikale og tekniske sikkerhedsregler
NVF – seminar sep Vejdirektoratets vintertjeneste på stier og fortove mv. ”Ændring fra specifikke ruter til arealer med planlægnings- og metodefrihed”
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
MUDP handlingsplan for december 2017
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Lovliggørelsessager og BR18
Kystteknik - kort intro / Kystdirektoratet / Titel på præsentation.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Velkommen til TECHCOLLEGE
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtg ø relse nr. 171 af 2. marts 2011, fasts æ ttes: § 1. Den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler omfatter uddannelser med funktions- og kompetencef æ llesskaber inden for det overordnede besk æ ftigelsesomr å de: Tekniske serviceomr å der i forhold til reparations- og vedligeholdelsesopgaver af transportmidler. § 2. Til denne indgang er henf ø rt uddannelserne vedr ø rende: 1) B å dmekaniker, jf. bilag 1. 2) Cykel- og motorcykelmekaniker, jf. bilag 2. 3) Entrepren ø r- og landbrugsmaskinuddannelsen, jf. bilag 3. 4) Flymekaniker, jf. bilag 4. 5) Karrosseriuddannelsen, jf. bilag 5. 6) Lastvognsmekaniker, jf. bilag 6. 7) Personvognsmekaniker, jf. bilag 7. 8) Vognmaler, jf. bilag 8.

§ 4. De f æ lles kompetencem å l, eleverne skal opfylde for at begynde p å skoleundervisningen i et hovedforl ø b inden for f æ llesindgangen, er, at eleverne kan: 1)udf ø re enkle vedligeholdelses- og serviceopgaver p å transportmidler i indgangens uddannelser, 2) udf ø re enkle af- og demonteringsopgaver p å baggrund af viden om de elektriske systemer, 3) anvende it til faglig informationss ø gning og kommunikation, 4) vurdere og kontrollere, om eget arbejde opfylder fastsatte kvalitetsm æ ssige krav, 5) planl æ gge og udf ø re enkle faglige opgaver inden for indgangens uddannelser ved hensigtsm æ ssig anvendelse af materialer, v æ rkt ø jer og maskiner, 6) tilgodese egen og andres sikkerhed ved sikkerheds- og milj ø m æ ssigt forsvarlig udf ø relse af arbejdet i henhold til g æ ldende regler og 7) planl æ gge og udf ø re mindre arbejdsopgaver ud fra grundl æ ggende viden om ergonomi.

3. S æ rlige kompetencem å l forud for skoleundervisningen i hovedforl ø bet 3.1. De s æ rlige kompetencem å l, eleverne skal opfylde for at begynde p å skoleundervisningen p å uddannelsens hovedforl ø b, er, at eleverne kan: 1.udf ø re mekanisk adskillelse og samling af diesel- og/eller benzinmotorer og redeg ø re for dieselmotorers og/eller benzinmotorers grundl æ ggende opbygning og virkem å de, herunder de fire takter, 2. udf ø re mekanisk adskillelse og samling af styret ø j og bremser p å personvogne og/ eller lastvogne og redeg ø re for bremsers og styret ø js grundl æ ggende opbygning og virkem å de p å personvogne, 3. l ø se almindeligt forekommende problemer ved adskillelse af mekaniske emner for eksempel udtage kn æ kkede skruer og bolte samt reparere ø delagte gevind p å baggrund af viden om forskellige gevindtyper, 4. redeg ø re for en grundl æ ggende viden om elektriske grundbegreber for eksempel AC/DC sp æ nding, str ø m, modstand, effekt, frekvens, ohms lov og effektformlen, 5. redeg ø re for en grundl æ ggende viden om elektriske komponenter og kredsl ø b herunder viden om modstande, kondensatorer, spoler, dioder, transistorer samt lysdioder. Desuden viden om serie- og parallelkredsl ø b, ensretterkredsl ø b og grundl æ ggende digitale kredsl ø b,

6. gennemf ø re enkle m å linger p å elektriske kredsl ø b med udgangspunkt i l æ sning af basale el-diagrammer for eksempel sp æ ndingsm å ling, str ø mm å ling og m å ling af modstand under anvendelse af multimeter, 7. anvende mekanisk m å leudstyr herunder skydel æ re, mikrometerskrue, gradskala og m å leure, 8. anvende en grundl æ ggende viden om naturfaglige og milj ø m æ ssige problemstillinger i forbindelse med personvogns- og/eller lastvognsomr å det herunder forskellige energib æ reres betydning for b æ redygtig k ø rsel. Desuden viden om naturfaglige og milj ø m æ ssige aspekter i forbindelse med den teknologiske udvikling af k ø ret ø jer herunder en grundl æ ggende viden om elbiler og hybridbiler, 9. h å ndtere benzin, olie og andre g æ ngse kemikalier korrekt i forbindelse med arbejdsopgaver p å v æ rkstedet, 10. anvende og vedligeholde almindeligt forekommende h å ndv æ rkt ø jer korrekt, 11. anvende almindeligt forekommende l ø ftegrej p å v æ rkstedet sikkerhedsm æ ssigt korrekt p å baggrund af fabrikantens anvisninger, 12. kommunikere hensigtsm æ ssigt mundtligt og skriftligt i relation til medarbejdere, leverand ø rer og kunder.