Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Skolebestyrelsesvalg 2012
Klager og den vanskelige samtale
Ansættelsesprocedurer
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Roskilde Tekniske Skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Beskæftigelseskravet
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
1 Proces for personaletilpasning i forbindelse med folkeskolereform 2014 Orienteringsmøde 21. Januar 2014 Ved Elin Hausle
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
Nyt Fælles Bibliotekssystem
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Håndtering af Sygefravær
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Handel med korn mellem landmænd
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 21. januar ’10. Omplacering – undersøg først Kan budgetreduktionen klares uden personalereduktion? Er der i personalegruppen.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Efterskoleforeningen
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Overordnede bestemmelser
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
Efterskoleforeningen
3. dag - Modul 1A Afskedigelse Evaluering (kl ) Lunchbox og tak for denne gang (kl )
Afskedigelse UC plus.
Metoden fælles beslutningstagning
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Afskedigelse FOAS.
Afskedigelse A2B.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning Drøftelse af kriterier for udpegning i MED-system Udpegningssamtalen Afklaringssamtalen Omplacering Ledige stillinger Afsked Ledelsesopgaven

1. Alternativer til udpegning Er der alternativer til udpegningen fx.: Frivillig afgang Frivillig reduktion af timetallet

Kriterier for udpegning Kriterierne for udpegning til Udviklingspolitikken er aftalt i HMU Børn og Unge d. 24. januar 2012 HMU har vedtaget, at udpegning skal ske efter ensartede kriterier i hele Børn og Unge. En lokal drøftelse af kriterierne skal sikre, at de er kendte af medarbejderne

KRITERIER VEDTAGET PÅ HMU ”Udvælgelse på baggrund af kriterierne skal baseres på et helhedssyn, hvori indgår en samlet vurdering af arbejdspladsens fremtidige behov for kompetencer, konkrete kvalifikationer, menneskelige hensyn mv.  Vurderingen foretages af ledelsen på baggrund af følgende kriterier: Uddannelse Relevant erhvervserfaring Faglige kvalifikationer Varetagelse af specialistfunktioner Personlige kvalifikationer Ledelsen beslutter som nævnt efter en samlet vurdering, hvem der skal udpeges til Udviklingspolitikken. Hvilke hovedhensyn, der har været lagt til grund, skal være tydelige for den/de udpegede medarbejder/e.”

Lederens Forberedelse til udpegningssamtalen Overvej: Hvordan skal medarbejderen indkaldes til samtalen? Hvornår skal samtalen afholdes? Hvor skal samtalen afholdes? Hvordan skal de øvrige medarbejdere informeres? Hvordan skal fraværende medarbejdere informeres? Husk medarbejderen skal have mulighed for at tage en bisidder med til samtalen

Under udpegningssamtalen/1 Gør mødet kort Start med det væsentligste – at medarbejderen er udpeget til Udviklingspolitikken Angiv, hvorfor det er vedkommende – henvis kun til de besluttede kriterier Meddel, at vedkommende er omfattet af Udviklingspolitikken, og at der vil blive arbejdet på en omplacering til anden stilling i Aarhus Kommune Understreg, at Udviklingspolitikken ikke er en jobgaranti, så afsked er en risiko Medarbejderen skal fortsætte i nuværende stilling indtil omplacering eller i sidste ende afsked er effektueret.

Under udpegningssamtalen/2 Fortæl, at de øvrige medarbejdere samme dag vil få besked om, hvem der er udpeget Udlever den underskrevne meddelelse om udpegningen til Udviklingspolitikken til medarbejderen. Invitér til en afklarende samtale inden 2 uger Udlever skema til at udfylde CV Tilbyd evt. allerede en ny samtale dagen efter Giv evt. fri resten af dagen til at ”fordøje” beskeden om at han/hun er udpeget til Udviklingspolitikken. Vær opmærksom på muligheden for at bruge krisehjælp

Efter udpegningssamtalen Informer det øvrige personale om hvem der er udpeget Send følgende til Personale og Udvikling Kopi af udpegningsblanket Referat fra MED –drøftelsen af kriterierne

Forberedelse til afklaringssamtalen Indkald skriftlig til afklaringssamtalen Gør opmærksom på, at medarbejderen har ret til at have en bisidder med til afklaringssamtalen

Under afklaringssamtalen Udfyld CV-skabelonen sammen med medarbejderen hvis den ikke allerede er udfyldt Snak om fremtidige jobmuligheder og ønsker – gør opmærksom på, at vi vil forsøge at imødekomme ønskerne, men at vi ikke kan garantere det Gør opmærksom på, at medarbejderen er forpligtet til at indgå aktivt og positivt i arbejdet med omplacering – og at man er forpligtet til at gå til samtale på de stillinger, man præsenteres for Skriv referat af samtalen

Efter afklaringssamtalen Jo hurtigere omplacering - jo tidligere reduktion af udgifterne! Afsøg medarbejderens jobønsker og muligheder bl.a. på kommunens hjemmeside, hos Personale og Udvikling, hos lederkolleger mv. Send til Personale og Udvikling Dato for afklaringssamtalen Referat af afklaringssamtalen Kopi af CV-skabelon

Ved omplacering har medarbejderen ret til: At fastholde sin nuværende løn i 1 år. Efter 1 år: Ved omplacering indenfor samme overenskomstområde: reduceres lønnen med 20% af forskellen på hidtidig løn og lønnen i den nye stilling. Ved omplacering til andet overenskomstområde: reduceres lønnen med hele differencen ift. lønnen i den nye stilling. At fastholde timetallet. Alternativt skal en timenedgang varsles med 1 år.

Omplacering Det er et fælles ansvar at få medarbejderen godt videre - både for afgivende leder og modtagende leder. Udgangspunktet er, at udpegede medarbejdere, der matcher en ledig stilling, har ret til omplacering til stillingen. Ovenstående gælder også, hvis der ikke er ansættelsesstop (=indberetningspligt) - se BU-portalen Der skal gives en skriftlig begrundelse til Personale & Udvikling, hvis det ansættelsessted, der har en ledig stilling, ikke mener at vedkommende matcher stillingen

LEDIGE STILLINGER Fra BU-portalen: Hvilke faggrupper er der aktuelt indberetningspligt på? På nuværende tidspunkt er der indberetningspligt på følgende faggrupper/stillinger:  Samtlige HK-stillinger Teknisk service personale Køkkenpersonale Samtlige lederstillinger i dagtilbud, skoler og på FU-området

Afsked Lederen træffer beslutning om eventuel afsked Det er en konkret vurdering , hvor længe man forsøger omplacering, før der indstilles til afsked Omplacering i henhold til Udviklingspolitikken kan også ske i opsigelsesperiode

Information til Personale og Udvikling Hvis omplacering ikke lykkes og medarbejderen skal indstilles til afsked, skal Personale og Udvikling bruge: Dokumentation for ”decentrale” omplaceringsforsøg Dato for møde vedr. indstilling til afsked og referat fra mødet Indstilling til afsked (kort opridsning af baggrunden og omplaceringsforsøg+ konstatering af at omplacering ikke er lykkes)

Ledelsesopgaven Det er lederen, der har ansvaret for medarbejderen helt frem til fratrædelse – Personale & Udvikling yder rådgivning Medarbejderen er stadig en del af den samlede medarbejdergruppe – fokus på både den, der er udpeget og dem, der skal blive

BU-portalen