Fælles forældremøde om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Fælles forældremøde om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15

Dagsorden Velkomst og præsentation Kort rids over reformens indhold Overordnede politiske beslutninger i Tårnby Kommune Værdier og pejlemærker Fagdelt undervisning, understøttende undervisning, motion og bevægelse Samarbejdet mellem pædagoger og lærere Skoledagens struktur for små såvel som store elever Skole/hjem-samarbejdet i reformlys Hvad kan forældrene gøre? Udfordringer Spørgsmål og input fra forældrene

Præsentation Ken Områdeleder Ruben, TS-leder Karin , viceskoleleder Thomas, Afd. leder Annette Afd. leder Karen, skoleleder

Områdelederen leder Janek, SFO-leder Pilen Janne, SFO-leder Impulsen John, SFO-leder Vestre bygade Hanne, SFO-leder Munkebjergvej Ingstrup Allé

Skolereformens mål At alle elever bliver så dygtige de kan Mindske betydningen af social baggrund Tilliden til og trivselen i folkeskolen skal øges Øget faglighed Øget trivsel Mindsket marginalisering 95% skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse 96% af eleverne skal modtage undervisning i almenundervisningen. I 2020 skal elever i 8. klasse kunne det samme som elever nu kan i 9. klasse.

Hovedtræk i reformen Længere og mere varieret skoledag Tidligere sprogstart Samarbejde mellem lærere og pædagoger Partnerskaber og samarbejde med det omkringliggende samfund Motion og bevægelse 45 min om dagen Tilbud om lektiecafé og faglig fordybelse

Overordnede politiske beslutninger Lærerne skal undervise 45% af deres arbejdstid Lærerne arbejder på skolen i 40 timer i gennemsnit i 42 uger, i alt 1680 timer Arbejdstiden placeres i tidsrummet 7-17 Der indrettes arbejdspladser til lærerne, så 3 deler 2 arbejdspladser Den understøttende undervisning varetages af pædagoger og lærere: I : P/L = 75/25 M: P/L = 50/50 U: P/L: 60/40

Ledelsens målsætning Vi ønsker en skolehverdag, der er præget af Læring, trivsel og respekt Pilegårdsskolen er en lærende organisation. Læring er synlig og attraktiv med mange læringsmuligheder, mange læringsrum og mange forskellige læringsfællesskaber. Pilegårdsskolen er gode oplevelser, ro, glæde og bevægelse. Elever, forældre og personale er medskabere af det gode skoleliv. Alle er aktører og mødes med tillid. Vi leder i mødet. Dannelse og udsyn styrkes i forskelligheden og i fællesskabet.

Det opnår vi gennem Tydelig, anerkend- ende og positiv kommunikation Kvalitet i kerne- opgaven Gensidig tillid Fællesskab Meningsfuldhed, fordybelse og flow

Den fagdelte undervisning Flere matematiktimer (5 i alle klasser) Flere dansktimer (- klassens tid) Flere timer i NT Håndværk og design indføres Flere musiktimer Valgfag obligatorisk fra 7. kl. Tidlig sprogstart (eng, ty og fra)

Engelsk, tysk og fransk Engelsk fra 1. klasse Tysk eller fransk fra 5. klasse (obligatorisk) 4. klasserne skal ikke vælge sprog endnu. Vi har sat en fransk- og en tysklærer på hver klasse. De vælger omkring efterårsferien. 5. og 6. klasser blev introduceret til sprogvalget af 8. klasserne her i foråret og vælger netop nu. Også 6. klasserne får en tysk- og en fransklærer pr. klasse. 7. klasse (ikke obligatorisk – kan vælge dansk i stedet). En tysklærer pr. klasse, GM og XK deler en fransklærer.

Understøttende undervisning - hvad er det?

Motion og bevægelse 45 min om dagen i gennemsnit Som en del af den fagdeIte undervisning (idræt og svømning) Sekvenser af bevægelsesaktivitet (morgenløb, boldspil) Idrætsdage Bevægelse bruges pædagogisk til at arbejde med fagenes indhold

Samarbejde mellem pædagoger og lærere I indskolingen: 1 pædagog pr. klasse På mellemtrinnet: 2-3 pædagoger pr. årgang I udskolingen: 1 pædagog pr. profillinje Teamsamarbejde fælles forberedelse – flere hænder

Hvordan starter skoledagen?

At stramme det faglige sikkerhedsnet

Hvad gør vi? Indskolingen Mellemtrin Læseflyver TMTM AppWriter Udeskole Familieklasse Haver til maver Inddragelse af forældre Hold 4 Læseindsats – indholdslæsning Udeskole Familieklasse Haver til maver Inddragelse af forældre

Hvad gør vi? Udskolingen Uddannelse Profillinjer Ekstra lejrskole Erasmus Medier Projektledelse og innovation Samarbejde med ungdomsuddannelserne Bevægelse og læring Inddragelse af forældre Fransk- og tysklærer Læsevejledere Matematikvejledere Udeskolelærer TMTM-lærere Projektledere UVM’s læringskonsulenter

Understøttende undervisning Samarbejde med Ungdomsskolen Samarbejde med naturskole og musikskole Teambuilding dag for 7. klasser 1. hjælpskursus for 6. klasser Demokrati (skolevalg m.v.) Uddannelsesparathed Udeskole Udnyttelse af naturskolens tilbud Korundervisning

Skole/hjem-samarbejdet Forældrene informeres løbende via intranettet om undervisningsforløb, aktiviteter og lektier. Form og indhold fastlægges i teamet. 2 skolehjem-samtaler om året med deltagelse af eleven (bortset fra trivselssamtalen i 0. klasse) – kan placeres efter 17 hvis lærerne ønsker det. Aftales med ledelsen 1 orienterende forældremøde i tidsrummet 17-19 inden den 15.9. Møderne arrangeres teambaseret, så alle teamets klasser afholder forældremøde i samme tidsrum Min. 1 socialt arrangement pr. år pr. klasse på skolen eller et andet sted med deltagelse af min. 1 lærer/pædagog i tidsrummet 17-20.

Hvad kan forældrene gøre? Følg med og hjælp til Mindre computer Mindre sukker Gode madpakker Mere søvn Søvnbehov 1-2-årige… 13-14 timer 3-årige… 10-14 timer 4-5-årige… 10-12 timer 6-9-årige… 10-11 timer 10-11-årige… 9-10 timer 12-14-årige… 9 timer 15-18-årige…8-9 timer Voksne… 7,5 timer

Hav tålmodighed med os ……………. forvent fejl

Udfordringer

Spørgsmål og input

Eventuelt