Et fagligt løft af folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Opmærksomhedspunkter
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Præsentationens transcript:

Et fagligt løft af folkeskolen

Tre overordnede mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Tre overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

Længere og mere varieret skoledag FASE 1 – august 2014 Lektiehjælp – frivillig (Ydertimer eftermiddag) Hvis lektiehjælp vælges: Børnehaveklasse – 3 klasse: 30 timer/uge, 4. – 6. klasse: 33 timer/uge, 7. – 9. klasse: 35 timer/uge Hvis lektiehjælp fravælges: Børnehaveklasse – 3. klasse: 28 timer/uge, 4. – 6. klasse: 30 timer/uge, 7. – 9. klasse 33 timer/uge

Længere og mere varieret skoledag Fase 2 – august 2016 (folketingsvalg) Faglig fordybelse og lektiehjælp inden for skoletiden Børnehaveklasse – 3. klasse: 30 timer/uge, 4. – 6. klasse 33 timer/uge, 7. – 9. klasse 35 timer/uge.

Længere og mere varieret skoledag Flere fagopdelte timer Ny tid til UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING Fokus på faglige færdigheder, læring, motivation og trivsel Varierede og differentierede læringsformer Praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer Viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet

Idræt, motion og bevægelse hver dag Omfang: gennemsnit ca. 45 min. Pr dag I den fagopdelte undervisning (idræt) I den understøttende undervisning Korte sekvenser med bevægelsesaktivitet (morgenløb, boldspil etc.) Større sekvenser i samarbejde med fx foreningsliv, idrætsforeninger Arbejde med fagenes indhold (”Hoppe en tabel og løbe en diktat”)

Faglig fordybelse og lektiehjælp Alle skoler skal tilbyde lektiehjælp Styrke det faglige niveau hos både fagligt stærke og fagligt svage elever Faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb

Fagene Engelsk fra første klasse 2. fremmedsprog fra 5. klasse (fransk eller tysk) – obligatorisk 3. fremmedsprog som valgfag fra 7. klasse (fransk/tysk/spansk el. andet) Håndværk og design erstatter sløjd og håndarbejde (fokus på innovation og entreprenørskab) Håndværk og design indgår i valgfagsrækken Hjemkundskab ændres til Madkundskab

Timetallet Forhøjelse af dansk og matematik i 4. – 9. klasse med én lektion om ugen Engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af Håndværk og Design i 4. klasse med en lektion om ugen Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen Forhøjelse i Natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen En ugentlig lektion i geografi flyttes fra 8. klasse til 7. klasse

Målbare forbedringer 1 Fælles mål præciseres og forenkles Fælles mål skal tydeligt angive hvilke færdigheder, kompetencer og metoder eleverne skal tilegne sig. Sammenhæng til pædagogiske lærerplaner fra dagtilbud og faglige mål i ungdomsuddannelserne Folkeskolens afgangsprøver omdøbes til 9. klasseprøver Alle elever skal forlade folkeskolen med mindst karakteren 2. i dansk og matematik Idræt vil på 9. klassetrin indgå i prøvefag til udtræk Valgfag der ikke indgår i prøverækken, men som eleven undervises i, skal indgå i projektopgaven

Målbare forbedringer 2 Nationale test omlægges – følge elevernes kompetenceniveau og progression Fastlæggelse af faglige kriterier for dansk og matematik National definition af hvornår en elev læser/regner godt og hvornår eleven hører til gruppen af de allerdygtigste. Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med de dårligste resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges (DCUM trivselsbarometer) På sigt skal elever i 8. klasse kunne det samme som de i dag kan i 9. klasse

Den åbne skole Skolerne skal åbne sig mod det omgivne samfund Større inddragelse af det lokale idræts- kultur og foreningsliv (Kommunerne er forpligtiget til at sikre er samarbejde – udmøntning i praksis påhviler skolelederen Forpligtigelse til samarbejde med kommunale musik- og billedskoler Undervisningspligt kan opfyldes ved deltagelse i fx musikundervisning på den lokale musikskole eller eliteidrætsudøvelse i en sportsforening (Skolebestyrelsen kan fastsætte principper herom) Undervisningspligt kan opfyldes ved deltagelse i undervisning i ungdomsskolen i fag den findes i folkeskolelens fagrække

It Pulje til digitale lærermidler Forsøg med digitale demonstrationsskoler Netværk for digital forandringsledelse Etablering af fælles brugerportal (Danmarks undervisningsportal - EMU moderniseres) Kvalitetsrapporten digitaliseres Over en årrække skal it i forbindelse med afgangsprøver øges. (De skriftlige prøver digitaliseres og øget anvendelse af selvrettende prøver i udvalgte fag)

Inklusion Flere elever skal inkluderes i den almindelige undervisning. Den længere og varierede skoledag skal bidrage hertil. Dispensation fra skoledagens længde for nogle klasser (to voksne i fagopdelt undervisning herunder dansk og matematik) Målrettet indsats for ord- og talblinde (redskaber) Nationale understøttende tiltag (Ressourcecenter, Rådgivningsteam m.v.)

Personale Lærere kan varetage alle folkeskolens opgaver i forhold til fagdelt- og understøttende undervisning Pædagoger og medarbejdere med andre relevante kompetencer kan inddrages (understøtte fagopdelt undervisning – varetage understøttende undervisning) I indskolingen kan pædagoguddannede varetage afgrænsede undervisningsopgaver I 2020 skal alle lærere undervise i fag hvor de har linjefag eller gennem efteruddannelse har opnået tilsvarende kompetencer

Forældre og elever Principper for skole-hjem samarbejde skal suppleres med principper for forældrenes ansvar Forældre fra alle afdelinger sikres repræsentation i SB Kompetenceudvikling for SB medlemmer Kommunalbestyrelsen fastsætter regler for valg til SB og sammensætning (fx tilbyde to pladser til repræsentanter fra erhvervs- , foreningsliv og/el ungdomsuddannelser) (forældrevalgte fortsat flertal/formandsskab) SFO leder kan deltage i SB møder uden stemmeret Nyt nationalt projekt for elevinddragelse

Andet Elevplanen forenkles Kvalitetsrapport version 2 Fleksible rammer om klasselæreropgaven (krav til årlige antal timer til opgaven udgår) Dannelse af pædagogisk råd gøres frivillig 50 % regel for 4. – 9. klasse vedr. holddannelse ophæves 50% regel i indskoling fastholdes (praktiske grunde fx idræt/praktiske fag tæller ikke med) Nationalt korps af læringskonsulenter (40) Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere. DCUM trivselsbarometer udbygges – konkret mål for trivsel Fokus på klasseledelse og mindske forstyrrende uro.