En læseindsats der virker!.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Læsning og læseprocesser
Elsker DU også at læse lektier?
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Gymnasielektionen screening i dansk
Grammatik hvorfor og hvordan?
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Mødeledelse og deltagelse
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Relationer – børn og voksne
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Relationer – børn imellem
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
implementering af sprogbaseret undervisning
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2009 Birgitte Boelt, Pædagogisk konsulent, Center for Undervisningsmidler.
Læsning.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Øvelse 1: First Impressions
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

En læseindsats der virker!

Program Jeg har til hensigt at snakke ret meget de næste 90 minutter. Undervis.dk Jeg har til hensigt at snakke ret meget de næste 90 minutter. Det eneste, der kan stoppe mig, er spørgsmål fra jer. Når mange er sammen kan man godt synes, det er lidt farligt at stille spørgsmål. Det er det ikke…

En læseindsats – der måske vil virke! Undervis.dk En læseindsats – der måske vil virke! Grundlæggende rammer læseindsats Kontinuitet Progression Test og prøver Samarbejde Årsplanerne Samlet Grundlag Teoretisk fundament Et lokalt fokus Læsepolitik Lokal videndeling Forældre-inddragelse At sætte grænser En tidsplan

Grundlæggende rammer 2 læsevejledere En ledelse, der vil… Undervis.dk Grundlæggende rammer 2 læsevejledere En ledelse, der vil… Ca. 300 timer Et år uden vejledning

Det er rigtigt nok, men det er svært at arbejde videre ud fra… Undervis.dk Teoretisk fundament – tidligere… Læsning Afkod-ning forståelse Det er rigtigt nok, men det er svært at arbejde videre ud fra…

Teoretisk fundament Den interaktive læsemodel Viden om verden Undervis.dk Teoretisk fundament Enkeltvis, parvis, i grupper… Brainstorm, mindmap, tipskupon… Hvis alle elever var sådan… Den interaktive læsemodel Viden om verden Meta-bevidst-hed Hukom-melse Ord-kendskab Bogstav-lyd Viden om tekster Viden om sprog Viden om verden at aktivere forforståelse viden struktureret I skemaer Viden om sprog syntaks semantik pragmatik Viden om tekster teksttyper Bogstav-lyd kendskab Den egentlige afkodning Ordforråd Ordkendskab Hukommelse for tekst arbejdshukommelse langtidshukommelse Metabevidsthed aktiv læseindstilling læseformål Vurdér læsbarhed ved indkøb… Læseforståelses-strategier Berettende, beskrivende, forklarende, instuerende, diskuterende, grafik… Formål, strukturer… Fagets ordbog, ordkort, lege…

Lokalt fokus – hvad vil vi? Undervis.dk 1 En bestemt afdeling? 2 Bestemte elementer af læsefærdigheden? 3 Bestemte fag? 4 Kommunale planer? 5 Læsevejlederens rolle?

Det var grundlaget Samlet læseindsats Grundlæggende rammer Grundlag Undervis.dk Det var grundlaget Grundlæggende rammer læseindsats Kontinuitet Progression Test og prøver Samarbejde Årsplanerne Samlet Grundlag Teoretisk fundament Et lokalt fokus Læsepolitik Lokal videndeling Forældre-inddragelse At sætte grænser En tidsplan

Læsepolitikkens opbygning Undervis.dk Læsepolitikkens opbygning Indledende afsnit om teorien bag… Om læseforståelses-strategier Test og evaluering 2 sider pr. Klasse, dansk & øvrige fag… Om læsning i årsplanerne

Læsepolitikkens opbygning Undervis.dk Læsepolitikkens opbygning Indledende afsnit om teorien bag… Om læseforståelses-strategier Test og evaluering 2 sider pr. Klasse, dansk & øvrige fag… Om læsning i årsplanerne

Læsepolitikkens opbygning Undervis.dk Læsepolitikkens opbygning Indledende afsnit om teorien bag… Om læseforståelses-strategier Test og evaluering 2 sider pr. Klasse, dansk & øvrige fag… Om læsning i årsplanerne

Læsepolitikkens opbygning Undervis.dk Læsepolitikkens opbygning Indledende afsnit om teorien bag… Om læseforståelses-strategier Test og evaluering 2 sider pr. Klasse, dansk & øvrige fag… Om læsning i årsplanerne

Læsepolitikkens opbygning Undervis.dk Læsepolitikkens opbygning Indledende afsnit om teorien bag… Om læseforståelses-strategier Test og evaluering 2 sider pr. Klasse, dansk & øvrige fag… Om læsning i årsplanerne

Progression – læsehastighed Undervis.dk Progression – læsehastighed Udvalgte eksempler…. 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 120-150 ord i minuttet Lix 20-25 150-170 ord i minuttet Lix 25-30 > 175 ord i minuttet Lix 30-35 200 ord i minuttet Lix 35 +

Progression – læseforståelsesstrategier Undervis.dk Progression – læseforståelsesstrategier Udvalgte eksempler fra historie, kristendomskundskab…. 4. klasse 6. klasse 8. klasse Eleverne skal kunne fastholde det væsentlige i en tekst vha. stikord, resumé og tidslinje Eleverne skal kunne fastholde det væsentlige i en tekst vha. stikord, resumé, referat, tidslinje og kolonnenotat Eleverne skal kunne fastholde det væsentlige i en tekst vha. selvvalgt hensigtsmæssig notatteknik

Progression – læsemængde Undervis.dk Progression – læsemængde Udvalgte eksempler…. 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse Et godt udgangspunkt vil være ca. 1500 sider Minimum det samme som årt før, men gerne 2000-2500 sider Minimum det samme som diste år, men gerne mindst 3000 sider Ikke fokus på mængde, men på variation i det læste

Samarbejde i teamet om læsning Undervis.dk Samarbejde – om læsning Notat-teknikker Hvem og hvornår… Teksttyper I årsplan-erne… Læsebånd Samarbejde i teamet om læsning

Samarbejde – om læsning Undervis.dk Samarbejde – om læsning

Det var læsepolitikken Undervis.dk Det var læsepolitikken Grundlæggende rammer læseindsats Kontinuitet Progression Test og prøver Samarbejde Årsplanerne Samlet Grundlag Teoretisk fundament Et lokalt fokus Læsepolitik Lokal videndeling Forældre-inddragelse At sætte grænser En tidsplan

Hvilken viden skal formidles mellem de enkelte led, og hvordan? Undervis.dk Videndeling – overordnet set læsevejleder lærer elev Hvilken viden skal formidles mellem de enkelte led, og hvordan?

Videndeling fra læsevejleder til lærer Undervis.dk Videndeling fra læsevejleder til lærer Teorien Praksis Kurser for alle, gamle som nye lærere Den interaktive læsemodel Teksttyper og notatteknikker Læsebånd Alt muligt andet! Supervision og evaluering af faktisk forekommende læseundervisning Læsevejlederen underviser (fx TL-2) Materialetilgang Hjemmeside fagfoldere

Foldere til faglærerne Undervis.dk Foldere til faglærerne Folderne er altid til rådighed på lærerværelsets opslagstavler

Videndeling fra lærer til elever Undervis.dk Videndeling fra lærer til elever Dansklærerne Faglærerne Gennemgår teksttyper og notatteknikker for eleverne Bruger aktivt elevernes viden om teksttyper og notatteknikker i undervisningen

Undervis.dk Teksttyperne Elevmateriale til genkendelse af teksttyper

Teksttyperne Elevmateriale til selv at kunne skrive i teksttyperne Undervis.dk Teksttyperne Elevmateriale til selv at kunne skrive i teksttyperne

Undervis.dk Forældreinddragelse Vi har lavet foldere til hver klassetrins forældre. Folderne deles ud til årets første forældremøde. Læsevejlederen kan deltage på mødet og give råd og vejledning.

At sætte grænser Hov, hov – hvad skete der lige med it-området? Undervis.dk At sætte grænser Hov, hov – hvad skete der lige med it-området? Jamen, hvad med specialunder-visningen? Typisk – ikke et ord om tysk og fransk! I har glemt de tosprogede!

År 4 Tidslinje – overordnet set… År 3 År 2 START Læsepolitik laves Undervis.dk Tidslinje – overordnet set… START Læsepolitik laves År 1 Implementer lokale fokusområder År 2 Gentag sidste år! År 3 Evt. nye tiltag År 4

Teams laver aftaleskema Undervis.dk Tidsplan - implementering Afklar lærernes viden Årsplaner afleveres Slutevaluering maj juni august Sep. Jan. maj juni Afhold kurser Teams laver aftaleskema Midtvejs-evaluering

Afklar viden – spørgeskema Undervis.dk Afklar viden – spørgeskema 1.Hvad kender I til den interaktive læsemodel? 2.Hvad ved I om teksttyper? 3.Hvilke teksttyper optræder hyppigst i jeres fag? 4.Kender jeres elever de enkelte teksttyper? 5.Hvilke notatteknikker har I arbejdet med i de enkelte fag? 6.Er der aftaler i teamet om indfø-relse og anvendelse af notatteknikker? 7.Arbejder I med at give eleverne et læseformlå? 8.Fører I noter om, hvor meget jeres elever læser af frilæsning? 9.Gør I andet inden for læsning i teamet? 10.Hvad kunne I godt tænke jer, I allerede gjorde? 11.Hvad kunne I tænke jer at få hjælp til? 12.Har I beskrevet hvordan I arbejder med læsning i årsplanerne?

Undervis.dk ! God arbejdslyst ! !