Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
En længere og mere varieret skoledag
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?

De tre nationale (overordnede)mål for folkeskolens udvikling 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. To måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges.

Fordeling af timerne i reformen

Skoledagens længde og struktur Skoledagens længde i fase 1, 2 & 3: Elever fra 0.-3. klasse skal gå i skole 30 timer om ugen. 2 af timerne er fordybelsescafé. (8-14) Elever fra 4.-6. klasse skal gå i skole 33 timer om ugen. 3 af timerne er fordybelsescafé. (8-14.30-15.00) Elever fra 7.-9. klasse skal gå i skole i 35 timer om ugen. 2 af timerne er fordybelsescafé. (8-15.00)

Nye fag og fagfordeling Nye fag og timefordeling Forhøjelse af dansk i 4. - 9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4. - 9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.

Understøttende undervisning Hvad: Understøttende undervisning er alt det, som der bliver arbejdet med i skolen, og ikke knytter sig til et bestemt fag Hvem varetager den understøttende undervisning? Hvornår ligger den understøttende undervisning?

Eksempler på understøttende undervisning Trivselsarbejde Bevægelse og aktivitet med et fagligt sigte. Praktisk – musiske aktiviteter. Problemorientering, innovation og træning Samtaler om læringsmål og undervisning. Lektiehjælp/faglig fordybelse. Orientering (færdsel, pubertet…)

Trivsel Et af de nationale mål i reformen er, at elevernes trivsel skal øges. På Grønvangskolen arbejder vi allerede meget med trivsel. Et godt forhold til kammerater og skolens medarbejdere samt et godt læringsmiljø er en forudsætning for, at alle elever kan lære mest muligt og bevare lysten til at lære. Relationspædagoger INK- forebyggende arbejde

Bevægelse og motion Hvorfor mere bevægelse? Bevægelse og motion gør elevernes gladere og sundere. Det er med til at gøre, at eleverne bedre kan koncentrere sig og kan lære mere. Krav Hvordan Hvornår?

Fordybelsescafé – understøttende undervisning Fordybelsescafe, hvor eleverne får mulighed for hjælp til hjemmearbejdet / lektierne fra en kvalificeret voksen, mens de er på skolen. to ugentlige timer i 0.-3.klasse (fase 1) tre ugentlige timer i 4.-6.klasse (fase 2) to ugentlige timer på 7.-9.klasse (fase 3)

Fordybelsescafe I fordybelsescaféen vil der være lærere og pædagoger, som kan hjælpe med lektier og med at arbejde med de fagområder, hvor eleverne gerne vil være dygtigere til. Arbejdet i fordybelsescafeen skal understøtte den faglige undervisning. Faglærerne tilrettelægger aktiviteter som kan afvikles i fordybelsescafeen.

Skoledagen En sammenhængende skoledag, der tager udgangspunkt i alle elevers forudsætninger og behov, og sikrer, at elever bliver så dygtige, som de kan. En fleksibel og afvekslende skoledag, hvor skolen arbejder sammen med det omgivende samfund. (Foreninger, virksomheder mm.) En skoledag, hvor eleverne i højere grad inddrages og er aktive i deres egne læreprocesser En skoledag, hvor der er plads til bevægelse IT i undervisningen Mål

En skole med tydelige faglige mål Orientering mod faglige og sociale mål. Skolen bliver mere målstyret i fremtiden Flere nationale tests Dialog og tilbagemelding til elever og forældre på baggrund af elevernes faglige udvikling Elevsamtaler En skoledag, hvor eleverne sammen med deres lærere hyppigt følger op på mål, fremskridt og resultater. Vurdering for læring (VFL)

Forældrene er vigtige Forældrene er en ressource og skal bidrage til skolens virke. Et godt hjemmelæringsmiljø og en aktiv familiekultur øger børnenes sandsynlighed for at klare sig godt i skolen – uanset forældrenes økonomiske, sociale og etniske baggrund (E. Melhuish, B. Schindler Rangvid) Det fremmer børns læring, når deres forældre aktivt involverer sig i børnenes dagligdag, herunder skolearbejdet (C. Desforges) Skole/ hjem samarbejde – hvornår og hvordan Samtaler mellem kl. 14.00 og 16.00 (17.00)

Andre vigtige elementer Styrket efteruddannelse af lærere, pædagoger og skoleledere. Regelforenkling af bl.a. elevplaner og nationale læringsmål Fokus på klasseledelse, lempede regler for holddeling.