Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Advertisements

Konference om reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse CBS - den 13. april 2010.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Inspirationstema: Børns rettigheder
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Lederudvikling.
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
Modul 1 - Processer.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Mikkel Myrup Grønland, industrialisering og et nyt sprog kaldet CSR.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Formularer (Access, del 3)
2 Eksterne forhold Oversigt
Date :31 1.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Virksomheder - definition
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
1 Kirkelig ledelse – også i provstiet v/ Inge Lise Pedersen.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Rapporter (Access, del 5)
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Dan Zielke og 1.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
IKA e-fokus gruppe 25. september Schematron og nye afgifter Ny OIOUBL Schematron med UTS pr. 15. september 2013 Vigtigste ændring er check på.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
dd.mm.2003 KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Stab/kontor/enheder – edit i diasmaster UDVIKLING I BRUGERDEMOKRATI.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Idrætten i en ny storkommune  Kommunens idrætspolitiske målsætninger  Tilskudsordninger  Haller og anlæg  Brugerindflydelse i fremtiden  Strukturen.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Lederkonferencen 9. juni 2010
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Virksomheders Sociale Engagement i Danmark Joachim Boll, SFI.
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
CSR – en integreret del af Corporate Governance? Birgit Aagaard-Svendsen, formand for Komitéen for god Selskabsledelse.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Hvordan får vi CSR ind i bestyrelseslokalet?
Union Governance Principper for god fagforeningsledelse
Reykjavik den 27. september 2016
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003 Corporate Governance - Hvad er relevansen for Public Governance? v/Lars Nørby Johansen

Disposition Problemet: Overførbarheden af CG-principperne Baggrunden for og formålet med CG-principperne relevanskriterier Typologisering af den offentlige sektor Vurdering af relevansen af CG-principperne for den offentlige sektor Nogle konklusioner

Problemet: Overførbarheden CG-debatten: en heterogen størrelse ændringer over tid ændringer i konteksten nationale forskelle Den offentlige sektor: en heterogen størrelse fra ”forretningsmæssige” aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning ”Den private virksomhed” som model for New Public Management moderniseringsbestræbelserne den rene model eksisterer ikke incitamentssystemer som eksempel

Problemet: Overførbarheden Relevansvurdering frugtbar, hvis eksplicitte relevanskriterier på både ”afsenderside” og ”modtagerside” læringen går begge veje

Baggrund og formål Hvad er Corporate Governance? ”De mål, et selskab styres efter, og de overord-nede principper og strukturer, der regulerer samspillet mellem ledelsesorganerne i selskabet, ejerne samt andre, der direkte berøres af selskabets dispositioner og virksomhed (her kollektivt benævnt selskabets ”interessenter”). Interessenter omfatter bl.a. medarbejder, kreditorer, leverandører, kunder og lokal-samfund.”

Baggrund og formål Baggrund Vinkler i debatten erhvervsskandaler i begyndelsen af 90’erne og nu igen! eksplosion i udbredelsen ”codes of conduct” konvergens det danske udgangspunkt Vinkler i debatten ejeraktivisme kontrol bestyrelsen som ledelsesorgan værdigrundlaget transparens og oplysningsforpligtelse

Baggrund og formål Formål Målgrupper forbedre vilkårene for kapitalfremskaffelse takle strategiske udfordringer stimulere debatten om CG Målgrupper børsnoterede selskaber og selskaber på vej mod børsnotering statslige A/S samt fondsejede selskaber ... men alle selskaber kan hente inspiration

Baggrund og formål Den pædagogiske model operationalitet frivillighed transparens og oplysningsforpligtelse adfærdsændringer gennem ”soft law” med markedet som ”domstol”

Typologisering af den offentlige sektor Mange dimensioner karakteren af offentlig regulering administrative niveauer her: kontinuum gående fra forretningsmæssige aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning anvendelse af selskabsformen Offentlige aktiviteter organiseret i selskabsform statslige A/S kommunale A/S, interessentskaber, APS’er m.v. statsvirksomheder ”Autonome” forvaltningsenheder: råd, nævn, tilsyn m.v.

Typologisering af den offentlige sektor Klassisk, hierarkisk forvaltning Institutionerne (serviceproduktion)

Offentlige aktiviteter i selskabsform Statslige A/S ejeraktivisme: relevant, men ... bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant kontrol: relevant, behov for spilleregler vedrørende ansvarsfordelingen mellem minister, bestyrelse og direktion værdigrundlaget: åbenhed og transparens problem konflikt mellem sektorpolitiske målsætninger og ”rene” kommercielle betragtninger reguleringsgrundlag ikke kun A/S-loven, men også ministeransvarlighedsloven helt- og delejede selskaber

Offentlige aktiviteter i selskabsform Statslige A/S Dybvad-rapporten værdigrundlag og målsætning statens ejerpolitik – principper og spilleregler forventninger til statslige aktieselskaber aktieselskaber – hvorfor og hvornår

Offentlige aktiviteter i selskabsform Kommunale A/S, interessentskaber m.v. overset felt, men kommuner og amter deltager i 228 erhvervsdrivende selskaber stor variation i aktivitetsgrundlaget, men selskabsformen gennemgående vurdering ejeraktivisme: relevant kontrol: relevant bestyrelsen som ledelsesorgan: provokerende relevant værdigrundlaget: behov for transparens

Offentlige aktiviteter i selskabsform Statsvirksomheder ikke mange vurdering ejeraktivisme: ikke relevant kontrol: mindre relevant men behov for spilleregler bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant værdigrundlaget: transparens

Autonome forvaltningsorganer Gammel tradition Tendens mod øget autonomisering af en lang række offentlige opgaver siden budgetreformen 1985 virksomhedsgørelse nye regulatoriske regimer i forbindelse med privatisering af tele- og energiaktiviteter Vurdering ejeraktivisme: ikke relevant kontrol: relevant bestyrelsen som ledelsesorgan: ? værdigrundlaget: transparens

Klassisk, hierarkisk forvaltning Næppe direkte relevant, men værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” og den pædagogiske model relevant ”Omvendt Nørby”

Institutionerne Værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” begreber og den pædagogiske model relevant Systematiske rapporteringer om produktion og kvalitet over for brugerne Brugerbestyrelser?

Nogle konklusioner Corporate Governance-debatten er relevant for Public Governance, hvis gyldighedsområdet defineres og præciseres Ikke mindst kommunale A/S, interessentskaber m.v. og autonome forvaltningsenheder kunne have gavn af en Corporate Governance-debat Værdigrundlaget og den pædagogiske model bag CG-anbefalingerne er under alle omstændigheder relevante for Public Governance

Held & lykke med projektet!