Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Advertisements

Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
5 IT-didaktiske principper
Grundlæggende IT, niveau G
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Om formidlingens mangeartethed
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Hvad er målgruppeanalyse
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Tina Sneholm Andersen tian
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Generel introduktion til EC
6. Kvantitativ usability
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Kursus i Målgruppeanalyse
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Introduktion til faget.
Øvelse 1: First Impressions
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Bachelorprojekt Forår og efterår2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Bachelorprojekt Forår 2017
INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse 1.Præsentation af mig 2.Kursushjemmeside 3.Præsentation af faget 4.Jeres præsentationer 5.Gruppeinddeling 6.Litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Præsentation af mig Musik Lyd (lydsiden.dk) KortfilmPerformanceTeaterGalleri SociologKulturformidlingCand.itUsabilityIT-sociologi Ekst. Lektor KonsulentFpNForfatter

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Undervisningsslides Links Litteratur Grupper og cases Præsentation af kursushjemmeside

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse •Smagsløg (-rådne æg og Stilton ost) •SMAG er individuelt forankret/sammensat Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse •Målgruppeanalyse som et selvstændigt fag •Kun ITU og RUC •Underligt – alle bruger det •Bogen Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse er undersøgelse af: 1. Hvad er relevant afgræsning af målgruppe i forhold til den konkrete case? 2. Hvad er målgruppens behov og præferencer vedrørende casen? 3. Hvilken metode er mest hensigtsmæssig for at undersøge dette? Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPELNATMUS - Den ”almindeligt” interesserede. - Studerende - Professionelle (arkæologer, historikere) - Interne brugere - Presse (Strategisk målgruppe) Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPELANTIPIRATGRUPPEN - Den ”almindelige” kopist. - Distributør - At målrette kampagnen - Biografgængeren der HAR betalt Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPEL MIRSK Digital diktering - Observationsundersøgelse - Interviews og spørgeskema - Nye målgrupper Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPELONLINE-Surveys - Hvordan får man en højere grad af repræsentativitet og deltagelse. og deltagelse. - Undersøgelse af erfaringer. - Irritationsmoment Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Hvordan kan man kategorisere hjemmesidens brugere? (Er der tale om f.eks. følgende gruppeinddeling: presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende?) Hvis der er tale om forskellige kategorier af brugere – er der da overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Er der nogle typer af informationer som bedst varetages på andre måder end gennem en hjemmeside – f.eks. gennem personlig henvendelse? Hvad slags sprog er målgrupperne interesserede i? Er de interesserede i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Har målgrupperne andre behov i forbindelse med hjemmesiden som organisationen ikke har tænkt over? Osv… Spørgsmål om målgruppen Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold •Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. •Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). •Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier… Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ] Jacob Jensen [1926] ”Never Leave well enough alone” (1951) MAYA: Most Advanced Yet Acceptable: How far can the designer go stylewise? This is the allimportant question, the key to success or failure of a product. Hårfin grænse for, hvornår det innovative/nytænkende appellerer, og hvornår det frastøder brugeren. Det er i spændingsfeltet mellem målgruppens forventning og positive overraskelse at innovationen vil få sin største succes. ”Anderledes men ikke mærkeligt” (1997)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse MAYA Most Advanced Yet Acceptable ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept Overraskelse Mål: at brugeren bliver positivt overrasket  +

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Jacob Jensen [1926]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse HVORNÅR MGA? Forundersøgelse Konceptudvikling Produktudvikling Produkttest Evaluering Informationsstrategi - Dvs. anytime… Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse DATAINDSAMLING Spørgeskemametode Desk Studies Interviews Fokusgrupper Observationer Kreative metoder Tænke-højt-tests Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse METODE 1.Design af undersøgelse 2.Dataindsamling 3.Analyse af datamateriale Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse 1.Kommunikation 2.Kompleksitet 3.Kategorisering 4.Informationsstrategi 5.Spørgsmål og hypoteser 6.Dataindsamling 7.Analyse 8.Farer og fejlkilder Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse VEJLEDNINGEN - og det AKADEMISKE Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse ”KRAV” til METODE • 3-5 enkeltmands interview • 1-3 fokusgruppeinterview • Observationsundersøgelse • Mindre spørgeskemaundersøgelse • Suppleret med desk study Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Efter gennemførelse af kurset vil I kunne: Lave en indledende segmentering af målgruppen • Lave en indledende segmentering af målgruppen • Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder – interview, fokusgruppe, etc. • Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis • Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse. Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse ”Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder, uden forberedelsestid ved eksamen. Baseret på afleveret rapport.” MAX:15 sider + 5 sider pr. ekstra person. Dvs. 1 person: 15, 2 personer: 20 osv. Samlet gruppeoplæg, 10 min. pr. gruppe + 5 min. pr. ekstra person. Dvs. 1 person 10 minutter, 2 personer 15min. osv. Herefter individuel eksamination på 15 minutter pr. person." Kursuspræsentation Eksamen

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Jeres præsentationer Navn Studieretning og baggrund Case til målgruppeanalyse?

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Øvelser og aflevering ØVELSER OG AFLEVERING Skriftligt arbejde på en halv side. Tematisk i forhold til undervisningsgang. Med FOKUS på valgt case. Sendes til mig senest mandagen ugen efter.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: Side Chessmann, Robin og Mortensen, Arne Thing. “Om målgrupper”. + ”Målgruppeanalyse”: til side 34.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Dagens øvelse: Gruppeinddeling