Hvad har eleverne med i bagage

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Læringsstile og lektier
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Elevernes digitale dannelse
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Kommunikation / it.
Dansk 1. klasse.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Vokse gennem venskab!.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Den anerkendende interviewform
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvad har eleverne med i bagage Hvad har eleverne med i bagage? På hvilken måde bruger og nyder de unge  livet med  ny teknik og  hvad betyder det for lærerbogsforfatterene? Den fjerde nordiske faglittterære konference Den faglitterære forfatter I den digitale tidsalder Reykjavíkurakademían 29-30. sept 2006 Þuríður Jóhannsdóttir Islands Pædagogiske Universitet

Hvad bruger du computere til hjemme? 30.09.2006 Hvad bruger du computere til hjemme? Surfe på nettet som er en stor del af mit liv MSN og musiksider Jeg har omkring fem hjemmesider, blogsider og den slags. Så kigger man naturligvis på andres blogsider Jeg bruger computeren meget til at lytte til musik, kigge på musikvideoer i computeren, henter (downloader) musik... Jeg er virkelig bange for at jeg bruger for megen tid på nettet RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Hvad bruger du computere til i skolen? 30.09.2006 Hvad bruger du computere til i skolen? Bare for at søge information Skriveopgaver, afhandlinger, stile, man skal aflevere dem i digital form Der findes sider på engelsk og dansk hvor man kan øve sig i verbalbøjning Der er mange som synes det er godt at forberede eksamen ved hjælp af computeren RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Hvad skulle I ville lære? 30.09.2006 Hvad skulle I ville lære? Jeg har lyst til at lære at lave multimediadesign Og mere om at lave websider Jeg har lyst til at lære en masse ting i computeren indtil jeg kan alting Sådan svarede nogle elever (13-15 år) i en lille skole ud på landet, år 2004 RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

LærIKT – et forskningsprojekt 2002-2005 30.09.2006 LærIKT – et forskningsprojekt 2002-2005 Handlede om brug af IKT fra børnehaven til universitet De fleste forskere fra Islandsk Pædagogiske Universitet – Støtte fra Det Islandske Forskningsinstitut 18 grundskoler i 5 forskellige bygder og bydele deltog Interview med elever, lærere, rektorer og coputeransvarlige samt klasseroms-observationer Her drejer det sig om interview med elever i grundskolens sidste klasser, d.v.s. teenagere hvor de blev spurgt om brug af computere hjemme og i skolen RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

På hvilke områder ligger elevernes kundskab og kompetence? 30.09.2006 På hvilke områder ligger elevernes kundskab og kompetence? Musik – både at nyde og at skabe selv Billeder – film, fotos, tegneserier, tegninger o.s.v. At skrive, publicere egne tekster, billeder og lyd Lege – mange forskellige computerspil, spænding, sims, m.m. Teknik – sagkyndige i computerteknik, programinstallation, regulationer, reparere, værn mod viruser og den lignende RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Forskellige interesseområder og kompetancer 30.09.2006 Forskellige interesseområder og kompetancer Jeg har også et program til lydoptagelse som jeg bruger vældig meget. Også en boks som hører til, det er ProTools program og Mbox som... Jeg har et keyboard i mit værelse sammen med den der Mbox. Jeg kobler keyboardet til Mboxet og Mboxet til computeren og så kan jeg spille og det går direkte ind i computeren. Jeg har komponeret melodier og spillet dem ind på computeren og på den måde kan jeg optage – jeg har mulighed for at bruge omkring 128 instrumenter i programmet – således at jeg bruger tiden meget på dens type musik. Nu sidste mandag præsenterede jeg en melodi i en konkurrence, En dreng i min klasse havde lavet en tekst til den og vi blev nr. 2 i konkurrencen RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Selvstendige og ansvarlige unge 30.09.2006 Selvstendige og ansvarlige unge Mange har prøvet at lave kortfilm Vi lavede in kortfilm forleden og skal publisere den på kvikmynd.is Interessegruppe om kortfilm i en by ude på landet viser af og til film som de har lavet i skolen Unge mennesker i de små byer ude på landet fortæller at de er ansvarlige for sportklubbens, eller fritids-centrets hjemmesider Derimod er elever vanligvis forbrugere når det er tale om skolens hjemmeside – de har sjælden lov til at publisere sit materiale der, men lærerne publiserer somme tider elevmateriale Spørgsmål om skolen giver eleverne nok spillerom for handling Værdien af at have en mulighed for at vise hvad man duer til skal ikke undervurderes Vygotsky: Læring som både internalisering og externalisering RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Iøjnefaldende kønsforskelle 30.09.2006 Iøjnefaldende kønsforskelle Pigerne skriver blog og leger i SIMS-lege Drengene er interesserede i teknik, idrætsider og spændingslege Drengene foretrækker for det meste noget med geværer og drab Siger en pige i Reykjavík Hvad ville I lære i skolen? Blev der spurgt og drengene svarede: Noget som går dybere om computere, ikke bare sådan Office – lære hvordan styringssysemet (Windows) fungerer. Der er så mange problemer som dukker op, og så er det fint at kunne fikse det Ja, måske at lære at fikse eller reparere computere som går i stykker RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Forskellig baggrund Det er ingen som har forstand på computere hjemme hos mig. Det lyder bare sådan farligt. Jeg passer alt selv og det er ingen som tør komme i nærheden. Min mor kan næppe trykke på knappen for at tænde. Kun for at lægge en kabale og så færdig. En pige ude på landet Der er 8 computere hjemme hos mig. Min far har en laptop fra arbejdet som han bringer med hjem og tager altid med sig. Så har han også to laptopper, Mac som han bruger for billedebehandling og den slags som han leger med og han bruger mere hjemme. Så har alle ungene computer inde på sit værelse, min bror, min søster og jeg. Så har jeg desuden en laptop, Mac, og min mor har også en laptop og så har vi en computer i garagen – en slags server. En dreng i Reykjavík, faren arbejder i computerbranchen

Hvad slags fagkundskab behøver dagens elever for at udvikle sig? På hvilken måde kan den fagkundskab som findes allerede i skolen bruges? Billedekunstlæreren?, musiklæreren?, modersmålslæreren? – litteratur og kunsten at skrive f. eks. Hvad slags fagkundskab behøver skolen hente andre steder for at kunne imødekomme de unges behov? Filmkundskab? Grafisk design? Computerteknikere? Know-how i computerspil? Lege?

Hvordan skulle skolen reagere? Hvad slags fagkundskab behøver disse elever for at kunne udvikle kundskab og kompetence i det som de laver dagligdags med hjelp af tekniken? Spørgsmålet tager udgangspunkt i Vygotskys læringsteorier Skolens rolle er at bruge ‘videnskabs’-begreber for at fremme udvikling i elevers tanke –hverdagsbegreber erstattes med faglige begreber

Værktøjens rolle - Nye værktøj åbener nye muligheder Udvikling af Vygoskys teorier: Kultural -historisk virksomhedsteori (aktivitetsteori) (Engeström, Säljö) Værktøjens rolle – at finde op og bruge værktøj kendetegn i menneskets udvikling I udvikling af samfund I udvikling af individer Værktøjet påvirker på hvilken måde man gør det som skal gøres I værktøje ligger bestemmt viden (Salomon og Perkins 1998 og Pea 1993)

Kommunication er medieret – mediet påvirker det som skal kommuniceres Pavlov: Stimulus -------------------------- Respons Vygotksy: Materiale værktøj Begreber som værktøj Sprog menneskets vigtigste værktøj

Modtager er en aktiv tolker af det som kommuniceres En teori som påvirker didaktik – undervisning – skriving af læremateriale Nødvændigt at tage udgangspunkt i at eleven behøver tolke de bud eller inhold hun får for at kunne bearbejde dem Det betyder at undervisning – eller lærestof må give eleverne spillerom (e. agency) for at aktivt deltage i bearbejdning af det som de skal lære – tilegne sig

Udvikling af individer og samfund To sider af samme mønt – gensidig/dialektisk udvikling Individets udvikling har sit udspring i kommunication og deltagelse i det samfund som han/hun er del af Begrebene internalization og externalization beskriver udvikling af individer som deltagere i samfund Vygotky lægger vægt på at samfundets udvikling sker når individer externaliserer sin viden f. eks. ved at finde op eller udvikle nye værktøj Deltagelse i samfund er forudsætning for individets udvikling Spillerom til kreativitet af individer er forudsætning for samfundets udvikling

Nye muligheder i modermålsundervisningen? Nye værktøj: blog, digital video-camera til kreative opgaver, fortællinger i tekst og bilder I film-manuskrifter bruges der talesprog Blog ser ofte ud til at være mere påvirkede af talesprog end andre skrivne teksttyper Begge kunne bidrage til træning af sprogbrug Computerspil erstatter litteraturoplevelse for mange af dagens unge Litteraturlæreren burde måske arbejde med intertekstualitet mellem, bøger, filmer og computerspil Se på det at nyde og det at skabe som to sider på samme mønt Koble det at læse, det at kikke og det at lytte med at skabe selv, skrive, lave filmer eller andet billedematerial og komponere Vygotsky igen: Læring indebær både internalisering og eksternalisering

Et eksempel i en grundskole i Reykjavík Et multimediaværksted Alle elever får undervisning i at lave kortfilmer med både tekst (samtale) og musik og lydeffekter fra 5. klasse (10 år) Åbent værksted hvor læreren er sagkyndig i grafisk design og filmkundskab og fungerer som klasselærerens støtte Undervisning i brug af Office-værktøjene sker i forbifarten – eller når elevene har brug for dem IKT-timene fokuserer på kreativ brug af multimedia som skal integreres i undervisning i de fag som måtte passe

Eksempler fra modersmålsundervisning 30.09.2006 Eksempler fra modersmålsundervisning Eleverne laver reklamevideo hvor sprogbrugen er vigtig sammen med brug af billedesprog En af Islændingesagaerne som sker i nærheden blev filmatiseret i fjor på de historisk rigtige steder Eleverne husker megt godt de fraser som sagaheltene brugte Jeg så en utrolig professionel filmatisering af et slagsmål! 15 årige drenge som havde lavet den Lærerene siger at eleverne er så engagerede i denne type opgaver, at man aldrig behøver at bekymre sig over at de skal (mis)bruge lejligheden og surfe på nettet, som er jo vel kendt problem for lærere i vanlig computerklasse RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere

Hvad betyder situationen for lærebogsforfattere? 30.09.2006 Hvad betyder situationen for lærebogsforfattere? Nye værktøj De muligheder som ligger i nye værktøj må granskes Ikke længere nok at være lærebogsforfatter – multimedia må med - tekstbegrebet må udvides – eller er det nogen tvivl? Hvad slags fagkundskab behøver forfattere af læremateriale? Læringsteorier Vigtigt at forstå læring som samspil mellem internalisering og eksternalisering (Vygotsky) At elever må få lejlighed til både at tilegne sig det som kulturen tilbyder og samtidigt få lejlighed til at bidrage til sin kultur med sine kreative evner Elevers erfaring – hvad de har i bagage Skolens rolle i et demokratiskt samfund: jævne forskellige situationer elverne har hjemme Kan lærestofsforfattere bidrage til at bygge bro mellem det som vores unge lærer i skolen og det som de lærer af det som de beskæftiger sig med uden for skolen? RykjavíkurAkademían, Nordiske Lærebogsforfattere