Erfaringer fra Høje-Taastrup Gymnasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Høje Taastrup Gymnasium
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Unge med Aspergers syndrom
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Program for orienteringsmøde d. 23. januar 2014 kl Velkomst og orientering/ Karin Hestbech 1. Elever og lærere fortæller om undervisning.
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Hvordan søger man om optagelse?
D-klasserne på Borupgårdskolen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform - Egholmskolen
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fastholdelsesvejledning
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Gymnasiet (Stx)
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
ADHD..
Det rummelige efterskole køkken..
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
Præsentationens transcript:

Erfaringer fra Høje-Taastrup Gymnasium Færøerne maj 2013 Erfaringer fra Høje-Taastrup Gymnasium KH@htg.dk

Dagens program 8.30-9.30: Historik, organisering, perspektiv, om autisme 9.30-10.00: Skriftlighed og hermeneutik, sociale historier 10.00-10.15: Pause 10.15-10.45: Samfundsfag, samarbejde, fleksibel tænkning, studievejledning, forældresamarbejde 10.45-11.15: Fremmedsprog, grammatik, kunst. fag 11.15-11.45: Naturvidenskab, matematik, øvelser 11.45-12.00: Opsummerende spørgsmål 12.00-12.30: Frokost 12.30-15.00: workshops 15.00-16.00: Diskussioner og spørgsmål, integration/inklusion? KH@htg.dk

Historik: LOV nr. 564 af 06/06/2007 Unge med særlige behov skal have et uddannelsestilbud: 3 stx-tilbud i DK i hver sin landsdel 3 HF tilbud 1 AspIT STU-tilbud, individuelt tilrettelagte, skal finansieres af kommunen. Ikke-kompetencegivende. KH@htg.dk

Høje Taastrup Gymnasium Første autistklasse 2007 På vej mod 4. årgang studenter Gennemsnitligt frafald på ca. 10% De sidste 3 år er der oprettet 2 1.g for autister: En naturvidenskabelig og en samfundsfaglig studieretning KH@htg.dk

Forberedelse –inden sommerferien - gode råd Find lærergruppen, læsekreds fx evalueringsrapport. Kontakt til specialskole Visitationsudvalg : fx studievejleder, leder, psykolog: Udredningspapirer,interviews med ansøgerne, vurdering af det faglige standpunkt Indkald forældre, elever og lærere til orienteringsmøde. KH@htg.dk

Forberedelse – gode råd Lav et skema med fast mødetid for lærergruppen, samtidig lektiehjælp til klassen Udpeg teamlederen og lav en funktionsbeskrivelse for aspergerlærere Lad psykologen give supervision KH@htg.dk

Organisering Skriv navne på elevpladserne, eleverne skal have en computer Start undervisningen, undgå gruppearbejde, opbyg rutiner Fordel mentorer fx 1-2 pr lærer Hold lærermøde en gang om ugen m. ledelsesrepræsentant Indkald til forældreorientering inden efterårsferien KH@htg.dk

Lærerne Arbejder i team og planlægger de faglige forløb/klassens studieplan Koordinerer det skriftlige arbejde Samarbejder med studievejleder og læsevejleder Fungerer som mentorer Har kontakt til forældrene KH@htg.dk

Funktionsbeskrivelse lærere  1g + 2g (120 t pr klasse):  40 t: møder (en gang om ugen)- aflysningstimer bruges til f.eks. eftermiddagsmøder i form af efteruddannelse 20 t: lektiehjælp, Coaching SRO-Synopsis (fordeles mellem lærerne i mødetiderne om morgenen) 10 t: forældremøder 10 t: forældrekontakt i øvrigt 20 t: mentorkontakt 20 t: (anderledes forberedelse, pædagogisk udvikling) Teamlederen: + 30 t: Indkaldelse, dagsordener, referater KH@htg.dk

Funktionsbeskrivelse fortsat 3g (110 t): 20 t: møder (hver anden uge) 20 t: ekstra vejledning/skrivecoach i SRP+AT. Hvis der skrives i valgfagslærernes fag, skal disse også have ekstra vejledningstimer 20 t: lektiehjælp (fordeles mellem lærerne) 20 t: mentorsamtaler (Det bliver 1-2 elever pr lærer) 20 t: ekstra forberedelse + pæd. Udvikling/videndeling 10 t: forældremøde Teamlederen:(+ 30 t= 140 t): Indkaldelse, dagsordener, referater KH@htg.dk

Ikke en ”pseudoeksamen” Eleverne tager en almindelig studentereksamen, næsten ingen dispensationer Eleverne bruger almindelige undervisningsmaterialer Censorerne får ikke specielle oplysninger KH@htg.dk

Autisme - en psykiatrisk diagnose Medfødt, en vis arvelig tendens Infantil autisme, atypisk autisme, aspergers syndrom Diagnosen er under forandring (WHO ICD-10) Højt- lavtfungerende KH@htg.dk

Autisme (servicestyrelsen) 0,6-1% af befolkningen Ca. ¼ er piger Pigerne har oftere: spiseforstyrrelser, depressioner og tvangstanker - De er en større udfordring KH@htg.dk

Aspergers syndrom Kan være en mild form for autisme, normal-godt begavede Børn kan være sent diagnosticerede (7-16 års alderen) Triaden af funktionsnedsættelser (WHO’s definition): Social interaktion, kommunikation , fleksibilitet i tænkning KH@htg.dk

Kommunikation indbefatter: Retning og fokusering af opmærksomhed Skift af opmærksomhed Evnen til at følge hurtigt skiftende stimuli Udvælgelse af - samt modtagelse af information Bearbejdelse af information Hukommelse samt lagring af information Videreformidling af information Timing KH@htg.dk

Aspergers syndrom Rigid tænkning. Sort/hvid. Lang latensperiode, lavt stressniveau Særinteresser fx computerspil, japansk Har brug for struktur, forudsigelighed Helt forskellige Har haft mange nederlag i barndommen Lavt selvværd KH@htg.dk

Comorbiditet (side-handicaps) ADHD (aggressiv adfærd eller sprogbrug) OCD (tvangspræget adfærd, fobier) Depression(tilbagevendende) Spiseforstyrrelser Angst Fysiske handicaps fx finmotorik KH@htg.dk

Ligheder og forskelle ved Aspergers Syndrom og ADHD Kilde: Apergers Syndrom og ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse af overlæge Torben Isager og Klinisk Børnepsykolog Anne Vibeke Fleischer Aspergers Syndrom   Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) Går gerne for sig selv Søger kontakt, men der opstår nemt konflikt Få kontakter Mange kontakter, men overfladiske Fåmælt, stille eller ensporet i sin tale Talende og afbrydende, har svært ved at høre efter Langsom Hurtig, men usystematisk Viser få følelser Bliver let frustreret og vred Ringe initiativ og fantasi i leg Nogenlunde interesse og fantasi i leg Ensidige interesser, ofte dybtgående Springende interesser, overfladiske Kan koncentrere sig længe om egne interesser Skal støttes og belønnes for at koncentrere sig i længere tid Offer for drilleri Ofte den der driller, men kan også være offer Stabilt mønster over tid Varierende mønster over tid KH@htg.dk

Udredningspapirer Indgår i optagelsen Opbevares hos ledelsen Læses af mentor Indgår i den fælles viden og pædagogiske strategi Emakuleres efter brug KH@htg.dk

Optagelseskrav Man skal have aflagt folkeskolens 9. eller 10. klasses obligatoriske afgangsprøve Man skal have haft 2. fremmedsprogsundervisning-helst tysk Man skal være bogligt interesseret Man skal være motiveret KH@htg.dk

Afgørende for gennemførsel Forældreforståelse (ressourcer, evne til opbakning) Evt. eksterne mentorer( kommuners supplerende hjælp) til f.eks. Lektiehjælp Rigtig medicinering, opfølgning på diagnose At undgå depressioner Motivation KH@htg.dk

De fysiske faciliteter Lavt stressniveau, derfor afskærmede arbejdspladser Fysiske strukturer, farvekodede mapper Få sanseindtryk, opslagstavler Hvilerum Aflåselige skabe Mulighed for fysisk og integration med de øvrige elever KH@htg.dk

Integration/inklusion Der bliver talt om diagnoserne Eleverne holder foredrag/fællestime for de øvrige elever om diagnosen Der er fokus på det sociale samspil i og udenfor klassen Eleverne motiveres til at deltage i skolens Sociale og kulturelle liv KH@htg.dk

Motion og livsstil Idræt sammen med parallelklassen Ritualisering Samspil motorik KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

KH@htg.dk

24 studenter 2012 KH@htg.dk

Individuel uddannelsesplan Er den unge socialt anlagt eller har behov for isolation? Skal det være en universitetsuddannelse f.eks. DTU eller smalle naturvidenskabelige studier som atomfysik? (fokus, fordybelse, akademisk faglighed) Skal det være en virksomhed ? (DSB, DR) KH@htg.dk

Hvordan forberedes uddannelsesstederne? studievalgsvejlederne skal orienteres om denne gruppe unge Kontakt til uddannelsesstederne med henblik på information om Aspergers syndrom Etablering af Videnscenter på Høje –Taastrup Gymnasium KH@htg.dk

Visionen/målet Eleverne fået en studentereksamen og kan komme videre til anden uddannelse eller job De har fået en større bevidsthed om Aspergers Syndrom og de muligheder og begrænsninger, det giver De har haft 3 gode år inden for trygge rammer og er blevet inkluderet i skolens øvrige liv De har fået en viden og en forståelse for det samfund, de er en del af KH@htg.dk

KH@htg.dk