Retorik og kommunikationsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sprog/billeder på Internettet
Corporate Identity og Branding
Kommunikation i projekter
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Mindre grimt, tak.
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
IT i undervisningen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Appelformer Logos, etos og patos.
Ondskab
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Retorik Henriette Lungholt Uge
At tale om sexualitet.
1.Lektion: Identitet i forandring
Årsplan – en kort en lang
Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.
Pia Svejgaard Pedersen
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Medierne og den politiske kommunikation
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
SKABELON.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Konflikter og kommunikation
Bachelorprojektvejledning?
Sso SKRIV!.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvordan får jeg indflydelse?
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Retorik og kommunikationsplan Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk 1. 3.- 2010

Agenda Midtvejsevaluering – 12.4 Retorik – appelformer Hvorfor relevant i F&M Kommunikationsplan Og hvordan skal den lige se ud? Projekt – snak om emner

Hvad er retorik? Læren om at formidle hensigtsmæssigt Læren om, hvordan man overbeviser (retorisk argumentationslære) Læren om, hvordan man formidler og overbeviser Kunsten af kommunikere overbevisende

Hvad er retorik? Lige så mange retorikdefinitioner som retorikbøger Læren om hensigtsmæssig tale - veltalenhed Manipulation eller magi? Talegaver eller tom snak? Klassisk retorik – moderne retorik Før: en praktisk disciplin – nu: et kandidatfag (genopstod i 1958 under navnet Laboratoriet for Metrik og Foredragslære på KU)

Retorikkens misforståelse Goebbels om sit arbejde: ”Hvis du fortæller en løgn tit nok, vil folk i sidste ende tro på den”. Joseph Goebbels, minister for Folkeoplysning og Propaganda. I studiet af politisk kommunikation er det afgørende vigtigt at se på overtalelsesprocesserne i politikken: Hvordan aktører i konkrete sociale kontekster manipulerer med sproget ud fra bestemte intentioner om at opnå politiske og retoriske gevinster. (Politisk kommunikation; Heradtstveit & Bjørgo; 1988:95) Jeg håber, at det det peruanske folk (…) vil være i stand til at kravle ud af det søge af løgne, spytslikkeri og uværdighed, som de har væltet sig i siden 5. april 1992 (Mario Vargas Llosa: forfatter og tidl.præsidentkandidat, Politiken: 8.4-2000)

Hvad er retorik? Læren om at formidle hensigtsmæssigt Læren om, hvordan man overbeviser (retorisk argumentationslære) Læren om, hvordan man formidler og overbeviser Kunsten af kommunikere overbevisende

Retorikkens historie (meget lidt af den…) Opstod i forbindelse med demokratiets opståen i Athen i år 507 f.Kr. En del af hverdagen (for hankøn!) - Aristoteles (384-322 f. Kr.) og Platon: Elev og lærer – grundlæggere af europæisk filosofi - Aristoteles skrev den første bevarede lærebog om retorik ”Så længe vi ikke kan klare os uden sprog, kan vi heller ikke klare os uden retorik” Det gamle Rom - Cicero (106-43 f. Kr.) - Quintilian (første århundrede efter Kr.) Retorik og kristendom Augustin (354-430 e.Kr.) Retorik var et fag frem til 1700/1800-tallet (derefter ”overtog” oplysningstiden, skønlitteraturen og romantikken) 2.Verdenkrig - nu Hitler Winston Churchill John F. Kennedy Martin Luther King Obama

Formål med retorikken på F&M bedre til at analysere talesituationer hensigtsmæssige arbejdsvaner og noget mere værktøj i den retoriske værktøjskasse = bedre taleskrivere/oplægsholdere mere sikre [persuasive] talere Bedre til at skrive notater, oplæg, planer m.m.

Et andet argument… »Som virksomhed skal man vise, at man har tænkt længere end sit eget regnskab. Man skal tænke på medarbejderne og hele samfundet. Og har man ikke tænkt over, hvilken betydning ens produkter har for miljøet, så har man et problem. Det viser, at alle retorikkens tre appelformer er vigtige,« siger Søren Mikkel Berg.

Han nævner vindmølleindustrien som et godt eksempel på, at produktet både påvirker vores følelser, vores syn på afsenderen og taler til vores fornuft, fordi det kan give uafhængighed af olie - altså både etos-, patos- og logosappel.

Er det retorik?

Vores udgangspunkt Læren om god og effektiv sprogbrug Retorik i skrift og tale Læren om persuasiv sprogbrug/ Læren om god og effektiv sprogbrug Værktøjskasse: Kontekstforståelse Det retoriske pentagram + Den Retoriske Situation - kommunikationsmodel Appel-forståelse Ethos, Logos, Patos Kompositionsforståelse Den retoriske kanon Argumentationsforståelse Toulmins argumentationsmodel

PERSUASIO Persuasio = En given sags overbevisende momenter Persuasio = Det overbevisende; det, der gør at andre tilslutter sig det, der bliver sagt Du kan være persuasiv = Du kan være overbevisende i situationen. Hvor persuasiv du er, afhænger af dit ethos før, under og efter du har talt En tekst kan være persuasiv i forskellige grader = Den kan vise, bevise eller overbevise

De tre niveauer Man kan være persuasiv inden for alle 3 niveauer Vise Bevise Overbevise Man kan være persuasiv inden for alle 3 niveauer (og derfor bliver man nødt til at tale om persuasio – og ikke om at noget er overbevisende ) Det afhænger af konteksten/situationen: Meningsdivergens >< Hensigtsmæssighed

De tre appelformer Persuasios fremtrædelsesformer Intellektuel: Logos: Saglig, objektiv, kendsgerninger, behersket og afdæmpet optræden, neutrale ord Emotionel: Ethos: Troværdighed, tilhørernes tillid til personen Pathos: Engageret, værdiladede ord, levende kropssprog, appellere til tilhørernes følelser, brug eksempler tilhørerne kender

Talegenrer I den klassiske retorik arbejder man med tre talegenrer: Den juridiske tale – retssalen (fortid) Den rådgivende tale – den politiske tale (fremtid) Festtalen – lejlighedstalen (nutid) De tre talegenrer er universelle, men i dag har vi mange flere genrer: oplæg, prædiken, oplæsning m.m. En gerne: En teksttype, der fungerer som en form med visse regler

Talegenrer og appelformer Dominerende appelformer Den informative tale Logos og ethos Den politiske tale Logos, ethos og pathos Lejlighedstalen Ethos og pathos

Ethos Ethos er den appelform, der hører til talerens/afsenderens personlige troværdighed Ethos er (egentlig) ikke noget afsenderen har, men noget der dannes i hovedet på modtageren Konsekvens: Din succes som taler er direkte proportional med, hvor god du er til at læse situationen og din egen rolle/status i den. Kan både være i skrift og i tale Tror man ikke på manden, tror man ikke på ordet

Ethos og identitet Celebrity-endorsement - ethoslån

Tag stilling nu! Transplantationsgruppen og Sundhedsstyrelsen 2008

Fairplay Skatteministeriet 2004

Ethos?

Ethos’ faser iflg. McCroskey Initial Ethos – lige før og når du taler Derived Ethos – mens du er på scenen Terminal Ethos – summen af de to

Summeopgave Hvad kan I bruge retorik til i jeres hverdag? Sum med sidemanden

KOMMUNIKATIONSPLAN

Kommunikationsstrategi og plan En strategi er overordnet og tegner rammen Den overordnede kommunikationsstrategi skal identificere og beskrive de kommunikationsmæssige konsekvenser af virksomhedens strategi, de retningslinier (politikker), som virksomhedens kommunikation skal føre. Webstrategi, kommunikationsstrategi, virksomhedsstrategi etc. (Ofte inkorporeret i hinanden) En plan er specifik og fylder på med indhold En kommunikationsplan er et redskab til at styre efter, når der er mange personer/målgrupper involveret. Fx hvis man står med et større projekt eller skal formidle noget over en bestemt periode. (se røde punkter næste slide).

Hvad er en kommunikationsplan? Når man arbejder med indsatser, der berører andre mennesker, interessenter, så er det vigtigt, at man kommunikerer det ud til de relevante folk. En kommunikationsplan giver et overblik over, hvilke elementer, der er relevante at inddrage i formidlingen af den pågældende indsats. Forandring Sammenlægning Krise/fyring MUS-samtaler Implementering Ny identitet (visuel) Værdier og visioner Daglig ledelse

Hvad indeholder en kommunikationsplan? Baggrunden for indsatsen De overordnede budskaber, som I ønsker at få bragt frem Mål for kommunikationen Analyse og prioritering af interessenterne Valget af målgruppe(r) – delbudskaber Medier/værktøjer Tidsplan Budget Succeskriterier, som kan evalueres og måles – evt. under mål for kommunikationen

Kommunikationsmodel TID BUDGET

Eksempel på skema fra Lederweb.dk

Allerførst skal man…. … man lave en situationsanalyse: Og hvad er så det: Det kan være: En situationsanalyse er en analyse af den situation, som organisationens befinder sig i lige nu. Det vil blandt andet sige områder som organisationens: formål, funktion, opgaver, ydelser, mål, politikker og metoder. Situationsanalysen vil have forskelligt indhold og omfang afhængig af organisationens udvikling.

Målgrupper (fra Økonomistyrelsen)

Brug af kommunikationskanal (fra Økonomistyrelsen

Roller og ansvar for kommunikationen (fra Økonomistyrelsen)

I forhold til F&M Du skal kunne analysere en problemstilling og udvælge egnede undersøgelsesmetoder til at besvare spørgsmålet. Du skal kort kunne redegøre for relevante videnskabsteoretiske, logiske og etiske aspekter og problemer i informationsindsamling, -bearbejdning og -analyse. Du skal kunne vælge og bruge grundlæggende statistiske metoder og begreber i praksis. Du skal kunne gennemføre en undersøgelse og vurdere resultatet. Du skal være i stand til at fremstille et notat om problemstillingen og resultaterne og mundtligt redegøre for dem på en situationstilpasset måde. (Eksempelvis lave en kommunikationsplan eller udkast til denne og kunne argumentere for den i forhold til kommunikationssituationen). Du skal kende de grundlæggende metodiske og formidlingsmæssige tanker og kunne benytte dem i praksis. Du skal kunne tilpasse en kommunikativ henvendelse til en specifik modtagergruppe. Du skal kunne redegøre for retorikkens forarbejdningsfaser og anvende dem i praksis.