Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBelinda Bradford Redigeret for ca. et år siden
1
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Bliv en bedre taler Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
2
Det er kursets mål Efter forelæsningen skal deltagerne føle sig bedre klædt på til at holde en tale (herunder oplæg, forelæsning osv.). Med sig hjem skal de have en værktøjskasse med nyttige redskaber, der kan lette dem i arbejdet med at forberede og holde en god tale.
3
Det indeholder forelæsningen
Noget om at forberede talen. Noget om at skrive talen
4
Patos Sidste del af Martin Luther Kings sidste tale:
5
Nicholas Stern 2014
6
Hvad er god retorik? God retorik er retorik, der er tilpasset situationen.
7
Det retoriske mantra Ejendomsmægleren: Taleren: Beliggenhed! Tilpasning!
8
Forberedelse: det retoriske pentagram
Publikum Vilkår Taler Anledning Formål
9
Eksempel: Min forberedelse til i dag
Publikum: Veluddannede sygeplejersker. ‘Frikvarter’ fra det daglige arbejde. Vilkår: Tidligt = veloplagte. Glæder sig = store forventninger. Godt lokale (?) Taler: MA i retorik. Journalist. Lektor på SDU. Erfaren underviser. Ukendt for publikum. Formål: De skal have nogle konkrete redskaber, så de bliver mere sikre, når de skal holde taler/oplæg. Anledning: Sygeplejersker på kursus med temaet formidling.
10
Hvad betyder det for forelæsningen?
Taler Vilkår Formål Publikum: De forventer høj troværdighed. Jeg skal udstråle kompetence og erfaring og virke afslappet og overskudsagtig . Det må godt være lidt sjovt. Husk: Formålet er, at de få nogle konkrete redskaber, der er praktisk anvendelige. Men det skal ske med respekt for deres akademiske niveau.
11
Gør dig klart: Hvad er mit overordnede budskab?
Du skal desinficere dine hænder inden du træder ind på en sygestue – hver gang – også når du har travlt, fordi … Jeg elsker dig, fordi … I skal vælge mig ind i bestyrelsen, fordi …
12
Gør dig klart: Hvad er mit overordnede budskab?
Du skal desinficere dine hænder inden du træder ind på en sygestue – hver gang – også når du har travlt, fordi … Talen underbygger og uddyber det overordnede budskab med fx argumenter, eksempler, anekdoter.
13
Appelformer: etos, logos, patos
Aristoteles: Tal til både hjerte og hjerne
14
Etos
15
Etos De klassiske troværdighedsdyder: At fremstå kompetent
At fremstå sympatisk At vise velvilje over for publikum
16
Michelle Obama 2012 http://www.youtube.com/watch?v=ZTPdKUA9Ipg
17
Logos
18
Logos
19
Patos
20
Brené Browns budskab: Vær dig selv!
21
Argumentation
22
Vælg dine argumenter med omhu
Vask hænder!
23
Brug kun få argumenter Tilpassede – til situationen.
Overraskende – fordi vi husker de overraskende, nytænkende argumenter bedre end de banale, som vi selv kunne komme i tanker om. Lukkende – fordi det holder modargumentationen nede.
24
Modargumentation “Vi argumenterer kun i situationer hvor tvivl er mulig, og hvor vi derfor må antage at modtager sidder inde med et eller flere modargumenter. “ (fra Praktisk Argumentation)
25
Helle Thorning Schmidts vindertale til dronningen ved hendes 40 års regentjubilæum:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.