Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Overordnet målsætning:
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Dialog og læring i klagesager
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Offentlig kommunikation mellem teori og praksis
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer
Kan visioner og strategier give lederen mere tid. OUH, den 3
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Identifikation af spild
Sygeplejerske Lone Woelders
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Pædagogisk forår i København
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
brugerinddragelse i Danmark
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Kvalitet i plejen.
Instruktion til mødeledere
De pårørende i beslutningsrummet
"De er jo så søde alle sammen"
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012 Sygeplejerske Elin Eriksen Neurokirurgisk Afdeling

Dialogmøder med patienter og pårørende, Neurokirurgisk Afdeling November 2011 Arrangeret af: Oversygeplejerske Dorte Holdgaard Akkrediteringskonsulent Helen Kæstel Sygeplejerske Elin Eriksen

Hvad er et dialogmøde? Et møde mellem en gruppe patienter/ pårørende og en gruppe læger/sygeplejersker Patienter og pårørende fortæller om deres oplevelser i forhold til deres indlæggelse Formålet er at gøre pleje og behandling endnu bedre

Patienterne skal opleve helhed, kontinuitet og høj faglig kvalitet Kvalitetspolitik er blandt andet: ”at anerkende patienter og pårørende som værende vigtige samarbejdspartnere” Kan undersøges ved hjælp af landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelse dialogmøde med patienter i egen afdeling giver mere detaljeret viden om patienters oplevelser

Indkald patienter Hvilken patientgruppe skal inviteres? En sygeplejerske, der har kendskab til den enkelte patient, ringer til 6- 7 patienter 1 – 2 måneder efter udskrivning. Indbydelse sendes med posten. Invitér 2 -3 deltagere flere end ønsket, da nogle vil melde afbud

Invitation af personale Send invitation med kort beskrivelse om mødet til de relevante. Opfordr til at møde i privat tøj Et par sygeplejersker fra sengeafdeling Et par læger, gerne overlæger Afdelingssygeplejerske, sengeafdeling Afdelingsledelsen En sygeplejerske fra operationsafdelingen

Interviewet En sygeplejerske tager imod patienterne/pårørende og laver tryg atmosfære Interviewer vejleder personalet om mødets struktur Imens spilles dæmpet musik

Fysisk placering patient patient patient pårørende bord pårørende interviewer interviewer bord spl spl læge leder spl læge spl leder op-spl

Mødets struktur Patienter vejledes i mødets struktur Patienter interviewes i ca. tre kvarter Interviewer stiller åbne spørgsmål Interviewer spørger yderligere ind til interessante udsagn – får flere detaljer frem Interviewer spørger om de andre patienter/pårørende har oplevet noget lignende Evt. spørges ind til overordnede emner, fx, udskrivning, genoptræning, smertebehandling, kommunikation,

Personalets kommentarer Interviewer spørger personalet åbnet om deres tanker/følelser til patienternes udsagn Interviewer sørger for at alle får sagt noget Opfordr til at komme med forslag til ændringer i behandling/pleje og i patientforløb

Patienternes svar på personalets udsagn Spørge åbent: hvad tænker I nu? Har I nye forslag til forbedringer? Hvad er særligt vigtigt? Hvilke positive indtryk fra indlæggelsen er særlige vigtige at fastholde fremover? Tak til patienter, der følges ud

Udvælg indsatsområder Afdelingsledelse eller anden leder styrer samtalen Personalet fortæller hvilke ændringer de ser kan forbedre patientforløbene Ledelsen samler op og der formuleres indsatsområder Ansvarsfordeling skrives ned Nyhedsbrev til alle personalemedlemmer i afdelingen Opfølgning i kvalitetsudvalg

Konkrete forbedringer affødt af interviewet Indførelse af læge-hotline Bedre information om genoptræning Patientinddragelse ved revision af patientpjecer Anbefaling af gribetang efter operation Optimering af smertebehandling efter udskrivning om natten

Positive tilkendegivelser fra patienter Bevar den positive stemning på stuerne Meget tilfreds med strømliniet forløb som er planlagt ambulant Vis at du har god tid selv om du har travlt Vil gerne have kopi af røntgenbilleder med hjem Modtagelsen på operationsstuen var meget professionel og tryghedsskabende

Patienternes udsagn om dialogmødet De hørte virkelig godt efter, hvad vi sagde Det var et meget professionel styret møde Et meget sobert møde En glæde at blive hørt og have indflydelse Der blev slet ikke talt om manglende ressourcer Hele tiden blev der sagt: ”Hvad kan vi gøre for at løse det?”

fortsat.. Der var en lyst og en åbenhed til at høre på os Det var meget ”vi-diskussion”, ikke dem og os Det viste meget tydeligt, at en sag har to sider

Tiltag fremover Udarbejde instruks/drejebog nyt dialogmøde efterår 2012

Referencer Den Danske Kvalitetsmodel, akkrediteringsstandarder for sygehuse, version 1, 2008 Kvalitetspolitik for sygehusområdet i Region Nordjylland. http://pri.rn.dk/pri/Sider/3dd6215f-a4b4-4bc7-a244-7403e3317acb.aspx?sf=41c9ef6c-6901-4289-8fe1-dfa5a807899e. Hentet 02.09.2011. LUP. Landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelse. http://www.patientoplevelser.dk/log/medie/LUP2010/Revideret/LUP2010_revideret_aug_2011.pdf Hentet 07.09.2011. Müller Jeanet Stuck. Feedbackmøder udvikler patientforløb. Sygeplejersken nr. 10, 2011 Elkjær J, Nielsen L. Undersøgelser af patientoplevelser giver værdi på alle niveauer i sundhedsvæsenet. Tidsskrift for Dansk Sundhedsvæsen nr. 8, dec. 2011 Halkier B. Fokusgrupper. Roskilde Universitetsforlag. Alrø og Kristiansen. Et dialogisk perspektiv. I: Perspektiver på kommunikation i sundhedsfaglige uddannelser. Nielsen M & Rom G.(red) 1. Udgave. København. Munksgaard; 2006.

Yderligere oplysninger Elin Eriksen ele@rn.dk