AT opgave 2014 Mad og Mennesker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Den store skriftlige og den store mundtlige præstation: SRP og AT
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Almen sTudieforberedelse AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AT - Viden i spil.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Almen sTudieforberedelse 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Studieretningsprojektet
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

AT opgave 2014 Mad og Mennesker

Du kan finde årets opgave her: www. norreg4. dk/ATeksamen2014/index Du kan finde årets opgave her: www.norreg4.dk/ATeksamen2014/index.html#

AT: alt starter med en sag Læreplanens formulering En sag er forankret i AT’s Identitet: I almen studieforberedelse arbejdes der med betydningsfulde natur- og kulturfænomener, almenmenneskelige spørgsmål, vigtige problemstillinger og centrale forestillinger fra fortid og nutid med anvendelse af teorier og metoder fra alle områder … Det faglige indhold er konkret Fokus i det enkelte forløb skal være klart formuleret ... I arbejdet inddrages konkrete værker, personer, begivenheder, eksperimenter, genstande o.l.

AT-emner AT 2014 – Mad og mennesker AT 2013 – Kampen om det gode liv AT 2012 - Katastrofen - årsager og konsekvenser AT 2011 - At være på – muligheder og problemer AT 2010 - Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1917 AT 2009 - Opdagelser, rejser og ny viden AT 2008 - Fremtiden – visioner og forudsigelser

AT-eksamen - Det overordnede tema er fælles for alle - Offentliggøres samtidigt på landsplan - CD/link med ressourcerum udleveres slut jan/start feb - Individuel opgave - Synopsis (3-5 sider) afleveres slut marts/start april - Mundtlig fremlæggelse/eksamen

Summen af SRP og AT I SRP I AT - stilles eleverne en opgave, som skal besvares skriftligt i form af en ”akademisk artikel” - opstiller eleverne selv et problem, som skal besvares mundtligt i form af et ”akademisk foredrag” - skal eleverne demonstrere evnen til at gå i dybden med en faglig problemstilling - skal eleverne demonstrere evne til at udrede en kompleks sag og sætte det i sammenhæng I både SRP og AT - skal eleverne demonstrere evne til at opsøge og selvstændigt tilegne sig ny viden

Ny mulighed for at lave opgave om innovation (Opgave B) Innovation er noget der i fremtiden gymnasier vil komme fokus på, men indtil videre er det ikke mage steder man har arbejdet med det. Derfor forventes det ikke at det er mange der vil vælge innovationsopgaven. Hvilket innovativt løsningsforslag inkl. evt. produkt er udarbejdet? Præsentation af løsningsforslag inkl. omtale og illustration af evt. produkt. Hvordan er løsningsforslaget inkl. evt. produkt en løsning af problemet, og hvilke konsekvenser har løsningsforslaget i øvrigt? Vurdering af løsningsforslagets konsekvenser fx på baggrund af relevante samfundsmæssige, etiske, æstetiske eller miljømæssige kriterier. Hvordan vurderes fagene og de faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til undersøgelsen, løsningsforslaget og/eller vurdering af løsningsforslaget?

Processen frem til eksamen Valg af sag og fag (Elevens) Problemformulering Udarbejdelse af synopsis (defineret i læreplanen): Undersøgelse af forskellige problemstillinger, der kan belyse sagen Diskussion af teorier og metoder i relation til sagen, kan findes på: http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/metoder.html Konklusion i relation til problemformuleringen – samt spørgsmål til drøftelse og videre undersøgelse Forberedelse af den mundtlige prøve, evt. med udarbejdelse af talepapir og inddragelse af nye materialer Præsentation (foredrag) på grundlag af synopsis samt dialog ved den mundtlige prøve

Bedømmelseskriterier AT Eksaminanden bedømmes på sin mundtlige præstation i fremlæggelsen og i den efterfølgende dialog Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eleven lever op til de faglige mål, som er angivet i læreplanen I bedømmelseskriterierne indgår også eksaminandens evne til at anvende viden og metoder fra de to fag, men hele tiden i relation til og i et omfang, der er relevant for sagen og dennes behandling. Herudover lægges der vægt på, hvordan eleven udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof.

Hvad kan I forvente? De har fået: Bevidsthed om et emnes kompleksitet Kildetyper (primære- sekundære) er forståede, Genfindingen kniber det med Sondrer mellem materialetyper De har fået: Individuel vejledning til alle der ønsker det Grundig introduktion til bibliotek.dk

Hvad vejledningen drejer sig om At hjælpe eleven med at finde og afgrænse en sag – ud fra årets eksamensopgave – som eleven kan behandle på et godt fagligt niveau. At hjælpe eleven med at udforme en problemformulering ud fra den valgte sag

Fast food Madspild Beriget mad og kosttilskud Mad og Magt Mad og Kemi Spiseforstyrrelser Klimaændringer og mad Mad og Litteratur