Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Step 2: Organisation - samarbejde og ledelse i projektet.
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Projektbeskrivelsen og produktspecifikation
Kommunikation af resultater
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Step 1: Situationsanalysen
Ressourceplanlægning Typer af ressourcer
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Erhvervsakademiet Aarhus
Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet
Kommunikation i projekter
Teambuilding - selvevaluering
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Opfølgningsdag for rygestoprådgivere
Illustrationer til undervisningsbrug
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Step 6: Evaluering og læring
Konsensusprocessen.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Projektlederens rolle(r)
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Interessenthåndtering
Intern kommunikation PR og presse
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Vi har en flad hierarkisk struktur
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Gruppeudviklingssamtaler
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Den gode projektansøgning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Forudsætninger for en god samtale
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Undervisningsministeriet
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Konflikter og kommunikation
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Hvad er vores kommunikationsmål
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kommunikation

At kode og afkode hinandens kort over verden… Der er psykologi i… Fakta er, at vi opfatter forskelligt – fordi vi er forskellige!!! Kommunikation handler om at kode og afkode hinandens kort over verden… Vores kort over verden er forskellige!! Vi opfatter ting / budskaber / hvad vi se + hører forskelligt!! Effektiv kommunikation = værktøj til at forstå hinandens kort over verden… Fælles sprog.

Effektiv kommunikation i projektet Målrettet kommunikation gennem hele projektet Kommuni- kation, der understøtter forandring Projektets ”Brand” Effektiv kommunikation i projektet Vigtigt at gøre sig overvejelser omkring dette ved projektstart (vis evt. Chr. Chr. eksempler fra Crisplant) Et væsentligt værktøj er interessent analysen (vis fig. 10-1 fra PM BOK) Mange elementer her dækkes også i PMV og PSO Kommunikationsplanen er en del af den overordnede projektplan kilde:Lindegaard og Olsson, 2005

Planlægning af kommunikationen Kommunikationsbehov Internt og eksternt Kommunikationsteknologi møder, intranet, databaser, individuelle samtaler? Restriktioner og forudsætninger Plan til styring af kommunikation Arkiveringstruktur (hvor?) Formidlingsstruktur (hvem skal have hvad?) Beskrivelse (hvordan udformes kommunikation/dokumentation) Tidsplan for kommunikation Metode til opdatering af planen Vigtigt at gøre sig overvejelser omkring dette ved projektstart (vis evt. Chr. Chr. eksempler fra Crisplant) Et væsentligt værktøj er interessent analysen (vis fig. 10-1 fra PM BOK) Mange elementer her dækkes også i PMV og PSO Kommunikationsplanen er en del af den overordnede projektplan

Kommunikationsplanen Talsmænd og personer med indflydelse Nøglebudskaber Modtagerorienteret Brug af forskellige kommunikationsmidler, tilrettelagt Velvalgte tidspunkter og med passende hyppighed Målbare resultater: Nåede budskaberne helt ud til modtagerne (antal deltagere eller læsere osv.) ? I hvor høj grad bemærker, husker og forstår modtagerne budskaberne ? Har kommunikationen haft effekt og ændret indstillingen og holdningen til forandringerne ? Hvem Siger hvad Til hvem Hvorledes Hvornår Med hvilken effekt Kommunikationsplanen kilde. www.prodevo.dk

1. Den brændende platform Branding af projektet 2. Visionen Giv projektet et godt navn Fortæl den gode historie: ”storytelling” 3. Vejen derhen 4. Hvad betyder det for mig? 1. Den brændende platform

Forandringskommunikation.... Husk at give plads til meningsforskelle! Arbejd bevidst og systematisk med usikkerheder og uenigheder! Hold konflikter og uenigheder op imod projektets mål og behov Benyt værktøjer: Gule og røde kort Det dobbelte bogholderi Opnå/undgå Negativ brainstorm Konsensusafstemning Ved – Kan – Vil - Gør Idag Når projektet er gennemført Fordele Ulemper Fordele Ulemper

2.2-3: Eksempel på kommunikationsplan Projekt Udfyldt af Dato Hvem Hvilken interessent er målgruppe for kommunikationen Hvad Hvad er budskabet?   Hvordan Hvilke kommuni- kationsmidler anvendes Hvilken effekt Hvad skal opnås,at inter- essenten gør som følge af komm. Hvornår Specificer ift. projektets milepæle og tidsplan Ansvar Hvem har ansvar for, at det sker? Interessent 1 Interessent 2 Interessent 3 Interessent 4 Interessent 5

Gruppeopgave Hvor i figuren oplever i at jeres projektgrupper befinder sig (internt og eksternt) ? Kom med 3 konkrete løsningsforslag til, hvordan man kan styrke samarbejdet i et projekt ? Type A: velfungerende team Høj opgaveeffektivitet God psykisk trivsel Lang levetid Type B: Hyggeligt team Lav opgaveeffektivitet Gennemsnitlig psykisk trivsel Kort levetid Type D: Koldt, effektivt team Gennemsnitlig eller dårlig psykisk trivsel Type C: Dysfunktionelt team Dårlig psykisk trivsel Meget kort levetid